Pagina 1 van 2

Geplaatst: za okt 26, 2002 6:49 pm
door fidodido
Dag allemaal, ik heb een vraag over de naden tussen de spatborden en de carroserie. Normaal worden deze opgevuld met kit. Maar heeft deze kit naast een vuilwerende nog een andere functie. Of kan ik deze kit ook weglaten en de naden gewoon leeg laten?
Alvast bedankt.

Geplaatst: za okt 26, 2002 10:04 pm
door Ron
Vuilwerend zal als doel hebben de corrosie tegen te gaan. Dat is allemaal heel welkom. Ik ken de werkelijke reden niet, maar je krijgt er in ieder geval de marges goed mee opgevuld. Renault 4 sluit allemaal niet zo naadloos. Kit lijkt me ook voordelig om het plaatwerk niet op elkaar te laten rusten. Hoe meer kit, hoe minder roest denk ik dan maar. De kit heeft bij de spatborden geen constructieve functie lijkt me. Slechts roestpreventie. Maar ik ben geen ingenieur.

Geplaatst: za okt 26, 2002 10:46 pm
door Folkert
Ik dan weer wel... Ik suggereer: eerst kit aanbrengen alvorens het spatscherm te monteren. Dan werkt het constructief zeker mee en functioneert ook nog eens mooi als borgmiddel voor je boutjes... In principe is het zo dat als er geen speling aanwezig is, de delen goed aan elkaar blijven zitten. Lopen de boutjes wat los, dan begint het te bewegen, is je lak vrijwel direct weg en kan het roestproces beginnen... Daarnaast zit dan ook je spatscherm los...

Geplaatst: za okt 26, 2002 11:13 pm
door Ron
Dan moet je bij het monteren van de spatborden geen badkamerkit gebruiken. Wat voor kit moet dat dan zijn als je het constructief nog een beetje wilt laten gelden?

Geplaatst: zo okt 27, 2002 11:21 am
door Folkert
Van die acryl-kit, heet dat geloof ik...

Geplaatst: zo okt 27, 2002 12:15 pm
door Goof
acrylaat kit. Das van die snel drogende, watergebaseerde rommelkit van 50 eurocent per tube of zo.
Ik vind het in ieder geval niet zo'n geweldig spul, volgens mij is het namelijk niet echt bestand tegen allerlei weersinvloeden.

Geplaatst: zo okt 27, 2002 12:29 pm
door an3s
ik heb daar strippen carrosserie afdichting van 3M voor gebruikt. Is een soort kneedbare bitumen in reepjes van 30 cm. Doet 't prima.

Geplaatst: zo okt 27, 2002 12:29 pm
door an3s
ik heb daar strippen carrosserie afdichting van 3M voor gebruikt. Is een soort kneedbare bitumen in reepjes van 30 cm. Doet 't prima.

Geplaatst: zo okt 27, 2002 12:30 pm
door Leo
Ik gebruik 3M karosserie voegendichtingskit
(3M nr. 08648) gekocht bij een automaterialen-handel. Wat het precies is weet ik verder niet. Zwaar giftig enzo. Het "hard uit tot een stevige flexible afdichting" maar is lastig af te werken.
Niet goedkoop kan ik me herrineren.

Geplaatst: zo okt 27, 2002 7:39 pm
door Tommy
De kit die dakdekkers gebruiken om scheurtjes in lood en zink dicht te maken is misschien een oplossing ik geloof butaankit. Maar dat weet ik niet zeker. Ik denk in ieder geval dat acrylaat kit te elastisch is, en lange droog tijd heeft.

Geplaatst: zo okt 27, 2002 9:09 pm
door Folkert
Ik weet wel dat ik het in die:
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1/r4at ... 1/p02.html
gesmeerd heb, maar wat... dat ben ik ff kwijt...

Geplaatst: ma okt 28, 2002 10:42 pm
door Willem de Zwijger
Ik gebruik de poly urethaan kit van Sikaflex (521). Is me aangeraden door Brezan, daar te krijgen. Mooi spul, met terpentine weg te krijgen als je een ongelukje hebt gehad. Na uitharding heb je een soort O ring materiaal. Maar of ik die spatborden er ooit nog weer af krijg ...

Geplaatst: di okt 29, 2002 9:25 am
door fidodido
O-ring?

Geplaatst: di okt 29, 2002 8:14 pm
door Willem de Zwijger
Nou ja O-ring...als je de kitspuit een mooi cirkeltje kon laten spuiten dan zag het er na droging uit als een O-ring (laat maar). By the way, bij het voorspatbord bovenlangs blijft nog zo'n rare kier zitten, nou ja kier... een soort richel, smeren jullie die vanuit de wielkast nog dicht ? Ik kan me voorstellen dat daar water zou kunnen blijven staan maar tot dusver had ik geen geschikt goedje, het liefst zou ik er met een plamuurmes een dikke smurrie insmeren.

Geplaatst: di okt 29, 2002 9:36 pm
door Goof
Het is juist de bedoeling dat die open blijft, want dan kan het water dat uit die doorlopende richel tussen carroserie en motorkap komt, afgewaterd worden door je wielkasten. Op zich hebben ze dat bij renault goed bekeken, ware het niet dat juist daar 2 plaatwerkdelen samenkomen, namelijk carroserie en spatbord en die van origine niet behandelde delen dus onherroepelijk nat worden en dus gaan roesten als een gek. Die naad zou je aan de binnenkant wel heel goed dicht moeten maken.