slippende koppeling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

slippende koppeling

Bericht: # 125541Bericht zwergje »

Merk de laatste tijd dat tijdens het gasgeven in drie en vier de motor vaak meer toeren maakt, maar er nauwelijks verandering in snelheid is.
Dus de koppeling getest, door te kijken of ik kan wegrijden in zijn drie, vanuit stilstand (dan slipt de koppeling namelijk).
En ja hoor, de koppeling lijkt aan vervanging toe.

Nou heb ik hier nog een mooi 45 pk 1100 motortje, met nieuwe koppeling en druklager, dus liever dan maar gelijk dat erin, ook al had ik met dat motortje een ander projectje op het oog.

Alleen duurt het nog eigenlijk drie weken voor ik daar tijd voor heb, en in die tussentijd rijd ik elke dag heen en weer naar mijn werk, door een ruim 1 kilomerter lange (Koen)tunnel, waar je echt niet stil wilt komen te staan met een koppeling die echt helemaal geen enkele grip meer heeft (twee baans, geen vluchtstrook, 100 km per uur.......... :roll: ).

Nou weet ik dat je vaak wat kunt improviseren door de vrije slag van de koppeling bij te stellen, maar mijn idee is toch dat dit het begin van het einde voor mijn koppelingsplaatje is.

Kan iemand mij vertellen hoe hard het kan gaan voor je echt totaal geen grip meer hebt, en je dus ook een tunnel als de koentunnel in Amsterdam niet meer uit komt, en of er nog waarschuwingssignalen/ indicaties zijn voor het moment dat je echt op je tellen moet gaan passen? (omg)

groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
lordje
Berichten: 685
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: slippende koppeling

Bericht: # 125542Bericht lordje »

Je hebt p.b groet Lordje.
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: slippende koppeling

Bericht: # 125545Bericht ap »

Als de koppeling gaat stinken (verbrand rubber) of er rookwolken onder je auto of motorkap vandaan(dan stinkt de koppeling al wel een tijdje), zou ik dat wel als waarschuwing opvatten.
Hou er wel rekening mee dat als je in de Coen of Schipholtunnel stil komt te staan de berging erg snel en prijzig is.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: slippende koppeling

Bericht: # 125559Bericht zwergje »

Dus als ie begint te stinken, heb ik nog een paar kilometer om een veilig heenkomen te zoeken, normaal gesproken?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: slippende koppeling

Bericht: # 125563Bericht RVIER »

@zwergje

Ik zou de vrije slag toch maar even controleren. Zonder vrije slag slipt zelfs een nieuwe koppeling

vrgr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: slippende koppeling

Bericht: # 125566Bericht Rudi »

zwergje schreef:Dus als ie begint te stinken, heb ik nog een paar kilometer om een veilig heenkomen te zoeken, normaal gesproken?
Ik heb de ervaring dat je nog wel veel verder kunt komen dan een paar kilometer (Toyota),
maar ik heb ook de ervaring dat het ineens afgelopen kan zijn (Renault Kangoo) zonder waarneembare reuk.
Ik zou het advies ter harte nemen, alles beter dan stilstaan in een tunnel.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: slippende koppeling

Bericht: # 125575Bericht zwergje »

Yep!

Dankzij Leo heb ik morgen een plek en hulp, we trekken de motor eruit, en zetten de 1100 uit een oer 5 die ik van Dick (Holtrop) heb overgenomen erin.
Enige is dat ik nog een GTL bak moet regelen voor morgen, Michiel LeCAR kan ik niet bereiken, zijn er nog mensen in de buurt die een goede gtl bak over hebben voor een fatsoenlijke prijs op een redelijke afstand
van Amsterdam?

groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: slippende koppeling

Bericht: # 125611Bericht zwergje »

Dankzij Michiel en Nico een gtl bak geregeld, mag hem zelfs ruilen voor de f6 bak die eruit komt.
Michiel heeft gelijk even de vrije slag van de koppeling gecheck, had ie wel.
Conclusie, de plaat is echt aan vervanging toe.
Iedereen heel hartelijk bedankt voor de tips en adviezen, wat mij betreft kan dit topic gesloten worden (baai) .

Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Plaats reactie