Pagina 1 van 1
Inhouden
Geplaatst: ma jul 07, 2008 10:27 pm
door Duudje
Ik ben sinds kort in het bezit van een R4 GTL
uit januari 1985 met 195000km en zit met het
volgende probleem:
wanneer ik wil accellereren houdt de motor in,
ook bij een warme motor, zodat als ik echt even
flink moet versnellen al bij moet choken.
Carburateur is schoongemaakt, en de ontsteking
is gecontroleerd, zowel vacuumverstelling en
centrifugaal vervroeging.
Nu is het zo dat de carburateur een Zenith 281F
is (zonder accelleratiepomp?!).
Zou dit mischien niet de orginele zijn?
Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groet Michel.
Geplaatst: ma jul 07, 2008 10:36 pm
door R4F6GTX Automaat
Ja, is wel de originele carburateur hoor. Als je de choke een heel klein beetje uittrekt, doet ie het dan wel goed? Je zegt de carb schoongemaakt te hebben; heb je 'm dan van de motor verwijderd? Heb je een nieuwe pakking gebruikt met monteren?
Geplaatst: ma jul 07, 2008 10:39 pm
door 4TL
Ik vrees dat je een lekke spruitstuk of carburateur pakking hebt.
Remedie: motor laten lopen en kettingspray / WD40 / remmenreiniger op de pakking spuiten bij lopende motor. reageerd het toerental hierop, dan heb je het lek gevonden. evt. de moeren aandraaien en als dit niet helpt, de pakking vervangen.
Geplaatst: di jul 08, 2008 1:08 pm
door Renault Classique
Check eerst maar eens de vacuümslang die van het spruitstuk naar de carburateur loopt. Verstopt achter de carburateur als je tegen het linkerspatscherm aan staat om de carburateur te checken. Als je het luchtfilter verwijderd zie je 'm, van bovenaf gezien, zitten. Zit dit slangetje los of als 'ie is gescheurd cq poreus is geworden dan heb kans op het optreden van genoemd probleem.
Bij vervanging trouwens wel opletten dat de diameter van de doorlaat in de slang correct is. De doorlaat is namelijk 'gecalibreerd'. Een slang die niet de gelijke doorlaatopening heeft lost het probleem niet op.
Geplaatst: di jul 08, 2008 1:17 pm
door Hanz
4TL schreef:Remedie: motor laten lopen en kettingspray / WD40 / remmenreiniger op de pakking spuiten bij lopende motor. reageerd het toerental hierop, dan heb je het lek gevonden. evt. de moeren aandraaien en als dit niet helpt, de pakking vervangen.
ter vergroting van mijn begrip: wat doet WD40 etc. met een lekke pakking? Dicht dit het lek (tijdelijk)?
Geplaatst: di jul 08, 2008 1:39 pm
door 4TL
Nee, ipv. valselucht zuigt hij dan even een brandbaar mengsel op. de motor loopt met het lek te arm en als je 'n bovengenoemd vloeistof spuit, krijg je het zelfde effect als je de choke iets openzet.
Het is puur om een lek op te sporen.
Geplaatst: di jul 08, 2008 1:53 pm
door Duudje
R4F6GTX Automaat schreef:Ja, is wel de originele carburateur hoor. Als je de choke een heel klein beetje uittrekt, doet ie het dan wel goed? Je zegt de carb schoongemaakt te hebben; heb je 'm dan van de motor v
erwijderd? Heb je een nieuwe pakking gebruikt met monteren?
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga hiermee aan de slag en julie horen van mij. Groetjes Michel.
Geplaatst: do jul 10, 2008 4:14 pm
door Duudje
Duudje schreef:R4F6GTX Automaat schreef:Ja, is wel de originele carburateur hoor. Als je de choke een heel klein beetje uittrekt, doet ie het dan wel goed? Je zegt de carb schoongemaakt te hebben; heb je 'm dan van de motor v
erwijderd? Heb je een nieuwe pakking gebruikt met monteren?
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga hiermee aan de slag en julie horen van mij. Groetjes Michel.
De ontsteking stond te laat, hij rijdt nu veel beter. Alleen is het niet duidelijk welk streepje voor op het blok ik moet aanhouden. Aan de ene zijde zijn er 3 merktekens van verschillende lengte, ongeveer 8mm. van elkaar verwijderd en aan de andere kant 7 korte merktekens dicht op elkaar. Iemand die het weet welke ik moet aanhouden?
inhouden
Geplaatst: ma jul 14, 2008 12:45 am
door RVIER
Als we ervan uitgaan dat het spruitstuk dicht is (niet lekt) en de (carteventilatie-)slangen de juiste restricties hebben, en de motor bij de cilinderbalans test op alle vier de cilinders loopt, kan inhouden liggen aan:
Het ontstekingstijdstip en/of de vlotterhoogte.
Omdat de zenith geen acceleratiepomp heeft werken beide oorzaken sterker door.
De motor trekt het best bij een rijk mengsel (20% brandstofovermaat)
Dat natuurlijk wel op tijd moet worden ontstoken.
Als je moet bijchoken voor max vermogen bij optrekken is mogelijk het niveau in de vlotterkamer te laag. Je moet de vlotternaaldhoogteafstelling controleren (haynes blz 257). Met choken zorg je voor meer onderdruk.
Als dat niveau goed is en het probleem is nog niet weg, probeer dan de ontsteking proefondervindelijk zover voor zetten dat de motor bij volgas net niet pingelt (en hij natuurlijk ook nog normaal start).
Je krijgt een soort optimum.
Onze R4 met Zenith wordt natuurlijk nooit een sportwagen. Het ontbreken van de acceleratiepomp was niet voor niets en moet wel in zijn tijd worden begrepen. De R4 gtl was een zuinige auto in zijn tijd (1978). Het was een geknepen 1100 cc. Geknepen door een te kleine carburateur zonder acceleratiepomp. Dezelfde motor zat ook in de R6 en had daar wel een acceleratiepomp.
vr gr Fons
Geplaatst: wo aug 13, 2008 4:11 pm
door Duudje
Heb als tip gekregen om de carburateur
met boortje 1mm. uit te boren. Hij houdt
nu niet meer in. Waarschijnlijk kreeg hij
toch te weinig brandstof.
Bedankt voor alle reacties.
Groetjes Michel.
Geplaatst: wo aug 13, 2008 5:56 pm
door roberto
Michiel wat heb je met een 1mm boortje doorgeboord?
Geplaatst: do aug 14, 2008 11:42 am
door Duudje
De hoofdsproeier, hierdoor krijgt hij iets meer benzine.