(zacht) tikkende kleppjes

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 10641Bericht David »

Mijn R4 is in juli geheel gereviseerd (nieuwe zuigers, bussen, lagerschalen, vlakke kop etc, laten doen!)Mee op vakantie geweest, 4000 km probleemloos gereden etc. Het motortje begint nu (na 5500km) lekker los te komen. Goed dus.
Alleen een paar vraagjes aan eenieder die iets van R4-tjes weet....
1)Mijn kleppen tikken (niet enorm hard, maar je hoort ze). Ik heb ze sinds de revisie niet gesteld. Heeft dit nadelige gevolgen voor de compressie?? Kan hij hierdoor misschien ook wat olie verbruiken?
2)De olievuldop heeft wat speling (wat olie op kleppendeksel). Hierdoor maakt hij ook wat meer lawaai. Als ik de dop vastdraai met een doekje ertussen is de motor een stuk stiller, maar na verloop van tijd weer wat meer lawaai. Nieuwe dop??
3)Soms gaat er een "siddering" door de aoto, met name bij optrekken vanuit lage toeren (20km in 2 en dan 3/4 gas). Ontstekingsprobleem? Is een electronische ontsteking (Wind Classics..) misschien een optie?
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 10642Bericht David »

Oh ja, nog een probleem(pje!)
Laatst heb ik mijn koppeling afgesteld (1108cc-motor). Als ik de goede speling in het pedaal heb (1,5cm ongeveer..)piept er iets als de motor draait in z'n vrij met de koppeling los. Bij een beetje intrappen van de koppeling (1cm) is dit geluid weg. Ik heb hierdoor de koppeling maar weer teruggesteld zoadat dit geluid niet meer te horen is, hij schakeld nu wel wat stroever. Kan dat geluid misschien wat vuil ofzo op de koppelingsplaat zijn of is het misschien het druklager?? De versnellingen zijn wel goed te vinden, alleen met een "strakkere" koppeling schakelt hij echt als boter, nu met een beetje beleid ook wel...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10645Bericht Goof »

dat je je kleppen een beetje hoort is normaal, maar stellen kan zeker geen kwaad.
Doe olielekkage van je vuldop is misschien te wijten aan het ontbreken van een rubber?? Dus andere dop zou ik zeggen. Dat van die siddering kan komen doordat een carburateur nooit goed de overgang van stationair naar hogere toerentallen kan overnemen, daardoor gaat de motor even een beetje stotteren en dat voel je als het trillen van de wagen.
Dat van je koppeling, dat weet ik zo niet, maar misschien is ie nog te nieuw??
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 10649Bericht David »

Bedankt voor de reactie in ieder geval!!
De vuldup heeft nog wel een rubber, maar volgens mij zijn die veertjes een beetje gaar...inderdaad nieuw doppie dan maar! Ik ga toch volgende week nar Kroatie en het schijnt dat daar 2 op 10 auto's een viertje is....als ik daar geen onderdelen kan vinden....
Die koppeling is niet te nieuw, die is namelijk niet vervangen. De motor (+bak) is de auto niet uitgeweest, maar alleen "opgetakeld", de carterpan kon er zo onderuit... Misschien moet ik me maar geen zorgen over die koppeling maken, als ie versleten is is ie versleten, vette pech dan. Zolang hij het nog goed doet niet naar vragen en doorrijden!
Wat die siddering betreft: volgens mij toch de ontsteking. Bij vochtig weer doet-ie het erger dan bij droog weer... Zou die electronische ontsteking iets brengen??
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 10650Bericht David »

Hij doet dat sidderen namelijk ook bij hogere toerentallen, bijv. 70/80 in de 4e versnelling. Maar een echte pijl kan je er niet op trekken, want de ene keer optrekken doe-ie het goed en de ander keer siddert hij dus. Het is zo te horen geen stotter door gebrek of overvloed aan brandstof...Zou dat misschien aan de bekabeling liggen, of aan de verdelenkap of rotor?? Zo op het oog zien deze er prima uit (zijn ook niet vervangen!), niet doorgeslagen ofzo...Alleen is de rotor wat grijs i.p.v. koperkleurig..Vervangen misschien?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10651Bericht Goof »

uiteraard is het altijd een optie, want contactpuntjes en slecht gestelde ontsteking kunnen veel problemen geven. Toch zou ik niet meteen naar Wind Classics lopen alsof zij de enigen zijn met iets dergelijks. Ff informeren bij diverse onderdelenboeren en rondkijken op het internet kan geen kwaad.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 10671Bericht Ron »

Buiten de technische aangelegenheden in je posts : Kroatië, daar zijn velen van ons niet geweest en het schijnt inderdaad zo te zijn dat de viertjes met bosjes rondrijden en langs de weg liggen. Ik begrijp dat de bevolking daar wel wat anders te doen heeft dan hobbykneuterig met de vier om te springen maar zou je eens kunnen berichten wat het leven van een vier daar inhoudt? Eventueel gestaafd met plaatjes en andere wetenswaardigheden. Ben ik benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10676Bericht Goof »

ben der als kind ook ooit geweest, toen het nog oorlog was daro. Toen waren niet 2/10 r4's, maar zeker 4/10. Das echt een r4 paradijs daar en ik denk veel 4 voor weinig, dus misschien interessant om daar eens een trailertje van te laten komen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 10697Bericht Folkert »

jajajaja!! gaaf... Passen dr best een stuk of 10 op...
Plaats reactie