Pagina 1 van 1
gesmolten elek-draad
Geplaatst: ma feb 11, 2008 9:28 pm
door Marlit
Zo, eindelijk de storing gevonden die mijn R4 GTL ('86, mooi blauw, handgeschakeld

) momenteel lamlegt: een deels gesmolten geel/zwarte kabel die richting contactslot gaat.
Het gesmolten stukje zit net voor het koppelblokje dat de kabelboom met de draden van het contactslot verbindt.
Als ik aan de kabel rammel, start de auto weer en blijft lopen, totdat ik weer rammel. Alle stroom weg, motor slaat af.
De geel/zwarte kabel is tweeaderig, een ader is gesmolten.
Heeft iemand een idee welke kabel dit is? Hoe die kan smelten? En kan ik deze nog isoleren of moet ik de hele kabel vervangen?
Help!?
Groet, Mark
Geplaatst: ma feb 11, 2008 10:01 pm
door GijSsie
een renault4 rijder zou de draad isoleren, tap eroverheen plakken... Of dit verstandig is.. is een tweede als ik jou was zou ik even het slecht stuk eruit halen en nieuw in zetten kan nooit kwaad.
Smelten kan doordat er een warm voorwerp dichtbij in de buurt zit of dat je er simpelweg teveel stroom doorheen jaagd, of gewoon oude versleten draad => kortsluiting => vonkjes = smelten
sterkte met je handgeschakelde 4

Geplaatst: ma feb 11, 2008 10:22 pm
door R4F6GTX Automaat
Handgeschakeld? Wow, zeldzaam...
Geplaatst: di feb 12, 2008 11:59 am
door brecht
dat zou ik ook nog wel eens willen hebben zeg, zo'n handgeschakelde. pfff
Geplaatst: di feb 12, 2008 5:44 pm
door brecht
Maar goed, laten we een nieuwe forumgebruiker niet gelijk het gevoel geven onwelkom te zijn:
Gijssie heeft al wat antwoorden gegeven over wat je er mee zou kunnen doen, maar voordat je het vervangt/aftaped afhankelijk van je keuze zou ik wel willen weten waarom die kabel daar is gaan smelten. ander kan je het na een week opnieuw doen.
Geplaatst: di feb 12, 2008 7:17 pm
door lesmagnacs
Ik kan in het schema nergens een geel/zwarte kabel ontdekken die bij het contactslot zou moeten zitten. Hoe is de kabel precies gekleurd ? Is het een gele kabel met een zwarte streep er op o.i.d. en is het wel echt geel en zwart ?
Geplaatst: di feb 12, 2008 9:48 pm
door Mark4GTL
maak eens een foto zodat we kunnen zien welke draad het is en controleer je zekeringen eens, ik heb het idee dat er 1 is doorgebrand door een korttsluiting.
Of je gesmolten draad daar de oorzaak of het gevolg van is weet ik zo niet.