Pagina 1 van 1

Koets chemisch laten ontroesten?

Geplaatst: do nov 08, 2007 7:08 pm
door GijSsie
Aangezien je de koets wel kan stralen maar je daar geen mooi 4tje van krijgt is het mischien iets om de koets chemisch te laten ontroesten.... Hoe zit het daarmee iemand ervaring? Graag jullie mening....

Geplaatst: do nov 08, 2007 9:23 pm
door tox
Zie ook www.autobeitserij.nl Zeker voor een chassis lijkt mij dit dé manier om het optimaal aan te pakken. Weet je zeker dat het tot in de kleine hoekjes volledig ontroest is. Ik zelf heb nog een splinternieuw chassis liggen en als het eens zover is dat ik die ga gebruiken zal bietsen de eerste stap zijn.

Geplaatst: do nov 08, 2007 9:39 pm
door ronny
heb er aan het begin van m'n opknapbeurt ook aan lopen denken, maar er zijn toch nog al wat mitsen en maren,
als de spoeling na het beitsen niet goed gebeurt is roest ie nog harder weg,
na het beitsen moet ie gelijk behandeld worden tegen vliegroest maar als dat niet in alle hoekjes en gaatjes gebeurt is het ook zo bekeken,
de beitserij brengt je auto naar belgié en laat het daar doen, ze doen het niet zelf en in belgié is het goedkoper als je daar zelf naar toe gaat.
is het gezien de prijs, ik geloof bijna 1000 euro, wel de moeite voor een viertje die never nooit meer dan 7000 euro op zal brengen

als je een roestvrij viertje wilt kun, volgens mij beter eentje in italië/portugal kopen die in perfecte staat is en die goed anti-roest behandelen, dan ben je goedkoper uit/ heb je gelijk de lol van het rijden in een perfecte vier/ heb je ervaring met het invoeren van viertjes en kun je dat natuurlijk vaker doen :D

Geplaatst: vr nov 09, 2007 8:33 am
door GijSsie
Of zelf de koets naar belgie brengen... Want ik bedoel ik woon in zeeland en ben zo de grens over. Die 1000 euro zal ook wel bepaald zijn op de transport kosten.... ik dacht dat het bedrijf in het noorden zat. Dusja dan schieten die prijzen omhoog.

Het gaat om mijn 66er koets, die na al die jaren toch wel flink wat vliegroest heeft opgelopen... Schuren lijkt mij geen optie want dan ben je jaren bezig, stralen duw je er deuken in... Dus het zuurbad leek bij de oplosing te zijn. Ronny je hebt het over de spoeling... ik neem aan dat een gespecialiseerd bedrijf daar geen fouten mee maakt...

Ik heb de bijtserij laatst gemaild, prijs die ze gaven was 1350 ex dus... inderdaad teveel geld ... dus ik zal wel uit kijken naar een adres in belgie

Geplaatst: vr nov 09, 2007 6:11 pm
door ronny
hé gijssie ,kijk hier even: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 2e03bba982

misschien heb je er wat aan, die 1350 euro is dus alleen om 'm in het beitsbad te hangen, wil je er ook nog een laag beschermende lak erover heen dan komt dus blijkbaar nog eens zo'n bedrag bij:--> 2700 euro? :-? das wel een hoop geld om de roest uit je 4 te krijgen

Geplaatst: vr nov 09, 2007 6:29 pm
door Willem de Zwijger
GijSsie schreef: Schuren lijkt mij geen optie want dan ben je jaren bezig, stralen duw je er deuken in...
Je kunt ook nog denken aan mechanische dingen als roterende staalborstels ed. Dat beitsen is dacht ik met een zuur, dat is ook niet echt een fijn idee.

Geplaatst: vr nov 09, 2007 9:19 pm
door ronny
oooooh ja, :o en dan is ie wel roest-vrij :) maar dan blijft er nog wel een hoop laswerk over :( , met dat beitsen alleen ben je er nog niet :wink:

Beitsen

Geplaatst: do nov 15, 2007 12:11 am
door RVIER
Is dat beitsen van zon hele koets nu wel zo handig?
Je moet na afloop alles schuren of licht aanstralen ivm de hechting van een grondlak.

Dun plaatwerk kun je best stralen, alleen moet je de straal er niet vol opzetten en de druk behoorlijk verminderen. Daarmee duurt het ook langer. Je moet wel vooaf alle kit, bodycoating bitac verwijderen (fohn en borstel) anders blijf je aan het stralen.

Ik zou eigenlijk niet weten waarom alle lak van een auto moet. De lak die goed zit is altijd de beste onderlaag.

Maar eigenlijk moetje nog een stap terug doen.
Als de roest zo diep zit dat je hem er niet uit kunt schuren, dan moet je dat stuk er toch uitslijpen en een nieuw stuk erin lassen?

Als dat nu niet lukt, of je bent te lam om het te doen, zou je het lokaal kunnen beitsen met bv verdund zoutzuur opgebracht met een kwast.

Ik ontroest weleens kleine losse onderdelen met zoutzuur (van de praxis 30% oplossing) die ik nog eens met eens zo veel water verdun. Wel vooraf goed ontvetten en zoveel mogelijk roest eraf. In het badje en wachten tot alles muisgrijs wordt.
Daarna goed spoelen met water en drogen met een fohn.
Dat gaat in ieder geval erg goed. Dat zal ook wel werken op plaat. Ik weet niet wat het effect is als je het gebruikt bij bv dubbele plaat.

Ik zal eens testen op wat oude plaat

NB als je gaat werken met zuur pas dan wel erg goed op je zelf. Ventilatie is belangrijk en persoonlijke bescherming. Ook verdund zuur vernielt je huid!!

Je kunt eventueel ook eens proberen om met S39 het zo goed mogelijk schoongemaakte oppervlak te vertinnen. Deden ze vroeger ook.


vr gr Fons

Geplaatst: do nov 15, 2007 4:35 pm
door ronny
vertinnen werkt alleen op een ruw oppervlak, op lasnaden e.d. loopt het gewoon weg is mijn ervaring omdat dat te glad is , eigenlijk is het mooiste als je pas gaat zandstralen als je gaten/roest al hebt weggeslepen en terug dicht gelast hebt .......en daarna vertinnen. dan heb je eigenlijk ook geen kit meer nodig omdat de naden dan dichtgevloeit zijn met tin
vertinnen word verder alleen op de onderkant/bodem toegepast en niet op zichtbare delen voor zo ver ik weet

Geplaatst: do nov 15, 2007 5:07 pm
door Neeelz
En ik heb wel eens gehoord dat in Amerika vroeger alles vertind werd, en dat het gevolg was dat de lak na jaren juist op die plekken ging craqueleren (krakkeleej werd).

Geplaatst: do nov 15, 2007 5:22 pm
door GijSsie
ehm ja bedankt voor de info!! :wink:

Conclusie is dus dat het niet echt de ideaale manier is. Nogmaals bedankt voor alle tips en adviezen.

Dat word dus heel veel schuren, staalborstelen, stralen en kleine stukjes met zuur behandelen... ach je moet er wat voor over hebben he :) . En het houd je van de straat dus wat wil je nog meer :P .


Lasnaden van op het chassis heb ik (pa) veel verkoperd is bijna gelijk aan vertinnen. Oppassen met dun plaatwerk kan enigzins krom trekken.