Hoe moet dit eraf/kan dit eraf

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Don Tom
Berichten: 37
Lid geworden op: zo feb 25, 2007 11:24 pm
Locatie: Turnhout België

Hoe moet dit eraf/kan dit eraf

Bericht: # 106641Bericht Don Tom »

Om mijn achterasje te laten stralen, lijkt het mij beter dat deze bout eraf is. Kan dit? En hoe? Hoe heet dat ding trouwens? ;-)

Afbeelding

Mercikes
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 106642Bericht ap »

dat is je asstomp, en die kan er niet af.
als je die er wel af zou halen dan is je achterwielophanging onbruikbaar.
Don Tom
Berichten: 37
Lid geworden op: zo feb 25, 2007 11:24 pm
Locatie: Turnhout België

Bericht: # 106644Bericht Don Tom »

probleem is dus dat ik dat niet wist toen ik het asje erafhaalde en begon te demonteren, en de schroefdraad is beschadigd. Kan ik dat nu niet meer gebruiken, of is er een mogelijkheid dat deze schroefdraad gerepareerd zou kunnen worden? (Op de foto kan je het wat zien - de kop van de asstomp is wat vervormd...)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 106645Bericht Willem de Zwijger »

Don Tom = Dom Tom ... :-? ? Welke oerdrift maakte zich van je meester om die schroefdraad met dermate veel geweld te lijf te gaan? Niet getreurd, we maken allemaal wel eens fouten.
Als het snijijzer er niet meer overheen past om er verse draad op te snijden kun je deze stomp volgens mij beschouwen als mest op de akker der geschiedenis.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 106655Bericht Tweety »

Ah daar ben ik het toch niet helemaal mee eens... goed d'r moet nieuwe draad op, maar als ie snijder er niet overheen past kan je best wat weg sleipen hoor...zo min mogelijk natuurlijk en dan van binnen naar buiten de draad wat bij snijden... dat laatste stukje zit je wielmoet toch voorbij, maar dat conisch gevormde deel moet volgens mij wel gepoleist worden daar moet toch ook een stuk gereedschap voor zijn, maar wie dat heeft liggen weet ik niet...
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

asstomp

Bericht: # 106662Bericht RVIER »

De asstop is in de draagarm geperst. In theorie kan hij eruit. Niet door op de draad te slaan (!!!) maar hem vanaf aan de achterzijde eruit te persen (slaan lukt volgens mij niet)
Volgens mij kun je hem niet eens als onderdeel krijgen.

De draad kun je voorzichtig repareren door vanuit de goede draad naar het slechtere stuk te werken. Probeer met een zaagblad de draad te herstellen.

Het conische deel heeft geen functie en hoeft niet gepolijst te worden. De beide lagers hebben een verschillende binnendiameter en het buitenste lager moet glijdend over de cilindrische stuk kunnen bewegen.

Als je hen laat stralen moet je de stomp beschermen met bv enkele lagen tape.
Succes met het herstel.

vr gr Fons

ps. Heb je de rubberbussen al uit de draagarm?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 106979Bericht 4TL »

Volgens de apk mag je niet eens lassen aan de wielophanging. Draad snijden/nieuwe asstompen erin persenetc. is gewoon vragen om problemen. Je wil niet weten wat voor ene krachten er op de wielophanging komen te staan. 't is wel je eigen veiligheid!
Ik zou geen moment meer lekker in m'n auto zitten als ik zo'n reparatie had gedaan.

Weggooien die achterbrug en gewoon een andere kopen.

Volgende keer gewoon intapen met ducktape oid. wat niet gestraald / gepoedercoat mag worden.
Clio '98
Plaats reactie