Car HiFi

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Car HiFi

Bericht: # 125816Bericht Willem de Zwijger »

Ik was me eens gaan storten op mooi geluid, en hoopte met heel veel muziekvermogen over de motorherrie van de 1400 motor heen te kunnen komen.

Ik kocht een Pioneer radio / cd/ usb / bluetooth (handsfree bellen) met afstandsbediening op het stuur:
Afbeelding
Ik heb zelf een houder gemaakt, gelast uit 2 mm strip en op de kachel gezet. Die kachel zit vrij gammel vast dus heb ik die ophanging verstevigd met zelfborende plaatschroeven door het plastic in de rand naast de kachel. De behuizing Is nog niet af, dat komt later.
Wat je boven de radio ziet liggen is de afstandsbediening voor de subwoofer, waarover later meer.
Eerst de woofer en tweeter: ik wilde deze zo dicht mogelijk bij mijn hoofd hebben, en bij de F6 heb je de luxe van wat extra ruimte op hoofd hoogte. Ik heb er uit hoeklijn een frame voor gelast en daar 18 mm beuken op gemonteerd. Je ziet links ook het scheidingsfilter wat het signaal verdeelt tussen tweeter en woofer. En valt het op hoe netjes de bedrading weggewerkt is?
Afbeelding

Je ziet een 16 cm woofer en een apart tweetertje (wat ik naar voren heb gericht) van Focal. Dit heet een compo-set in het jargon. Het geluid is kristalhelder, en hij speelt moeiteloos over de motorherrie heen, en omdat de kwaliteit hoog is kun je dat lang volhouden. Daarvoor moet je hem wel knoeperdhard zetten, dus als je snelheid mindert denk je wel bij jezelf: hallo, kan iedereen dit horen? Dat blijkt gelukkig mee te vallen, iedereen blijft gewoon voor zich uit kijken.
En dan een geweldige uitvinding, om niet te zeggen de uitvindng: de subwoofer voor onder de stoel. Hij heeft een eigen versterker dus je moet hem van een eigen voeding voorzien. Ik heb hiervoor een draad van de accu getrokken.
Afbeelding

Het geluid van die bas is verbluffend, en beter dan wat ik huis heb. De subwoofer kan met de eerder genoemde afstandsbediening (bedraad) harder gezet worden en de toon kan worden geregeld.

Het totale project heeft ongeveer een maandje geduurd, en vanaf nu zet ik de auto op slot...
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: Car HiFi

Bericht: # 125819Bericht dirkoosterhoff »

En nou maar hopen dat de ramen van een R4 stevig genoeg zijn!?
Plaats reactie