dringende vraag

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

dringende vraag

Bericht: # 97809Bericht R4F6GTX Automaat »

Aan de dynamo (wisselstroom, alternator dus) van een R4 GTL (na '83) zit behalve enkele gekleurde draadjes ooknog een klein vierkant stekkertje met een rood en een geel draadje. Waar moet dat gele draadje aan zitten? (de andere kant van het draadje dus, niet aan de alternator-kant)
Als de auto op contact staat meet ik 0,36 volt aan dat draadje
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

gele draadje

Bericht: # 97817Bericht RVIER »

is/zijn dat niet het draadjes voor het laadstroomcontrolelampje?

zal vanavond even uitzoeken

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 97824Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb ooit gezien dat je dit blokje met lopende motor los kunt trekken, dan 'voelt' de dynamo de accuspanning niet meer en gaat hij dus niet meer bijladen als de accuspanning te laag is. Maar waar het precies uitkomt....
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

gele draad

Bericht: # 97831Bericht RVIER »

@paul
de gele draad gaat volgens haynes/kluwer figuur 12.107 van de alternator naar het laadcontrolelampje.

De rode draad gaat als het goed is naar zekering 3, vanwaar hij gevoed wordt vanuit het contactslot.

contact uit--> beide 0 volt
contact aan -->beide 12 volt

als je het blokje lostrekt brand er geen laadstroomlampje

succes

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 97832Bericht Rudolf2 »

Bij mij zijn de draadjes geel en PAARS, verdwijnen in de kabelboom die naast de stuurkolom door het schutbord gaat en zijn daarna voor mij niet meer traceerbaar zonder de hele kabelboom los te gaan trekken. Bij een rijdend exemplaar (dat elke dag nodig is) niet zo'n geslaagde aktie...
Tip (van een leek, dus ik accepteer geen enkele verantwoordelijkheid): zet een 12 volt op het losgetrokken draadje en kijk of het acculampje brandt (of haal de 12 volt er juist af)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 97833Bericht Rudolf2 »

...en voorzover ik het elektrisch schema goed lees zou het best wel eens zo kunnen zijn dat deze twee draadjes naar het acculampje in het dashboard leiden...
Steffen
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 20, 2008 10:55 pm
Locatie: Graauw

Bericht: # 97838Bericht Steffen »

Ik ben sinds gisteren ook aanhet emmeren met het gele draadje.
Deze gaat dus zeker naar het laadstroomlampje.
Mijn probleem is dat het lampje niet wil branden omdat ie aan beide kanten 12 volt heeft bij motor af en contact aan.
De dynamo laadde ook niet meer bij.
Ik heb nu de gele draad bij het blokje aan massa gelegd,en nu laadt de dynamo weer.

Vandaag geprobeerd een nieuwe spanningsregelaar te krijgen,blijkt het niet leverbaar!!
Dus morgen waarschijnlijk maar een compleet nieuwe dynamo kopen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 97839Bericht R4F6GTX Automaat »

Ah, bedankt allemaal.
Het is niet voor een R4 maar voor een GMC. De originele 6 volt accu was kapot en heeft daardoor een beetje electrische schade aangericht waardoor ik nu de hele zooi aan het vervangen ben door 12 volt. Ik had nog een zwaardere 55 amp dynamo van een R5 liggen en ben zo dus de boel aan het aansluiten. Nu nog effe ergens een controlelampje zoeken om aan te sluiten...
vrijdag moet ik met het gevaarte naar Waalwijk, weekend ww2 spelen...
@ Schoapke, kom je dit jaar ook weer kijken?

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 97847Bericht Rudi »

R4F6GTX Automaat schreef:Ah, bedankt allemaal.
Het is niet voor een R4 maar voor een GMC. De originele 6 volt accu was kapot en heeft daardoor een beetje electrische schade aangericht waardoor ik nu de hele zooi aan het vervangen ben door 12 volt. Ik had nog een zwaardere 55 amp dynamo van een R5 liggen en ben zo dus de boel aan het aansluiten. Nu nog effe ergens een controlelampje zoeken om aan te sluiten...
vrijdag moet ik met het gevaarte naar Waalwijk, weekend ww2 spelen...
@Paul,

Heb je de Reo voor een GMC ingeruild?
Waar zit je dan in Waalwijk als ik vragen mag?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 97850Bericht R4F6GTX Automaat »

Eh, als je van de rotonde richting oprit van de grote weg rijdt, zo'n beetje als een ventweg, richting oosten, kom je er langs. Kan niet missen.

Nee, de Reo heb ik nog; de GMC is van Tjalf. (-Sniper-, die van dat rode-kruis-leger-Renaultje-4)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 97886Bericht Rudolf2 »

...zichtbaar vanaf de A59; kun je niet over het hoofd zien, al die camouflagekleurige materialen.
Plaats reactie