Pagina 1 van 1
Achteras als otogazzi...
Geplaatst: za mei 31, 2008 10:56 pm
door yellowsub
Hallo forum,
heb een rotte achteras, zoals de site van otogazzi heerlijk duidleijke uitlegt.
Is van mijn laatste aanwinst, en wil deze week nog klaar zijn...
Wie heeft de overzetstukken nog liggen?
Moet de hele achteras eronderuit voor één kant reparatie? Of kunnen de 3 bouten los, de spanning opvangen met eea en dan de koker eroverheen schuiven?
Hoe maak je de achteras los, zonder brokken? Zo maar wat los draaien kan altijd nog. Tank is er al onderuit, maar nu?
Tuut uut
Bart
Geplaatst: za mei 31, 2008 11:32 pm
door otogazzi
De door jouw genoemde overzet stukken zijn eigenlijk inzetstukken. en liggen kant en klaar in het magazijn.
Wil jet het goed doen dan is het beter om de achteras er volledig onderuit te halen want dan kan je er tenminste fatsoenlijk bij.
De volledige achteras zit, naast de schokbrekers, met 12 bouten vast.
succes!
Ps en het magazijn is morgen open (want ik sta er zelf)
Geplaatst: zo jun 01, 2008 10:29 am
door yellowsub
prachtig, maar hoe haal ik voorzichtig de achteras los
laatste keer deed deze heel hard pang!
graag advies
plaat zal het werk niet zijn, magazijn is mij iets te ver weg.
tuut tuut
bart
afmaken
Geplaatst: zo jun 01, 2008 11:02 am
door RVIER
@yellosub
als het vandaag nog af moet.
ik heb twee inzetstukken liggen (eindhoven). Kun je lenen, moet wel op redelijke termijn andere terug. (stuur maar een PM met je o6, dan bel ik je)
over het demonteren van de achteras.
De enige spanning die in de as kan zit bij de bouten van de siletblocs.
Als je de draagarm een beetje ondersteunt/optilt merk je dat ook die spanning verdwijnt.
vr gr Fons
Geplaatst: zo jun 01, 2008 11:06 am
door yellowsub
TOP!
Met advies van Gijs aan de slag gegaan.
As lekker laten bungelen, bouten los, remmen los, uitlaat weg
Paar droge klappen en de as ligt op de brug.
Met de plaat alleen zoals op de foto van otogazzi red ik het niet, gaten nog voorbij de steun van de schokdemper.
Morgen naar de smid of ijzerboer en eens fijn alles schoon gaan slijpen. Links leek goed, maar helaas, net zo'n gatenkaas. Teer lijkt hard, maar is kroepoek.
Morgen foto's
Bedankt allen zo ver voor advies en meedenken, nu is het weekend, het grote rusten.
Tuut uut
Bart
Geplaatst: ma jun 02, 2008 6:39 am
door schoapke
heb volgens mij nog 2 achterbalken liggen. weet niet in welke staat, maar dacht nog gaf. kan kijken als je wilt
Geplaatst: ma jun 02, 2008 6:40 am
door yellowsub
graag maar dan wel aub vandaag of morgen avond op te halen of af te geven.
Meer als voorbeeld maar toch!
Bel anders gerust
Tuut tuut
Bart
06 24512147
het gat
Geplaatst: wo jun 04, 2008 9:07 pm
door RVIER
@bart
Morgen foto's
Bedankt allen zo ver voor advies en meedenken, nu is het weekend, het grote rusten.
lukt het?
vr gr Fons
Geplaatst: wo jun 04, 2008 10:03 pm
door yellowsub
alles ligt nu open, links bleek ook erg slecht...
nu alles weg geslepen en morgen ijzer zetten, mooie kokers en deze morgenavond mogelijk op hun plaats lassen. fijn proppen!
maak morgen foto;s ter ondersteuning. het is een hoop werk, maar alles komt los tot nu toe. best leuk sleutelen tot nog toe.
Hopelijk worden de overzetstukken niet te dik, zit te denken aan inzetten... iemand ervaring mee?
tuut tuut
bart
Geplaatst: do jun 05, 2008 2:36 pm
door Paul/
Dit is mijn verhaal in het kort met de belangrijkste punten.
Ik heb 2 lagen plaatwerk (gegalvaniseerde "autoplaat") van 2 mm gebruikt.
gebruik een lasademmasker i.v.m. de zwavel die vrij komt.
De eerste heb ik in de balk gelast en daarna de lassen glad geslepen.
De 2 plaat heb ik op de eerste plaat geproplast (gaten boren van 8 mm) en rondom afgelast i.v.m. spleetcorrosie. Overal heb ik zoveel mogelijk lasprimer gebruikt i.v.m. corrosie. en de balk heb ik meteen behandeld tegen verdere roest van binnen uit. De platen heb ik met de hamer zelf gevormd. en voor de de omtrek heb ik een kartonnen malletje gebruikt. belangrijk is om de oorspronkelijke plaat van de balk zo dik mogelijk te houden. Schoon schuren is dus beter dan schoon slijpen i.v.m. materiaalverlies. De achteras ging met relatief weinig moeite (1 uur klooien) en m.b.v. 2 krikjes en steuntjes weer op zn plaats.
groeten,
Paul
foto's op aanvraag (bart heeft al p.m.)
Geplaatst: za jun 21, 2008 10:09 pm
door R4F6GTX Automaat
Geplaatst: ma jun 23, 2008 9:03 am
door Willem de Zwijger
Wat zie ik daar bovenlangs die voorste balk op de tweede foto? Popnagels???
Geplaatst: ma jun 23, 2008 9:59 am
door Mark4GTL
lijkt er wel op, hoewel de meest rechtse "popnagel" volgens mij een boutje is (zelftapper?)
Geplaatst: ma jun 23, 2008 10:35 am
door R4F6GTX Automaat
Die zitten er inderdaad in maar dat is alleen tijdelijk om de boel op z'n plek te houden.
(hihihi, da's het eerste wat ik ook al vroeg....)