PANG!
Geplaatst: zo nov 11, 2007 11:57 pm
in een ander topic al verteld over de nogal lage compresie van mijn blok, dus misschien is dit niet een dringende vraag, maar wel een interessante!
Ik had de compressie gemeten en reed daarna terug naar huis: motor sloeg in ene lastiger aan, sputterde veel en had backfire. Allemaal dingen die hij een half uur eerder niet had. Maar na een paar honderd meter toen ik weer moest optrekken: heel lastig, geen vermogen, meer gasgegeven toen hij wat toeren had de koppeling op: PANG! en een hoop witte rook uit de motorkap.
Toen ik keek bleek dat de oliepeilstok uit zijn buisje gedrukt was en blijkbaar was daar een hoop olie achteraan gekomen, veel olie op het blok en aan de motorkap (vandaar ook waarschijnlijk de rook en een deel van de pang zal ook wel van die stok tegen de motorkap kunnen komen)
In ieder geval: het leek er op als of er veel druk was opgebouwd in het oliereservoir en dat dat zich een weg naar buiten gebaand had via de oliepijlbuis. Hoe kan dat?
Ik had de compressie gemeten en reed daarna terug naar huis: motor sloeg in ene lastiger aan, sputterde veel en had backfire. Allemaal dingen die hij een half uur eerder niet had. Maar na een paar honderd meter toen ik weer moest optrekken: heel lastig, geen vermogen, meer gasgegeven toen hij wat toeren had de koppeling op: PANG! en een hoop witte rook uit de motorkap.
Toen ik keek bleek dat de oliepeilstok uit zijn buisje gedrukt was en blijkbaar was daar een hoop olie achteraan gekomen, veel olie op het blok en aan de motorkap (vandaar ook waarschijnlijk de rook en een deel van de pang zal ook wel van die stok tegen de motorkap kunnen komen)
In ieder geval: het leek er op als of er veel druk was opgebouwd in het oliereservoir en dat dat zich een weg naar buiten gebaand had via de oliepijlbuis. Hoe kan dat?