Achteras als otogazzi...
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Achteras als otogazzi...
Hallo forum,
heb een rotte achteras, zoals de site van otogazzi heerlijk duidleijke uitlegt.
Is van mijn laatste aanwinst, en wil deze week nog klaar zijn...
Wie heeft de overzetstukken nog liggen?
Moet de hele achteras eronderuit voor één kant reparatie? Of kunnen de 3 bouten los, de spanning opvangen met eea en dan de koker eroverheen schuiven?
Hoe maak je de achteras los, zonder brokken? Zo maar wat los draaien kan altijd nog. Tank is er al onderuit, maar nu?
Tuut uut
Bart
heb een rotte achteras, zoals de site van otogazzi heerlijk duidleijke uitlegt.
Is van mijn laatste aanwinst, en wil deze week nog klaar zijn...
Wie heeft de overzetstukken nog liggen?
Moet de hele achteras eronderuit voor één kant reparatie? Of kunnen de 3 bouten los, de spanning opvangen met eea en dan de koker eroverheen schuiven?
Hoe maak je de achteras los, zonder brokken? Zo maar wat los draaien kan altijd nog. Tank is er al onderuit, maar nu?
Tuut uut
Bart
De door jouw genoemde overzet stukken zijn eigenlijk inzetstukken. en liggen kant en klaar in het magazijn.
Wil jet het goed doen dan is het beter om de achteras er volledig onderuit te halen want dan kan je er tenminste fatsoenlijk bij.
De volledige achteras zit, naast de schokbrekers, met 12 bouten vast.
succes!
Ps en het magazijn is morgen open (want ik sta er zelf)
Wil jet het goed doen dan is het beter om de achteras er volledig onderuit te halen want dan kan je er tenminste fatsoenlijk bij.
De volledige achteras zit, naast de schokbrekers, met 12 bouten vast.
succes!
Ps en het magazijn is morgen open (want ik sta er zelf)
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
afmaken
@yellosub
als het vandaag nog af moet.
ik heb twee inzetstukken liggen (eindhoven). Kun je lenen, moet wel op redelijke termijn andere terug. (stuur maar een PM met je o6, dan bel ik je)
over het demonteren van de achteras.
De enige spanning die in de as kan zit bij de bouten van de siletblocs.
Als je de draagarm een beetje ondersteunt/optilt merk je dat ook die spanning verdwijnt.
vr gr Fons
als het vandaag nog af moet.
ik heb twee inzetstukken liggen (eindhoven). Kun je lenen, moet wel op redelijke termijn andere terug. (stuur maar een PM met je o6, dan bel ik je)
over het demonteren van de achteras.
De enige spanning die in de as kan zit bij de bouten van de siletblocs.
Als je de draagarm een beetje ondersteunt/optilt merk je dat ook die spanning verdwijnt.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
TOP!
Met advies van Gijs aan de slag gegaan.
As lekker laten bungelen, bouten los, remmen los, uitlaat weg
Paar droge klappen en de as ligt op de brug.
Met de plaat alleen zoals op de foto van otogazzi red ik het niet, gaten nog voorbij de steun van de schokdemper.
Morgen naar de smid of ijzerboer en eens fijn alles schoon gaan slijpen. Links leek goed, maar helaas, net zo'n gatenkaas. Teer lijkt hard, maar is kroepoek.
Morgen foto's
Bedankt allen zo ver voor advies en meedenken, nu is het weekend, het grote rusten.
Tuut uut
Bart
Met advies van Gijs aan de slag gegaan.
As lekker laten bungelen, bouten los, remmen los, uitlaat weg
Paar droge klappen en de as ligt op de brug.
Met de plaat alleen zoals op de foto van otogazzi red ik het niet, gaten nog voorbij de steun van de schokdemper.
Morgen naar de smid of ijzerboer en eens fijn alles schoon gaan slijpen. Links leek goed, maar helaas, net zo'n gatenkaas. Teer lijkt hard, maar is kroepoek.
Morgen foto's
Bedankt allen zo ver voor advies en meedenken, nu is het weekend, het grote rusten.
Tuut uut
Bart
heb volgens mij nog 2 achterbalken liggen. weet niet in welke staat, maar dacht nog gaf. kan kijken als je wilt
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
alles ligt nu open, links bleek ook erg slecht...
nu alles weg geslepen en morgen ijzer zetten, mooie kokers en deze morgenavond mogelijk op hun plaats lassen. fijn proppen!
maak morgen foto;s ter ondersteuning. het is een hoop werk, maar alles komt los tot nu toe. best leuk sleutelen tot nog toe.
Hopelijk worden de overzetstukken niet te dik, zit te denken aan inzetten... iemand ervaring mee?
tuut tuut
bart
nu alles weg geslepen en morgen ijzer zetten, mooie kokers en deze morgenavond mogelijk op hun plaats lassen. fijn proppen!
maak morgen foto;s ter ondersteuning. het is een hoop werk, maar alles komt los tot nu toe. best leuk sleutelen tot nog toe.
Hopelijk worden de overzetstukken niet te dik, zit te denken aan inzetten... iemand ervaring mee?
tuut tuut
bart
Dit is mijn verhaal in het kort met de belangrijkste punten.
Ik heb 2 lagen plaatwerk (gegalvaniseerde "autoplaat") van 2 mm gebruikt.
gebruik een lasademmasker i.v.m. de zwavel die vrij komt.
De eerste heb ik in de balk gelast en daarna de lassen glad geslepen.
De 2 plaat heb ik op de eerste plaat geproplast (gaten boren van 8 mm) en rondom afgelast i.v.m. spleetcorrosie. Overal heb ik zoveel mogelijk lasprimer gebruikt i.v.m. corrosie. en de balk heb ik meteen behandeld tegen verdere roest van binnen uit. De platen heb ik met de hamer zelf gevormd. en voor de de omtrek heb ik een kartonnen malletje gebruikt. belangrijk is om de oorspronkelijke plaat van de balk zo dik mogelijk te houden. Schoon schuren is dus beter dan schoon slijpen i.v.m. materiaalverlies. De achteras ging met relatief weinig moeite (1 uur klooien) en m.b.v. 2 krikjes en steuntjes weer op zn plaats.
groeten,
Paul
foto's op aanvraag (bart heeft al p.m.)
Ik heb 2 lagen plaatwerk (gegalvaniseerde "autoplaat") van 2 mm gebruikt.
gebruik een lasademmasker i.v.m. de zwavel die vrij komt.
De eerste heb ik in de balk gelast en daarna de lassen glad geslepen.
De 2 plaat heb ik op de eerste plaat geproplast (gaten boren van 8 mm) en rondom afgelast i.v.m. spleetcorrosie. Overal heb ik zoveel mogelijk lasprimer gebruikt i.v.m. corrosie. en de balk heb ik meteen behandeld tegen verdere roest van binnen uit. De platen heb ik met de hamer zelf gevormd. en voor de de omtrek heb ik een kartonnen malletje gebruikt. belangrijk is om de oorspronkelijke plaat van de balk zo dik mogelijk te houden. Schoon schuren is dus beter dan schoon slijpen i.v.m. materiaalverlies. De achteras ging met relatief weinig moeite (1 uur klooien) en m.b.v. 2 krikjes en steuntjes weer op zn plaats.
groeten,
Paul
foto's op aanvraag (bart heeft al p.m.)
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
lijkt er wel op, hoewel de meest rechtse "popnagel" volgens mij een boutje is (zelftapper?)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad