Velleman maakt herrie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3138
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Velleman maakt herrie

Bericht: # 98221Bericht Hanz »

Net een Velleman gemonteerd, netjes binnen onder het stuur in een plastic kastje. Vervelend genoeg maakt het ding herrie. Ik dacht eerst dat de print of de koeler tegen het kastje trilde (zo'n geluid ongeveer), maar dat is niet zo. Het moet dus een van de componenten zijn: een paar weerstandjes, diode, zenerdiode, transistor, condensator, koelplaat. Van een weerstandje kan ik me dat niet voorstellen, van de rest ben ik niet zeker. Iemand commentaar? Iemand in de zaal die voor electrotechniek is behandeld?
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 98230Bericht Boerammetje »

Ik ben daarvoor behandeld inderdaad. Mijn advies is dan ook om dempmiddelen aan te brengen in de behuizing ;-) Waar zo'n opleiding niet al goed voor is!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 98236Bericht R4F6GTX Automaat »

Heb je wel het goede Vellemankitje genomen, en niet een voor een zelfbouw MP3 speler of zo :o
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Paul/
Berichten: 112
Lid geworden op: za apr 08, 2006 12:58 pm
Locatie: omgeving utrecht

Bericht: # 98238Bericht Paul/ »

transistortje is een elektronisch schakelaartje en ik vermoed dat die dan de 'herrie' (trilling) maakt. Maar heb verder ook niet doorgeleerd in de elektrotechniek. Maar isoleren zal idd wel de enige oplossing zijn. Wel zorgen dat de warmte goed weg kan.

gr. Paul
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 98240Bericht lesmagnacs »

Je kan zo'n torretje niet horen trillen. Wat wel kan is dat je datgene wat mee gaat resoneren met de transistor hoort. Wat het meest waarschijnlijke is , is dat je een soort klankkastje hebt gemaakt met dat plastic kastje. Meestal komt dit omdat het materiaal niet dik genoeg is. De oplossing kan simpel zijn. Het velleman printje met rubber afstandbusjes in het kastje monteren. Buiten de auto even stroom op zetten en kijken of je hem geluid hoort maken. Is hij stil dan in de auto monteren. Hoor je dan weer geluid moet je ook het kastje met rubber afstandbusjes in de auto vast maken.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3138
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 98242Bericht Hanz »

lesmagnacs schreef:Wat wel kan is dat je datgene wat mee gaat resoneren met de transistor hoort.
Helaas, ook als ik het geheel uit het kastje haal zoemt en snort het ding dat het een lieve lust is. Nog alternatieve suggesties, iemand?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 98243Bericht RVIER »

2 suggesties,

ingieten in hars
onder de motorkap moteren (beschermen tegen direct waterinslag)


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 98245Bericht lesmagnacs »

RVIER schreef:2 suggesties,

ingieten in hars
onder de motorkap moteren (beschermen tegen direct waterinslag)
vr gr Fons
Goed idee, maar ehhh hoor je hem boven het geluid van de motor uit dan ??? Zo ja dan is het volgens mij niet normaal. Zo stil is een viertje nu ook weer niet.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3138
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 98246Bericht Hanz »

Qua lawaaimakerij kan mijn viertje met de besten mee, dus inderdaad, het kitje maakt nogal herrie. Liever dan geluidswerende maatregelen te treffen zou ik weten waar die herrie vandaan komt. Toch de transistor of is dat uitgesloten?
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 98247Bericht lesmagnacs »

Als het echt resoneert moet je het ook kunnen voelen.

Onder spanning zetten en met je vinger voelen welk component staat te trillen. Zit er ook niet een spoeltje op ??? Als er iets trilt zou het dat moeten zijn.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

herrie

Bericht: # 98255Bericht RVIER »

volgens mij kan alleen de eindtransitor lawaai maken. Dit is toch eigenlijk de enige actieve component.
(Je hebt toch wel het mica plaatje tussen transistor en koelplaat gezet?)

Mischien moet je de transistor gewoon vervangen.

succes vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 98357Bericht Boerammetje »

D'n onkel Oeuf heeft zijn (jarenlang hiervoor behandelde) oor eens te luister gelegd. Transistoren, weerstanden en (zener)diodes zijn doorgaans niet zo van de lawaaierigheid. Er zitten ook geen bewegende delen in zoals bij relais of andere schakelaars.

'n Spoel zit er niet op, dus de logische schuldige aan het geheel leek de condensator. Hoort ook niet van zich te laten horen, maar 'n beetje knijpen erin gaf toch al andere geluiden. Vermoedelijk trekken de "platen" (waarschijnlijk slechts een folie) naar elkaar toe bij het op- en ontladen. Een robuuster exemplaar zou de oplossing kunnen zijn.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

velleman forum

Bericht: # 98384Bericht RVIER »

lijkt me een mooie vraag voor het Velleman forum

http://forum.velleman.be/viewforum.php? ... e2b8ce770e

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3138
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 98480Bericht Hanz »

Dank voor alle suggesties. And the winner is: 'N onkel Oeuf (die hiervoor langdurig behandeld is), want het bleek de condensator te zijn.
(hiermee is het algemeen herrieprobleem gereduceerd tot de vraag: waarom maakt die motor zo'n takkeherrie)
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 98485Bericht schoapke »

en net als bij de amerikaanse onderzeeers gaan we nu telkens het hardste lawaai aanpakken ;)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie