Pagina 1 van 2

lampjes en sensoren

Geplaatst: ma sep 01, 2008 11:52 am
door thexpert
Een vraagje.

Ik heb nu de afgelopen 2 maanden 2 renaultjes 'verloren' door oververhitting en niet werkende sensoren/lampjes. Nu rijdt ik aanstaande zondag vanuit Zuid-Frankrijk terug naar NL met 2 andere renaultjes 4 (800 cc uit 1974 en 1100 cc F6 uit 1979), dit is ongeveer 1500 kilometer rijden en dan wil ik natuurlijk deze ellende niet weer meemaken.

Mijn vragen zijn dus:

- Zijn de sensoren die oververhitting aangeven te meten? Dit is neem ik aan de sensor op het blok of op de waterpomp?
- Verder gaan het rode lampje niet branden als ik de sleutel omdraai, dit moet wel toch als controle? Lampje stuk? of zijn er nog meer oorzaken?
- Wat kan ik preventief nog doen? Is het verstandig de thermostaat uit de dikke koelslang te halen? De radiateurfan door te verbinden zodat ik constant draait?
- Nog meer tips?

ALvast bedankt!

- Martijn

Geplaatst: ma sep 01, 2008 2:53 pm
door roberto
Bij de GTL zit de thermostaat schakelaar als je voor de auto staat links onder in de radiateur je zou de draadjes van de schakelaar door kunnen verbinden maar dan draait hij als maar door, een andere optie is de thermostaat er uit halen en als laatste de verwarming aan (warm) met de fan voluit ,rij vooral rustig als je de bergen in gaat neem wat gas terug zodat de motor zijn energie allemaal om hoeft te zetten in warmte

Re: lampjes en sensoren

Geplaatst: ma sep 01, 2008 3:03 pm
door Willem de Zwijger
- Zijn de sensoren die oververhitting aangeven te meten? Dit is neem ik aan de sensor op het blok of op de waterpomp?

De temperatuur sensor die het rode lampje laat branden zit op de kop van het motorblok gemonteerd, op de hoek carb kant / schutbordkant, in andere Renaultblokken zitten ze ook wel in de waterpomp. Ze maken massa als ze te heet zijn, en zijn dus te testen door ze heel heet te maken en dan moet de weerstand van oneindig naar nul gaan. Maarrrr ik weet niet of je er met kokend water komt, oftewel schakeltemperatuur is mij onbekend. Mijn ervaring is dat hij bij kapot gaan altijd contact gaat maken, oftwel het lampje brandt dan ter waarschuwing terwijl er niks aan de hand is.

- Verder gaan het rode lampje niet branden als ik de sleutel omdraai, dit moet wel toch als controle? Lampje stuk? of zijn er nog meer oorzaken?

Inderdaad, het temperatuurlampje moet ter controle gaan branden als je de sleutel omdraait. Hij takt af van het oliedruklampje middels een diode, dus ik zou denken dat er maar heel weinig tussen zit wat fout kan gaan. Kijk eerst maar eens naar het lampje (en zijn contacten).

- Wat kan ik preventief nog doen? Is het verstandig de thermostaat uit de dikke koelslang te halen? De radiateurfan door te verbinden zodat ik constant draait?

Ik zou eventueel de thermoschakelaar kortsluiten zodat de fan permanent draait. Is clean.

- Nog meer tips?
Kijk eerst naar het lampje, grote kans dat die het is.

Geplaatst: ma sep 01, 2008 3:52 pm
door thexpert
Hardstikke bedankt alvast, ik ben inmiddels zover dat ik de thermostaat in de koelslang heb gechecked in heet water, deze ging netjes open bij 85 graden, dus dat lijkt me prima.

Het lampje werkt inmiddels en gaat aan bij contact en daarna weer uit. De fan is doorverbonden voor lekker veel extra koeling.

Nu hoop ik alleen dat de temp sensor werkt die bij mij inderdaad op de hoek van het blok aan de carb-kant zit. Misschien gewoon een nieuwe kopen? Kan nooit heel duur zijn lijkt me?

Geplaatst: ma sep 01, 2008 10:10 pm
door Mark4GTL
koop voor de rit een sensor die digitaal af te lezen is.

dat je zeg maar de sensor ergens onde de motorkap hebt en de aflezer op het dashboard.

als dan de emp te hoog wrodt kun je op tijd stoppen om te koelen

Geplaatst: ma sep 01, 2008 10:15 pm
door thexpert
Mark4GTL schreef:koop voor de rit een sensor die digitaal af te lezen is.

dat je zeg maar de sensor ergens onde de motorkap hebt en de aflezer op het dashboard.

als dan de emp te hoog wrodt kun je op tijd stoppen om te koelen
Hoi,

Dat leek me ook al een heel strak plan, alleen zit ik in Frankrijk, en god mag weten waar je zoiets hier haalt. Als ik het laat opsturen door Conrad komt het zeker niet op tijd aan + dat het ook nog eens behoorlijk kostbaar is.

Iemand nog een id?

Geplaatst: ma sep 01, 2008 10:16 pm
door Mark4GTL
daar bij een plaatselijke electronicaonderdelenboer (scrabblewoord? )

warme R4

Geplaatst: ma sep 01, 2008 11:08 pm
door RVIER
2 kapotte R4's lijkt me meer dan toevallig

Je kunt er wel een sensor bijhangen, maar daarmee los je het probleem niet op.

Misschien moet je het koelsystem eens schoonmaken (soda of schoonmak azijn erin warm laten lopen, of een stuk rijden, aftappen, doorspoelen) en er bv pure antivries ingooien. Ook moet je het systeem goed ontluchten. (verwarming aan, fles omhoog, ontluchten bij de verwarming) Controleer ook de overdrukklep in de dop!
Door de antivries en de goede dop neemt de druk in het system toe en kookt de vloeistof pas bij 108 graden.
Als je dit teveel werk vind moet je de thermostaat demonteren (en natuuurlijk weer goed ontluchten) Dit heeft overigens een nadeel. Als je een verwarmde carburateur hebt. wordt die minder warm en verbruikt hij hoogstwaarscheinlijk meer.

(Bij de R4 van 74 loopt de ventilator toch al altijd mee?)

Ben benieuwd
vr gr Fons

Re: warme R4

Geplaatst: di sep 02, 2008 8:46 am
door thexpert
RVIER schreef:2 kapotte R4's lijkt me meer dan toevallig

Je kunt er wel een sensor bijhangen, maar daarmee los je het probleem niet op.

Misschien moet je het koelsystem eens schoonmaken (soda of schoonmak azijn erin warm laten lopen, of een stuk rijden, aftappen, doorspoelen) en er bv pure antivries ingooien. Ook moet je het systeem goed ontluchten. (verwarming aan, fles omhoog, ontluchten bij de verwarming) Controleer ook de overdrukklep in de dop!
Door de antivries en de goede dop neemt de druk in het system toe en kookt de vloeistof pas bij 108 graden.
Als je dit teveel werk vind moet je de thermostaat demonteren (en natuuurlijk weer goed ontluchten) Dit heeft overigens een nadeel. Als je een verwarmde carburateur hebt. wordt die minder warm en verbruikt hij hoogstwaarscheinlijk meer.

(Bij de R4 van 74 loopt de ventilator toch al altijd mee?)

Ben benieuwd
vr gr Fons
Hoi Fons,

Bedankt voor je duidelijke antwoord.

Ik heb inmiddels bij beide R4's de koelsystemen doorgespoeld en gevuld met echte koelvloeistof, dus dat is nu wel ok denk ik.
Goed ontluchten moet ik inderdaad nog even doen. Dit doe jij dus met de motor draaiend en de kachel open en de fles zo hoog mogelijk? Wat kun je zien aan de dop van het expansievat?

En met de thermostaat eruit halen bedoel je de thermostaat in de slang, dus dat ding dat heb ik heb getest in een pannetje heet water? Het lijkt mij toch sowieso goed om deze te verwijderen (Waarom zit ie er eigenlijk in? Winter?)

Rest nog steeds de vraag of de sensor op het blok goed te testen is?

Bedankt!

Groeten,

Martijn.

P.S. De fan uit de R4 uit 74 draait inderdaad altijd mee, zit op de nokkenas?

Geplaatst: di sep 02, 2008 5:43 pm
door jbeekmann
Thermostaat zit erin om je motor snel op temp te krijgen en in de winter niet te veel te laten afkoelen.
Let er bij het plaatsen op dat het kleine gaatje dat er in zit aan de bovenkant zit!

Geplaatst: di sep 02, 2008 6:03 pm
door thexpert
jbeekmann schreef:Thermostaat zit erin om je motor snel op temp te krijgen en in de winter niet te veel te laten afkoelen.
Let er bij het plaatsen op dat het kleine gaatje dat er in zit aan de bovenkant zit!
Hi jasper.

Nu begin je me toch bang te maken. Wat bedoel je precies met een klein gaatje aan de bovenkant en de bovenkant waarvan precies?

Grt Martijn

temperatuursensor

Geplaatst: di sep 02, 2008 11:34 pm
door RVIER
@theexpert

De temperatuursensor schakelt naar de massa, maar is normaal "open".

Je test het lampje door de auto op contact te zetten. (moet dan branden)
Je test de draad naar de sensor door bij lopende motor de draad van de sensor aan de massa te leggen. Het lampje gaat dan branden.

De sensor zelf moet je heetstoken om te zien of hij het doet.
Ik heb er net twee heetgestookt met een fohn, maar geen van beide schakelde. Ik heb er een geopend en er zit inderdaad een bimetaal in maar voor de rest was alles erg gecorrodeerd. -> werkte dus niet meer

Voor het goede gevoel moet je maar nieuwe kopen (8,30 euro bij de Duitser)


succes fons

Re: temperatuursensor

Geplaatst: wo sep 03, 2008 1:03 pm
door thexpert
RVIER schreef:@theexpert

De temperatuursensor schakelt naar de massa, maar is normaal "open".

Je test het lampje door de auto op contact te zetten. (moet dan branden)
Je test de draad naar de sensor door bij lopende motor de draad van de sensor aan de massa te leggen. Het lampje gaat dan branden.

De sensor zelf moet je heetstoken om te zien of hij het doet.
Ik heb er net twee heetgestookt met een fohn, maar geen van beide schakelde. Ik heb er een geopend en er zit inderdaad een bimetaal in maar voor de rest was alles erg gecorrodeerd. -> werkte dus niet meer

Voor het goede gevoel moet je maar nieuwe kopen (8,30 euro bij de Duitser)


succes fons
Hallo Fons,

Ik ga de sensor zo maar even heetstoken met een verfbrander, eens kijken wat er gebeurd.

Het rare is dat als ik draad van de sensor aan massa leg dat het rode lampje gaat branden, dat is dus goed. Maar als ik start dan gaat het lampje niet even branden.....

Geplaatst: wo sep 03, 2008 1:16 pm
door Hanz
Het lijkt me beter die sensor in een bak water op het fornuis warm te stoken dan met een verfbrander. Meer controle, en bovendien kan je dan een thermometer in het water steken zodat je ongeveer weet wanneer er iets mee zou moeten gebeuren

Geplaatst: wo sep 03, 2008 1:34 pm
door thexpert
Hanz schreef:Het lijkt me beter die sensor in een bak water op het fornuis warm te stoken dan met een verfbrander. Meer controle, en bovendien kan je dan een thermometer in het water steken zodat je ongeveer weet wanneer er iets mee zou moeten gebeuren
Ik denk inderdaad nu ook dat dat handiger is, maar ik heb net het hele koelsysteem schoongemaakt en gevuld met dure anti-vries. Als ik de sensor eruit moet halen dan loopt alles er weer uit.. :S