Pagina 1 van 1
R4 driecylinder?
Geplaatst: za dec 01, 2007 11:43 pm
door -Trelleur-
Garage constateerde dat mijn R4 op drie cylinders liep. Want losnemen van de bougiekabel van cylinder nr. 2 maakte geen verschil voor de motorloop. De bijbehorende bougie was zwart. De compressie is getest en die was goed.
Men heeft toen alle bougies vervangen en het leek even OK. Maar nu merk ik dat die ene cylinder weer (nog steeds?) niet meedoet. Bougie vonkt wel. Eerder zijn verdelerkap, rotor en bougiekabels vervangen. Kleppen zijn gesteld. Er lijkt geen koelwaterverbruik te zijn.
Het motortje (850 cc) loopt eigenlijk beter dan je zou verwachten met drie cylinders, maar er zijn wel wat trillingen door de onbalans. Wat kan hier de oorzaak zijn?
Geplaatst: zo dec 02, 2007 1:23 am
door Ervier
Het zou een bougie met een breuk kunnen zijn.
Onderstaande heb ik ook eens mee te maken gehad.
Als je hem er uit draait vonk hij wel, maar als er druk vanuit de cilinder op de bougie komt verhinderd de inwendige breuk de doorvoer van de stroom naar het vonkgedeelte. Wel vreemd dat hij met nieuwe bougies dit zelfde euvel laat zien. Of ben je zo zuinig geweest om de oude er weer inte draaien? Probeer maar eens met een nieuwe (andere) bougie. Of slaat de kabel naar de betreffende cilinder door en berekt de stroom nooit de bougie?
Wie een betere suggestie heeft moet het vooral zeggen.
Geplaatst: zo dec 02, 2007 1:29 am
door 4TL
Kijk eens naar de verdeler zelf. Het zou een ver afgesleten verdeler nok kunnen zijn en/of speling op de verdeler as. Het beste kun je even een strobosoop op alle 4 de kabels zetten en kijken of er verschil zit in het ontsteek tijdstip.
verder kun je voor de grap lukraak bougies en kabels onderling kunnen wisselen om zo de bougies / kabels te kunnen elimineren.
Geplaatst: zo dec 02, 2007 4:12 pm
door -Trelleur-
Dat laatste heb ik gedaan. Ben er nu wel zeker van dat bougies, kabels en verdelerkap goed zijn. Een stroboscoop heb ik helaas niet.
Wat mij vanmorgen opviel: direct na de koude start doen alle cylinders wel mee. Als je dan de kabel van nr. 2 losneemt valt het toerental ietsje terug. Maar dat duurt minder dan een minuut, daarna is er geen verschil meer als ik 'm opnieuw losneem.
Ra ra?
Geplaatst: zo dec 02, 2007 6:31 pm
door 4f4ts
Ik zou maar eens kijken naar de condensator of die wel goed is????????
Geplaatst: zo dec 02, 2007 9:34 pm
door 4TL
Ontsteking incl. condensator kun je wegstrepen. Die zijn goed. Het euvel blijft zich voordoen bij warme motor en cilinder 2.
(bij een kapotte condensator reageerd elke cilinder slecht)
och zit ik te denken aan een klep die open gaat staan ondanks dat de kleppen zijn gesteld.
Meet de compressie nog maar eens bij warme motor.
Geplaatst: zo dec 02, 2007 10:11 pm
door -Trelleur-
Ik zal dat meegeven aan de garage. Kan er zelf nu niet veel meer aan doen.
Jammer dat hij zo moeilijk doet want met pas 63.000 km moet dit blokje nog een tijd meekunnen.
Geplaatst: zo dec 02, 2007 10:45 pm
door GijSsie
mss toch te mooi om waar te zijn??? alhoewel een ander blokje wonderen kan doen... als je er dan meteen 1100 in legt of meer

3-cilinder
Geplaatst: di dec 04, 2007 5:26 pm
door RVIER
pakking in/uitlaatspruitstuk (bij cilinder 2) lek bij warme motor?
vr gr Fons
Geplaatst: di dec 04, 2007 8:26 pm
door -Trelleur-
Had al even gekeken naar bevestiging spruitstuk, maar niets bijzonders opgemerkt.
Ik hoop snel uitsluitsel te kunnen geven.
Geplaatst: di dec 04, 2007 9:42 pm
door -Trelleur-
Nou, ik heb na de tip van RVIER nog eens gekeken naar mogelijke lekkage via het spruitstuk. Wat blijkt: als ik wat WD-40 spuit op de pakking bij cylinder nr. 2 gaat het toerental behoorlijk omhoog! Dus de diagnose lijkt me duidelijk. Dat wordt overmorgen de spruitstukpakking vervangen. Ik ben benieuwd!
Geplaatst: vr dec 14, 2007 6:51 pm
door -Trelleur-
Uiteindelijk bleek het niet een simpele lekke pakking te zijn, maar een breuk in het spruitstuk zelf. Dit kon gelast worden.
Nu zit alles er weer op en sjonge, wat loopt dat mooi.
Geplaatst: zo dec 16, 2007 10:00 am
door Willem de Zwijger
Gefeliciteerd. Toch een lastig raadsel opgelost !