weinig compressie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
brecht
Contacteer:

weinig compressie

Bericht: # 94075Bericht brecht »

Vandaag eindelijk compressie gemeten (met mijn nieuwe Hella drukmeter, 24 euro doet t prima!) en het resultaat bevestigd en overtreft mijn verwachtingen:

cilinder 1: 12,3 bar
cilinder 2: 7 bar
cilinder 3: 10 bar
cilinder 4: 11,8 bar

da's bar weinig :wink: haha!

Nu de vragen:
- kan je compressie verliezen door iets anders als versleten zuigerveren/cilinderwanden?
- wat zeggen de experts: blok reviseren og vervangen?
- in geval van reviseren: kan iemand die nog nooit een kop van een viercilinder gelicht heeft dat zelf?
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94076Bericht R4F6GTX Automaat »

Staan je kleppen goed? Gemeten met warme motor?
Als er een klep te weinig speling heeft gaat ie mogelijk niet helemaal dicht dus klopt dan de compresseie ook niet

die 7 bar is een beetje weinig maar de rest is eerder te hoog dan laag. Wat is je probleem met de motor?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
jbeekmann

Bericht: # 94091Bericht jbeekmann »

slechte klep of klepzitting veroorzaakt natuurlijk ook drukverlies.
Om dit te bepalen zou je olie (gewoon motorolie werkt prima) door het bougiegat kunnen gooien en nogmaals meten. Schiet de compressie nu ineens omhoog, dan weet je dat het aan je zuigerveren of cilinderwand ligt. Zo niet: kleppen.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
brecht
Contacteer:

Bericht: # 94095Bericht brecht »

@Paul:

probleem is wat uitvoeriger beschreven in het Agadir topic geloof ik. Maar het komt er op neer dat hij te weinig vermogen heeft, doortrekken naar 100 gaat net in de 3e maar in de 4e loopt de snelheid snel terug. In de bergen in Spanje kwam ik op een gegeven moment (a uno momento dado ;-) )met niet meer dan 60 per uur in 2 de berg op.

Dat vond ik toch niet meer voldoende om zo mee rond te blijven rijden. Ik zal die truuk met de olie eens toepassen, klinkt logisch.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94097Bericht R4F6GTX Automaat »

Heb je het nu over de Trophy F4 of pver je R5? Dat Agadir topic heb ik niet gelezen (ik lees niet alles meer)
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94098Bericht R4F6GTX Automaat »

brecht schreef:@Paul:

probleem is wat uitvoeriger beschreven in het Agadir topic geloof ik. Maar het komt er op neer dat hij te weinig vermogen heeft, doortrekken naar 100 gaat net in de 3e maar in de 4e loopt de snelheid snel terug. In de bergen in Spanje kwam ik op een gegeven moment (a uno momento dado ;-) )met niet meer dan 60 per uur in 2 de berg op.

Dat vond ik toch niet meer voldoende om zo mee rond te blijven rijden. Ik zal die truuk met de olie eens toepassen, klinkt logisch.
Eh, met 60 km'h de berg op. In Spanje. Ik neem aan dat er ook wat bagage in ligt. Is dat niet normaal dan? Tis toch maar een 1100je? Stel de motor eens goed af, klepjes, ontsteking, carburateur, vaccuumlek etc. Met die hoge compressie die jij gemeten hebt kan die ene van 7 bar toch echt wel mee hoor.
brecht
Contacteer:

Bericht: # 94099Bericht brecht »

Het gaat over de trophy,

Die was op vakantie inderdaad wel goed beladen ja, maar op de heenweg ging het wel prima en op de terugweg niet meer Die berg was ook niet echt een enorm steile bergpas of zo, gewoon een stuk snelweg langs de costa. Ook nu onbeladen valt hij enorm terug in zijn 4e versnelling. Ik ben blij te horen dat het dus niet zo ernsitg is, maar zoals hij nu rijdt vind ik het niet voldoende. Ontsteking en carb staan naar mijn zin nu. Maar misschien dat het na kleppen stellen al weer beter is..
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94102Bericht R4F6GTX Automaat »

brecht schreef:...Ontsteking en carb staan naar mijn zin nu. Maar misschien dat het na kleppen stellen al weer beter is..
Jouw zin... hoe is dat? Zelf gedaan? vaccuumslangetje los bij afstellen? Op de juiste graden? 4? 6? Ga eerst maar eens kleppen stellen
brecht
Contacteer:

Bericht: # 94104Bericht brecht »

Ik ga eerste eens die olie uit mijn motorruimte poetsen en kijken of hij weer start :lol:

En dan de olie-op-zuigerkop-truuk en dan kleppen stellen
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94115Bericht R4F6GTX Automaat »

Als je dan de kleppen gesteld hebt moet je nog eens compressie meten; dan zijn alle waarden hetzelfde. Wel met warme motor he (meten, niet stellen>klepjes stellen moet koud)
RVIER

compressie

Bericht: # 94121Bericht RVIER »

als je de kleppen goed hebt gesteld moet je ook eens de cilinderbalans test doen..

Een voor een de bougiekabels losnemen, als het toerental per cilinder evenveel wegzakt is de zaak mechanisch oke, zoek dan maar verder in de onsteking (tijdstip, centrifiugaalvervroeging of de carb).
Is de carb nog orgineel?, sproeierbeztting oke?

Als hij uit balans is en de kleppen staan goed en de bougie is oke en er is geen lekke pakking tussen spriuitstuk en kop, dan kun je met een lektest uitzoeken waar de fout zit.

ucht en in de versnelling
Zet cilinder 1 in het bovenste dodepunt met beide kleppen gesloten.
Neem de bougie uit en laat een helper met een luchtpistool en een rubberring druk op cilinder 1 zetten. Sist er niets, alles oke. Als je iets hoort sissen moet vaststellen waar dat vandaan komt.
uitlaat, inlaat of carter.
Doe op dezelfde wijse de andere cilinders. Ook hier geld weer het gat om de symetrie tussen de cilinders

vrgr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RVIER

wat correcties

Bericht: # 94122Bericht RVIER »

ik drukte op de verkeerde knop vandaar wat fouten in et stukje.

bij de lektest is het belangrijk dat de auto in de versnelling staat en op de handrem!

vr gr Fons
brecht
Contacteer:

Bericht: # 94123Bericht brecht »

mmm

de bougiekabels zaten goed, maar starten was er niet meer bij gisteravond... had niet veel tijd, dus naar de loods duwen/slepen om kleppen te stelllen was niet mogelijk.

Uiteraard heb ik zondag de compressie warm gemeten, cilinder 2 (die met 7 bar) gaf in Marokko bij verwijderen van bougiekabel al een veel lager effect in toerenterugloop dan de rest, kleppen stellen hielp toen echter niet....

Ik hoop hem dit weekend (als die maillot weer uit is ;-) ) naar de loods te kunnen duwen en eerst nog eens te stellen en de drukte testen (evt met olie op de zuigers) Want ik vermoed toch dat het een mechanisch probleem is.

Met die druktest kom je er dan achter of de inlaatklep, uitlaatklep of zuigerveer lek is toch?
RVIER

Bericht: # 94244Bericht RVIER »

brecht schreef:mmm

Met die druktest kom je er dan achter of de inlaatklep, uitlaatklep of zuigerveer lek is toch?
klopt

vr gr Fons
Plaats reactie