Themperatuursensor oververhitting>>Bij wie werkt hij w
Geplaatst: za sep 13, 2008 3:39 pm
In de bijdrage van Theexpert van 04 september schrijft hij over de gevolgen van het niet werken van de temperatuursensor voor over-verhitting (we hebben het dus niet over het thermocontact in de radiator).
Bij de GTL zit de sensor met een boutje op cilinderkop geschroefd.
We hebben gezien dat je zowel het lampje als de draad tot aan de sensor kunt testen.
* Op contact--> lampje themperatuur moet branden
* Bij lopende motor draad van de sensor losnemen en aan de massa leggen--> lampje moet branden
Om de sensor te testen moet je hem uitbouwen en verwarmen tot >111 graden.
Onder de 111 graden is de weerstand oneindig (het contact staat open). Boven de 111 graden moet het contact sluiten en wordt de weestand 0 ohm.
Ik heb er nu drie getest en de resultaten zijn vooralsnog dramatisch. Geen van de 3 werkte.
Het probleem lijkt de corrosie van de contacten in de sensor te zijn.
Bij sensor test nummer 3 (van de R4, waarmee ik dagelijks rijdt) zag ik na forse verhitting 140-150 graden dat de weerstand van oneindig schakelde naar 30 mega ohm. Daarmee gaat geen lampje branden!!. Dit kan ik alleen verklaren door vuile contacten in de sensor. Dat zag ik al eerder bij de gedemonteerde sensor.
(Ik heb de sensor voorzichting verwarmd met een verfsripper. Je kunt hem natuurlijk ook in de frituurpan hangen on in de MikeSanders verwarming unit)
Ik heb het idee dat we wellicht bijna allemaal met een defecte (Jaeger) sensor rondrijden. Nu merkt dat bijna niemand omdat er maar weinig motoren te heet worden. Je wordt doorgaans al eerder gewaarschuwd door het olielampje dat dan (gelijktijdig met het oververhittingslampje) bij stationair lopen gaat branden omdat de olie te dun wordt door de hoge temperatuur. Maar tijdens het rijden merk je dus niets en spuit alle water via de ontlastklep in het expansievat weg. --> met een beetje pech koppakking defect.
Ben benieuw bij wie hij werkt? Misschien moeten we bij Renault een wereldwijde terugroepactie voorstellen.
vr gr Fons
Ps de sensor is te koop bij het magazijn(?) en de duitser voor minder dat 10 euri
Bij de GTL zit de sensor met een boutje op cilinderkop geschroefd.
We hebben gezien dat je zowel het lampje als de draad tot aan de sensor kunt testen.
* Op contact--> lampje themperatuur moet branden
* Bij lopende motor draad van de sensor losnemen en aan de massa leggen--> lampje moet branden
Om de sensor te testen moet je hem uitbouwen en verwarmen tot >111 graden.
Onder de 111 graden is de weerstand oneindig (het contact staat open). Boven de 111 graden moet het contact sluiten en wordt de weestand 0 ohm.
Ik heb er nu drie getest en de resultaten zijn vooralsnog dramatisch. Geen van de 3 werkte.
Het probleem lijkt de corrosie van de contacten in de sensor te zijn.
Bij sensor test nummer 3 (van de R4, waarmee ik dagelijks rijdt) zag ik na forse verhitting 140-150 graden dat de weerstand van oneindig schakelde naar 30 mega ohm. Daarmee gaat geen lampje branden!!. Dit kan ik alleen verklaren door vuile contacten in de sensor. Dat zag ik al eerder bij de gedemonteerde sensor.
(Ik heb de sensor voorzichting verwarmd met een verfsripper. Je kunt hem natuurlijk ook in de frituurpan hangen on in de MikeSanders verwarming unit)
Ik heb het idee dat we wellicht bijna allemaal met een defecte (Jaeger) sensor rondrijden. Nu merkt dat bijna niemand omdat er maar weinig motoren te heet worden. Je wordt doorgaans al eerder gewaarschuwd door het olielampje dat dan (gelijktijdig met het oververhittingslampje) bij stationair lopen gaat branden omdat de olie te dun wordt door de hoge temperatuur. Maar tijdens het rijden merk je dus niets en spuit alle water via de ontlastklep in het expansievat weg. --> met een beetje pech koppakking defect.
Ben benieuw bij wie hij werkt? Misschien moeten we bij Renault een wereldwijde terugroepactie voorstellen.
vr gr Fons
Ps de sensor is te koop bij het magazijn(?) en de duitser voor minder dat 10 euri