motor niet op tijd?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul Oud
Berichten: 239
Lid geworden op: ma jan 12, 2004 2:00 am

motor niet op tijd?

Bericht: # 99281Bericht Paul Oud »

Mijn 747cc blok wat is gereviseerd wil niet lopen.
Nieuwe krukaslagers en distributieketting die ik goed op de merktekens heb gezet volgens het oude paarse handboek.
De ontsteking staat goed volgens het krukaspunt, heb de puntjes vervangen en nogmaals gecontroleerd. De bougies vervangen en ze vonken in de goede volgorde. De startmotor is gereviseerd en draait de goede kant op.
Bij starten en benzine krijgen slaan de bougies niet nat/vet, echter de benzine spetterd weer uit de carburateur. Het lijkt wel of met de compressieslag van de motor de inlaatkleppen open blijven staan, wie heeft een idee?
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 99283Bericht cees en jantine »

staat het verdeelkap tandwieltje wel in de juiste stand?? deze is er uit geweest waarschijnlijk.
even controleren door de verdeelkap uit de kop te halen, of door cil.1 in top met gesloten kleppente zetten en kijken waar de roto naartoe wijst.

bougiekabels in de juiste volgorde 1-3-4-2?

als de merktekens naar elkaar wijzen, kan het niet anders dan dat ze goed staan.

het klinkt bijna hetzelfde als mijn probleem... (ehh)
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 99284Bericht Willem de Zwijger »

Voel je geen compressie dan? Als je de sleutel op de nokkenaspoelie zet moet het behoorlijk zwaar zijn om door de compressie heen te draaien, vergelijk met of zonder bougies. Als het met bougies net zo gemakkelijk gaat als zonder bougies staan er op het verkeerd moment kleppen open.
En die truc van Cees lijkt me heel goed: kleppendeksel eraf dan kun je zien welke kleppen open of dicht zijn, met de schoevendraaier oid door het bougiegat kun je voelen of de zuiger bovenin staat. En bij zuiger bovenin moet de rotor tegenover het contactje staan waarvan de bougiekabel naar de bij die zuiger horende bougie gaat (wellicht ten overvloede: de bougie vonkt op elk bovenste punt dus ook aan het eind van de uitlaatslag). We zijn benieuwd wat deze test oplevert.
Gebruikersavatar
Fransr4f41988
Berichten: 51
Lid geworden op: di sep 26, 2006 8:39 pm
Locatie: Joure

Bericht: # 99293Bericht Fransr4f41988 »

Ik deel de mening voor het op tijd lopen van nokkenas. Maar ik heb wel eens een situatie gehad waarin de klepspeling niet goed was afgesteld waardoor je de benzine weer terug geblazen krijgt.

Misschien is het wat in ieder geval succes er mee.

Groet Frans

Owja wist je dat je na 500Km je kopbouten weer even moet natrekken gevolgd door weer klepspeling afstellen.
Gebruikersavatar
Paul Oud
Berichten: 239
Lid geworden op: ma jan 12, 2004 2:00 am

Bericht: # 99388Bericht Paul Oud »

De motor er uitgehaald (lukt nu al binnen 60minuten) en het dis.deksel eraf gehaald. De motor staat goed volgens de ingeslagen punten op de ketting en de tandwielen van MRA. Echter volgens de originele punten van Renault klopt er niet veel van, de nokkenas staat 1/4 achter dus stond de inlaatklep open bij de compressieslag. Ketting nu op tijd gezet en de motor weer in de auto teruggebouwd. Helaas heeft het blokje nu een veel betere compressie waardoor hij niet meer start, de 6Volt accu staat nu aan de lading. Ontsteking weer op tijd gezet. Hopelijk ontwaakt het motortje na +/- 12 jaar stilstand/vastroesten/revisie.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 99392Bericht Willem de Zwijger »

Zo ben je lekker van de straat...fijn dat iemand er verkeerde merktekens op zet! Succes met de start :-?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

timing

Bericht: # 99395Bericht RVIER »

is het mogelijk dat je het tandwiel van de nokkenas 1/2 omwenteling verdraaid hebt gemonteerd?. Omdat de nokkenas 1 omwenteling maakt als de krukas er twee doet, verklaart mogelijk waarom hij 1/4 slag achter stond.

vr gr Fons

ps cilinder nummer 1 is aan de vliegwielzijde
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Paul Oud
Berichten: 239
Lid geworden op: ma jan 12, 2004 2:00 am

Bericht: # 99405Bericht Paul Oud »

Ja dat is idd 1.
Accu staat nu aan de lading en ga eerdaags weer klussen. Met nu starten hoor geen benzine meer uit de carburatuer, en wel een plofje in de uitlaat (was er eerst ook niet zonder compressie. Ik heb u goede hoop. Eerstvolgende keer bougies schoonmaken, onsteking nog even controleren en loopt m'n 747cc met 3bak.
Dan nog remmen en wielophangingkogels. Is ook wel fijn voor de keuring.
Plaats reactie