Radiateur vuldop

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
blanche
Berichten: 54
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 2:22 pm

Radiateur vuldop

Bericht: # 107736Bericht blanche »

Van het weekend naar de sleuteldag geweest, koelvloeistof vervangen was nodig.

Thuis, bij het wegpoetsen van de afdrukken rond de motorkap viel mij op dat; De vervangen koelvloeistof flink gezakt was van max tot het min streepje. Is dit normaal (vloeistof zakt in na zoveel kilometer na zo'n klus)? De slang die los gegaan is, lijkt waterdicht terug te zijn gemonteerd. Bij het inknijpen van slang komt er koelvloeistof uit de radiateur vuldop? Is dit normaal? Ik wil hem wel opnieuw vast zetten maar op de dop staat n’ouvert pas!

Ik denk zelf aan; extra liters koelvloeistof kopen, dop radiateur eraf, dop ontluchting slangetje eraf, vol gieten tot radiateur tot rand toe gevuld is, dop goed dicht erop, verder gieten in reservoir, auto starten, bijgieten, auto laten draaien met kachel aan totdat er vloeistof uit ontluchtings slangetje komt, dopje dicht. Volstaat dit voor een luchtdicht koelsysteem zonder luchtbellen? Of zeggen jullie, niet moeilijk doen draai die radiateur dop eraf maak hem schoon en zet hem vast, beetje bijvullen in reservoir en klaar is kees?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Radiateur vuldop

Bericht: # 107738Bericht Tweety »

Nee volgens mij is het niet normaal als er koelvloeistof bij de radiateur vuldop naar buiten komt... wel normaal is dat na een stuk te hebben gereden het koelvloeistof niveau in het drukvat iets daalt... er blijven altijd luchtbellen in het systeem achter die bij het rijden door het schudden van de auto weer verdwijnen... dus van max naar min in het drukvat is niet uitzonderlijk... volgens mij kan je de vuldop er wel 's afhalen, ik heb het wel een gedaan, want hij hoort niet te lekken ! het kan zijn dat het afdichtings rubber stuk is ofzo, of misschien zit ie niet goed dicht..het niet openen doelt waarschijnlijk meer op het type dop... wat niet een dop is die er regelmatig afgedraait moet worden... Als het lek gedicht is weer bijvullen in het drukvat lijkt mij...
retep
Berichten: 22
Lid geworden op: za feb 09, 2008 6:36 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Radiateur vuldop

Bericht: # 107827Bericht retep »

+
ik denk dat de dop niet goed vast zit, denk eraan dat bij het losdraaien er vloeistof uit loopt (fles zit hoger dan dop) controleer het rubber in de dop.
Peterr
Als je het niet probeerd weet je het nooit!
,Rodeo 6 1977, Hymer 694
Plaats reactie