probleem met startmotor 4GTL 1985

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

probleem met startmotor 4GTL 1985

Bericht: # 107026Bericht r4f8 »

Na een paar maanden stilstand, van de week een poging gewaagd onze 4GTL tot leven te 'kussen'...

Accu was te leeg om veel te doen, deze heb ik opgeladen (is ook nog vrij nieuw) en geeft nu in ruste bijna 13 volt, dus deze lijkt goed te zijn.

Wat gebeurde er nu v/d week? Accu aangesloten, choke uitgetrokken en gepoogd te starten. De startmotor draaide een paar keer rond voor ermee uit te scheiden.
Hierna nog een startpoging, maar niet veel meer dan een tik/klik.
Als ik (voorzover ik erbij kan komen) een paar goede tikken geef op de startmotor en vervolgens weer wil starten doet deze een paar pogingen om rond te draaien en houdt daar vervolgens weer mee op. Dit proces kan ik herhalen tot ik een ons weeg, maar ik krijg de auto er niet mee gestart :(

Wat is nu wijsheid? Eerst bedrading controleren/vervangen om daarna evt. de startmotor uit te bouwen?

Ik hoor het graag!

Robert
Erik
Berichten: 667
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Bericht: # 107027Bericht Erik »

even aanduwen en rondje rijden!

Dan weet je zeker dat de rest het doet. Dan even startmoter uitbouwen....

succes
Project rodeo6b schiet op.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 107028Bericht roberto »

Startmotor er uit los halen nieuwe lagerbussen voor( deze zullen wel uit geloederd zijn) en achter (5 euro) koolborstels op nieuw in solderen (10 euro) de nieuwe bussen paar druppeltjes olie (geen vet) en weer in elkaar zetten. je kunt er ook een 2e hands in zetten maar ik ben bang dat het tijdperk is aan gebroken dat er niet veel goede meer zijn.
Belangrijk! voor het uit elkaar halen eerst met een centerpons aftekenen de voorkant met het middenstuk en de achterkant met het midden stuk
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Bericht: # 107030Bericht r4f8 »

aanduwen is een goeie! Even hulp zoeken, in m`n eentje gaat dat zo lastig :wink:

Reviseren leek me ook de beste optie, is niet duur en dan weet je zeker dat je iets goeds hebt. Moet je natuurlijk wel je auto even kunnen missen, maar dat is in dit geval geen probleem!

Tnx voor het meedenken!

Robert
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Re: probleem met startmotor 4GTL 1985

Bericht: # 107710Bericht r4f8 »

Nou, vandaag eindelijk tijd gevonden samen met een gewillig slachtoffer om de 4 aan te duwen

.......

Helemaal niets dus, behalve een hoop zweet (en nog net geen tranen). Geen kik.

Accu is opgeladen, benzine zit erin en de startmotor doet 1 à 2 zwakke pogingen om rond te draaien en daarna krijg je bij een volgende poging niet meer dan tik.

Anyone?

Robert
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: probleem met startmotor 4GTL 1985

Bericht: # 107724Bericht brecht »

lekker weertje om een auto aan te duwen :lol:

Maar goed, aanduwen levert dus ook niets op? Los van een luie startmotor is er dus nog een probleem. Voordat hij de stilstand in ging reed hij nog wel goed? Dan kan ik me nu alleen bedenken dat je benzine vuil is en je carb verstopt of zo.

Heb je al eens een bougie los gedraaid? zijn die nat na een startpoging? Vonken ze?
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Re: probleem met startmotor 4GTL 1985

Bericht: # 107739Bericht r4f8 »

Voordat we `m i/d stalling hebben gezet (misschien een maand of 3 geleden) liep de auto wel goed, moest alleen wel boel bijgassen om `m te starten (nooit al teveel aandacht aan geschonken. Dit was alleen bij een koude motor.

<leekmodus aan>Hoe controleer ik of een bougie vonkt?<leekmodus uit> Dan heb ik zeker weer een gewillig slachtoffer nodig? Eén om te starten en de ander om te zien of er een vonk is (nadat ik de bougie eruit heb gedraaid?)?

Er is wel bijna een jaar geleden een elektronische ontsteking gemonteerd bij Wind... Maar deze leek eigenlijk gewoon goed te werken.

tnx voor het meedenken!

Robert
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: probleem met startmotor 4GTL 1985

Bericht: # 107740Bericht brecht »

vonk testen:
- bougie er uit halen, (eerst even proberen starten is handig, bij het er uit halen kan je dan zien of hij nat is. Zoja: er komt benzine tot in je verbrandingskamers = goed zo nee: geen benzine in je motor= niet goed)
- bougie terug in de bougiedop drukken.
- stalen deel (schroefdraad of daar in de buurt) van de bougie tegen een massapunt houden (motor b.v.)
- andere bougiekappen los (markeren of anders zorgen dat je ze op de goede plek terug kan doen)
- motor starten (bougie hierbij niet beet houden! of bougiekap beethouden, of proberen te klemmen tegen de massa)


Maar goed, als je startmotor het niet doet moet je al rennend en duwend die vonk zien te bekijken... niet handig. Ging de motor nu rond bij het proberen starten?
Plaats reactie