Temperatuur meten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger

Temperatuur meten

Bericht: # 95173Bericht Willem de Zwijger »

Ik kocht een fijn metertje van Conrad om de temperatuur te meten en heb die ingebouwd in een stukje hulp dashboard:'
Afbeelding

Op het dashboard verder nog twee schakelaartjes en ledje. Het ledje geeft aan of de koelfan (voor de radiator) stroom krijgt. Het bovenste schakelaartje schakelt die fan in.
Het tweede schakelaartje schakelt tussen twee temperatuur sensors: de originele die in de koelwater pomp zit (origineel bij een 1400 blok), de andere zit vast aan een bijgeleverde sensor die ik op de koelwaterslang aan de uitgang van de radiateur heb geplakt. Doel: ik wil weten hoe het gaat met de temperaturen in de zomer en de winter.
Maarrrrr...nou doet de meter niks als ik hem verbindt met de originele sensor. Ik heb hem door gemeten met de multimeter: oneindige weerstand. Vervolgens meet ik hem op mijn reserve blokl: idem dito. Wie weet wat deze sensor zou moeten doen ? De sensor van Conrad is er een die met stijgende temperatuur minder weerstand geeft, in de buurt van de 60 gaden gaf hij zoiets als 1400 Ohm. Is de originele sensor op de koelwaterpomp ook een NTC weerstand ?
ronny

Bericht: # 95180Bericht ronny »

:o dat zit er strak in willem !
als je de orginele sensor rechtstreeks op de meter aansluit doet ie het dan ook niet ?( klote want je hebt het net zo mooi allemaal aan die schakelaar gesoldeerd natuurlijk) en hoe zit die sensor dan aan je koelwaterslang "geplakt", geeft dat wel een beetje de temperatuur goed door ,denk je ?
ik heb van conrad een ander metertje en dat doet het prima, de sensor die er bij zat is langwerpig ,koperkleurig met een 1/4'schroefdraad, heb jij zo'n zelfde sensortje? want dan kan ik wel effe gaan meten wat voor waarde die aangeeft.
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Willem de Zwijger

Bericht: # 95185Bericht Willem de Zwijger »

De sensor die bij het metertje zat doet het wel, die heb ik met een tie-wrap op de onderste waterslang geklemd, met daaromheen wat schuimrubber als isolatie. Hij geeft ongeveer 60 graden aan als de thermoschakelaar voor de fan inkomt, oftwel een graadje of 25 te laag. Wellicht dat ik dat ooit verbeter door een of andere contraptie waardoor hij in de vloeistofstroom terecht komt.
Maar het probleem is dus dat de originele Renault sensor op de koelwaterpomp helemaal niets doet, en als je hem aan een weerstandsmeter hangt geeft hij oneindig. Ik niet weet wat het meetprincipe is. Of is het wel een NTC maar is hij stuk?
ronny

Bericht: # 95187Bericht ronny »

:-? tja dus nou jah ehhh dat weet ik dus ook niet ,sorry

succes dus maar
RVIER

temeratuursensor

Bericht: # 95189Bericht RVIER »

De temperatuursensor op de cilinderkop is volgens mij een aan-uitschakelaar. HIj is normaal "open" Dat komt overen met je meting.

Waarom ty-rap je de gever niet naan het pomphuis of aan de cilinerkop?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
ronny

Bericht: # 95197Bericht ronny »

die bij mij zit in het schroefgat achterop het motorblok net naast het distributiedeksel, dat is 1/4 "schroefdraad, daar zou je de watertemperatuur meten maar volgens mij meet ie de temperatuur van de cylinderkop want op bedrijfstemperatuur is ie ongeveer 120 graden, dan weet je in ieder geval wanneer die op bedrijfstemperatuur is, als ie te heet word door een falende koeling weet ik niet of je dat dan op tijd ziet, dat hoop ik dan maar, tot nu toe is die situatie niet voorgekomen en ik heb het ook niet uitgeprobeert want dan zit ik gelijk met een lekkende koppakking
brecht
Contacteer:

Bericht: # 95217Bericht brecht »

Ik weet niet wat er normaal in een 1400 zit als het een bimetaal achtig ding is dan is hi inderdaad of helenmaal open, of helemaal dicht (om bijvoorbeeld een lampje of een fan aan te sturen)

Als het echt een temperatuursensor is dan is het hoogstwaarschijnlijk een PT100 of P1000 Ik moet zeggen dat ik 1400 ohm bij 60 graden wel een rare waarde vind. een pt100 geeft bij 0 graden nml 100 Ohm en een pt1000 geeft bij 0 graden je raad het al...1000 ohm Jou waarde zou hiermee niet kloppen terwijl dit toch echt veruit de meest gebruikte sensoren zijn. Het lijkt me logisch als ze die hier ook toepassen. Anders staan hier: http://www.fuehlersysteme.de/resistance ... ics_de.pdf wat weerstandskrakteristieken van verschillende sensoren, kan je opzoeken welke er bij jou in zit.

Maar goed, als je een oneindige weerstand meet zou dat toch duiden op een beschadiging of een slecht contact en is vervangen misschien de beste optie. Ik heb met de voeler in de trophy ook zitten @#$#ten en uiteindelijk maar die voeler vervan en en toe deed ie het weer naar behoren.
G12

Bericht: # 95225Bericht G12 »

je hebt bij de renault 2 type sensors, een aan/uit en een ptc.
een aan/uit schakeld normaal de min draad aan massa als de temp te hoog word en de ptc is uiteraard een weerstand naar massa.
4 GTL 1992, 5 L 1984
Willem de Zwijger

Bericht: # 95229Bericht Willem de Zwijger »

OK bedankt, dat bimetaal aan/uit verhaal zit in de voeler in de radiator (die de fan aan/uit zet) en vast ook de sensor op de kop (die het rode waarschuwingslichtje doet branden), dan zal de ptc in de koelwaterpomp zitten.
Een ptc (hoe hoger de temp, hoe hoger de weerstand)dus...en dat terwijl dat Conrad metertje met een ntc werkt (hoe hoger de temp, hoe lager de weerstand). Eens kijken hoe we dat varkentje weer gewassen krijgen.
En dan nog: als ik oneindige weerstand meet op omgevingstemperatuur kan ik denk ik rustig concluderen dat de sensor naar de ratsmodee is, of het nou ntc of ptc is. Iemand er toevallig nog 1 liggen?
brecht
Contacteer:

Bericht: # 95237Bericht brecht »

Ik zou bij de conrad een nieuwe sensor kopen, die ook oplopend is.er is er vast wel 1 met een passend stuk om op de originele bevestiging te krijgen
Willem de Zwijger

Bericht: # 95241Bericht Willem de Zwijger »

Ja, dat hoopte ik ook, maar dat valt tegen. De specificatie van die sensor is toch al vaag, want in de wondere wereld van de NTC weerstanden heb je ook zomaar 4 soorten zoals uit jouw mooie link blijkt (NTC's in 1.8, 2, 3, 5 Ohm), en Conrad specificeert dat dan weer niet. En PTC heb ik bij Conrad wel kunnen vinden maar dan alleen als losse weerstandjes, die worden zo tezien vaak als voor oververhittingsbeveiligingen gebruikt.
Ik zag wel dat Conrad van die adapters heeft die je in de koelwaterslang kunt plaatsen, en daarin past dan weer hun sensor, dus ik denk dat ik dan maar op een all-Conrad systeempje overga. Maar dat gaat dan in de kerstvakantie niet meer lukken...
Plaats reactie