slippende koppeling
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
slippende koppeling
Merk de laatste tijd dat tijdens het gasgeven in drie en vier de motor vaak meer toeren maakt, maar er nauwelijks verandering in snelheid is.
Dus de koppeling getest, door te kijken of ik kan wegrijden in zijn drie, vanuit stilstand (dan slipt de koppeling namelijk).
En ja hoor, de koppeling lijkt aan vervanging toe.
Nou heb ik hier nog een mooi 45 pk 1100 motortje, met nieuwe koppeling en druklager, dus liever dan maar gelijk dat erin, ook al had ik met dat motortje een ander projectje op het oog.
Alleen duurt het nog eigenlijk drie weken voor ik daar tijd voor heb, en in die tussentijd rijd ik elke dag heen en weer naar mijn werk, door een ruim 1 kilomerter lange (Koen)tunnel, waar je echt niet stil wilt komen te staan met een koppeling die echt helemaal geen enkele grip meer heeft (twee baans, geen vluchtstrook, 100 km per uur.......... ).
Nou weet ik dat je vaak wat kunt improviseren door de vrije slag van de koppeling bij te stellen, maar mijn idee is toch dat dit het begin van het einde voor mijn koppelingsplaatje is.
Kan iemand mij vertellen hoe hard het kan gaan voor je echt totaal geen grip meer hebt, en je dus ook een tunnel als de koentunnel in Amsterdam niet meer uit komt, en of er nog waarschuwingssignalen/ indicaties zijn voor het moment dat je echt op je tellen moet gaan passen?
groet, Serge
Dus de koppeling getest, door te kijken of ik kan wegrijden in zijn drie, vanuit stilstand (dan slipt de koppeling namelijk).
En ja hoor, de koppeling lijkt aan vervanging toe.
Nou heb ik hier nog een mooi 45 pk 1100 motortje, met nieuwe koppeling en druklager, dus liever dan maar gelijk dat erin, ook al had ik met dat motortje een ander projectje op het oog.
Alleen duurt het nog eigenlijk drie weken voor ik daar tijd voor heb, en in die tussentijd rijd ik elke dag heen en weer naar mijn werk, door een ruim 1 kilomerter lange (Koen)tunnel, waar je echt niet stil wilt komen te staan met een koppeling die echt helemaal geen enkele grip meer heeft (twee baans, geen vluchtstrook, 100 km per uur.......... ).
Nou weet ik dat je vaak wat kunt improviseren door de vrije slag van de koppeling bij te stellen, maar mijn idee is toch dat dit het begin van het einde voor mijn koppelingsplaatje is.
Kan iemand mij vertellen hoe hard het kan gaan voor je echt totaal geen grip meer hebt, en je dus ook een tunnel als de koentunnel in Amsterdam niet meer uit komt, en of er nog waarschuwingssignalen/ indicaties zijn voor het moment dat je echt op je tellen moet gaan passen?
groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: slippende koppeling
Je hebt p.b groet Lordje.
Re: slippende koppeling
Als de koppeling gaat stinken (verbrand rubber) of er rookwolken onder je auto of motorkap vandaan(dan stinkt de koppeling al wel een tijdje), zou ik dat wel als waarschuwing opvatten.
Hou er wel rekening mee dat als je in de Coen of Schipholtunnel stil komt te staan de berging erg snel en prijzig is.
Hou er wel rekening mee dat als je in de Coen of Schipholtunnel stil komt te staan de berging erg snel en prijzig is.
Re: slippende koppeling
Dus als ie begint te stinken, heb ik nog een paar kilometer om een veilig heenkomen te zoeken, normaal gesproken?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: slippende koppeling
@zwergje
Ik zou de vrije slag toch maar even controleren. Zonder vrije slag slipt zelfs een nieuwe koppeling
vrgr Fons
Ik zou de vrije slag toch maar even controleren. Zonder vrije slag slipt zelfs een nieuwe koppeling
vrgr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: slippende koppeling
Ik heb de ervaring dat je nog wel veel verder kunt komen dan een paar kilometer (Toyota),zwergje schreef:Dus als ie begint te stinken, heb ik nog een paar kilometer om een veilig heenkomen te zoeken, normaal gesproken?
maar ik heb ook de ervaring dat het ineens afgelopen kan zijn (Renault Kangoo) zonder waarneembare reuk.
Ik zou het advies ter harte nemen, alles beter dan stilstaan in een tunnel.
Re: slippende koppeling
Yep!
Dankzij Leo heb ik morgen een plek en hulp, we trekken de motor eruit, en zetten de 1100 uit een oer 5 die ik van Dick (Holtrop) heb overgenomen erin.
Enige is dat ik nog een GTL bak moet regelen voor morgen, Michiel LeCAR kan ik niet bereiken, zijn er nog mensen in de buurt die een goede gtl bak over hebben voor een fatsoenlijke prijs op een redelijke afstand
van Amsterdam?
groet, Serge
Dankzij Leo heb ik morgen een plek en hulp, we trekken de motor eruit, en zetten de 1100 uit een oer 5 die ik van Dick (Holtrop) heb overgenomen erin.
Enige is dat ik nog een GTL bak moet regelen voor morgen, Michiel LeCAR kan ik niet bereiken, zijn er nog mensen in de buurt die een goede gtl bak over hebben voor een fatsoenlijke prijs op een redelijke afstand
van Amsterdam?
groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: slippende koppeling
Dankzij Michiel en Nico een gtl bak geregeld, mag hem zelfs ruilen voor de f6 bak die eruit komt.
Michiel heeft gelijk even de vrije slag van de koppeling gecheck, had ie wel.
Conclusie, de plaat is echt aan vervanging toe.
Iedereen heel hartelijk bedankt voor de tips en adviezen, wat mij betreft kan dit topic gesloten worden .
Serge
Michiel heeft gelijk even de vrije slag van de koppeling gecheck, had ie wel.
Conclusie, de plaat is echt aan vervanging toe.
Iedereen heel hartelijk bedankt voor de tips en adviezen, wat mij betreft kan dit topic gesloten worden .
Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper