zelf speling op kogels controleren?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
zelf speling op kogels controleren?
Ik vermoed dat een van de kogels (fusee boven, fusee onder, stuurkogel, of een combinatie van voorgenoemde drie) rechts niet meer goed is getuige hetgeklonk uit die hoek als ik de bocht om ga.
Ik kan hem wel opkrikken en aan het wiel gaan voelen of zo. Maar hoe zie ik nuecht goed of het aan de kogels ligt en zo ja welke het is?
Ik kan hem wel opkrikken en aan het wiel gaan voelen of zo. Maar hoe zie ik nuecht goed of het aan de kogels ligt en zo ja welke het is?
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
die zie je dan als het goed is bewegen als je het wiel probeert te bewegen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Die bovenste kogels kun je voelen door het wiel halverwege de hoogt vat te pakken en wat heen en weer te wiebelen, en het wiel boven vast te pakken en heen en weer te bewegen.
De onderste fuseekogel is een heel ander verhaal. Ik heb jaren rondgereden met onopgeloste trilling in het stuur, lag aan die onderste, werd jaren gemist bij de APK. De speling wordt eruit gedrukt door de torsieveer, je moet het wiel meen ik opkrikken onder de wielarm om het te kunnen voelen, de kracht van de torsieveer moer er zeg maar af zijn.
De onderste fuseekogel is een heel ander verhaal. Ik heb jaren rondgereden met onopgeloste trilling in het stuur, lag aan die onderste, werd jaren gemist bij de APK. De speling wordt eruit gedrukt door de torsieveer, je moet het wiel meen ik opkrikken onder de wielarm om het te kunnen voelen, de kracht van de torsieveer moer er zeg maar af zijn.
speling controleren
@brecht.
controleer eerst of het stuurhuis wel vastzit!
om de spelingen te controleren:
- op de krik zetten en onderstoppen of assteun plaatsen.
De lagerspeling zelf kun je bepalen door voorzichting met weinig kracht de vrije slag van het wiel je te bepalen.
-handen op 9 en 3 uur, met weinig kracht speling voelen
-handen op 12 en 6 uur, met weinig kracht speling voelen
De lagerspeling in deze 2 hoofdrichtingen moet gelijk zijn andere meet je verkeerd
vervolgens:
met de handen op 9 en 3 uur speling voelen en kijken naar de stuurstang.
Meestal gaat de stuurkogel aan de wielzijde niet kapot maar krijgt het kogelgewricht aan de stuurstang bij het stuurhuis speling. Dit kun je meestal goed zien.
De speling (= echte vrije weg/slag) die je nu gevoeld hebt is de som van lagerspeling en stuurkogel/stuurhuis speling. Als je het stuurhuis op de slotstand hebt staat voel je het nog beter
- zet vervolgens de handen op 12 en 6 uur (daarom moet je de auto opstoppen of de assteun gebruiken) voel weer de speling. Dat is de som van lagerspeling en fusee spelingen.
- zeg een bandenlichter tussen de aandrijfas en de onderste draagarm en kijk of je het geheel daarboven kunt bewegen--> onderfusee speling
- druk met je voet de mogelijke speling in de onderfusee weg en probeer de bovenzijde van het wiel te bewegen--> bovenfusee + rubberbussen speling.
Met een beetje gevoel moet je erzo uit kunnen komen.
succes
vr gr Fons
controleer eerst of het stuurhuis wel vastzit!
om de spelingen te controleren:
- op de krik zetten en onderstoppen of assteun plaatsen.
De lagerspeling zelf kun je bepalen door voorzichting met weinig kracht de vrije slag van het wiel je te bepalen.
-handen op 9 en 3 uur, met weinig kracht speling voelen
-handen op 12 en 6 uur, met weinig kracht speling voelen
De lagerspeling in deze 2 hoofdrichtingen moet gelijk zijn andere meet je verkeerd
vervolgens:
met de handen op 9 en 3 uur speling voelen en kijken naar de stuurstang.
Meestal gaat de stuurkogel aan de wielzijde niet kapot maar krijgt het kogelgewricht aan de stuurstang bij het stuurhuis speling. Dit kun je meestal goed zien.
De speling (= echte vrije weg/slag) die je nu gevoeld hebt is de som van lagerspeling en stuurkogel/stuurhuis speling. Als je het stuurhuis op de slotstand hebt staat voel je het nog beter
- zet vervolgens de handen op 12 en 6 uur (daarom moet je de auto opstoppen of de assteun gebruiken) voel weer de speling. Dat is de som van lagerspeling en fusee spelingen.
- zeg een bandenlichter tussen de aandrijfas en de onderste draagarm en kijk of je het geheel daarboven kunt bewegen--> onderfusee speling
- druk met je voet de mogelijke speling in de onderfusee weg en probeer de bovenzijde van het wiel te bewegen--> bovenfusee + rubberbussen speling.
Met een beetje gevoel moet je erzo uit kunnen komen.
succes
vr gr Fons
Laatst gewijzigd door RVIER op vr jun 26, 2009 10:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
heb een RDW keurmeester mijn viertje bij de steekproef vorig jaar met een bandenlichter te lijf zien gaan.
Wagen op de brug, daarna op hoge steunen en brug beetje zakken, toen met die bandenlichter beetje wippen tussen draagarm en fusee, naar ik meende om de speling op de kogels te checken.
Wagen op de brug, daarna op hoge steunen en brug beetje zakken, toen met die bandenlichter beetje wippen tussen draagarm en fusee, naar ik meende om de speling op de kogels te checken.
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Precies! zo hoort het, en als ze een beetje speling vertonen direkt er af, vergeet niet dat tijdens het rijden op de kogels enorme krachten op komen te staan.Daan schreef:heb een RDW keurmeester mijn viertje bij de steekproef vorig jaar met een bandenlichter te lijf zien gaan.
Wagen op de brug, daarna op hoge steunen en brug beetje zakken, toen met die bandenlichter beetje wippen tussen draagarm en fusee, naar ik meende om de speling op de kogels te checken.