PANG!

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

PANG!

Bericht: # 94077Bericht brecht »

in een ander topic al verteld over de nogal lage compresie van mijn blok, dus misschien is dit niet een dringende vraag, maar wel een interessante!

Ik had de compressie gemeten en reed daarna terug naar huis: motor sloeg in ene lastiger aan, sputterde veel en had backfire. Allemaal dingen die hij een half uur eerder niet had. Maar na een paar honderd meter toen ik weer moest optrekken: heel lastig, geen vermogen, meer gasgegeven toen hij wat toeren had de koppeling op: PANG! en een hoop witte rook uit de motorkap.

Toen ik keek bleek dat de oliepeilstok uit zijn buisje gedrukt was en blijkbaar was daar een hoop olie achteraan gekomen, veel olie op het blok en aan de motorkap (vandaar ook waarschijnlijk de rook en een deel van de pang zal ook wel van die stok tegen de motorkap kunnen komen)

In ieder geval: het leek er op als of er veel druk was opgebouwd in het oliereservoir en dat dat zich een weg naar buiten gebaand had via de oliepijlbuis. Hoe kan dat?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 94078Bericht R4F6GTX Automaat »

carterventilatie zit waarschijnlijk verstopt.
En zo laag is je compressie helemaal niet. ergens in de buurt van 9-10 is normaal hoor.
Heb je de bougiekabels wel op de goede plek terug gezet?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

pang

Bericht: # 94080Bericht RVIER »

lijkt inderdaad op bougiekabels verwisseld. Hij heeft vast op 2 cilinders gelopen
door veel gasgeven en het niet ontbranden daarvan komt er veel onverbrand mengsel als lekgas in het karter.
Mogelijk ontbrand dat door de backfire via de cartervantilatie.

Veel auto's hebben een vlamdover (een soort metaalspons) in de cartrecventilatieslang om dit te voorkomen.


the number is 1342 in de goede draairichting en 1 is vliegwielzijde

succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 94082Bericht brecht »

Ik ken de volgorde ja. het rare is dat ik de kabels 1 voor 1 los gehaald heb en na het testen weer vastgezet. dus verwisselen leek mij onmogelijk. Ff checken kan geen kwaat natuurlijk :-)

De gebruiksaanwijzing van de compressiemeter voorschreef enkele seconden styarten op vol gas om de compressie te meten. Kan het niet zijn dat er daardoor veel onverbrande benzine in de cilinders zat?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 94092Bericht jbeekmann »

brecht schreef:Ik ken de volgorde ja. het rare is dat ik de kabels 1 voor 1 los gehaald heb en na het testen weer vastgezet. dus verwisselen leek mij onmogelijk. Ff checken kan geen kwaat natuurlijk :-)

De gebruiksaanwijzing van de compressiemeter voorschreef enkele seconden styarten op vol gas om de compressie te meten. Kan het niet zijn dat er daardoor veel onverbrande benzine in de cilinders zat?
Niet in de verbrandingsruimte, want daar gooit ie het met de eerste keer aanslaan direct uit via de uitlaat. Wat kan is dat die onverbrande gassen via de zgn. blow-trough in je carter terecht zijn gekomen (zoals Fons zegt), dus tussen de zuiger en cilinderwand zijn doorgeperst. Als dit ontbrandt in je carter dan krijg je natuurlijk spontaan een enorme drukopbouw. Lag je carterontluchtingsslang er ook af?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 94093Bericht brecht »

Naar dat laatste heb ik nog niet gekeken, moest werken en was (zoals altijd) net wat laat. Heb de auto dus met een nogal geschrokken :o omstander ter plekke in een parkeervak geduwd en ben verder gaan lopen.

wel leuk trouwens, ik ben wel al wat gewend en heb altijd nog wel ander vervoer en kon dus aardig locaniek de auto daar even achterlaten. Maar die tegenligger kwam echt uit zijn auto gerend om te helpen, ook wat mensen kwamen naar buiten om te kijken, een hele happening! haha
Plaats reactie