Pagina 1 van 2
Zwingarmbevestiging
Geplaatst: do nov 01, 2007 2:02 pm
door GAMAN
Bij mijn R4 uit '84 is de zwingarmbevestiging aan de linkerkant verroest. Die moet ik dus vervangen. Wie weet hoe dat moet? Is het veel werk? Moet er bij gelast worden?
Ik hoor het graag!
Geplaatst: do nov 01, 2007 5:46 pm
door GijSsie
Ik weet hoe dat moet, is redelijk veel werk als je t netjes wil doen. Natuurlijk moet daarbij gelast worden

Geplaatst: vr nov 02, 2007 10:22 am
door Olivier
Bedoel je de chassisbalk zelf? Dan sowieso lassen, maar als je de zg. draagarm bevestiging bedoeld, deze zijn zo nieuw te krijgen.
Geplaatst: vr nov 02, 2007 10:49 am
door Willem de Zwijger
Als je het scharnerpunt bedoelt wat vlak voor de achterband zit: deze zijn nieuw te krijgen en te verwisselen zonder lassen. Ik heb het zelf nooit gedaan (ik heb het laten doen samen met de restauratie van de achterbalken) maar ik hoorde dat ze er soms niet makkelijk afgaan. Als je de nieuwe erop hebt moet je wel uit laten lijnen, anders slijt je band scheef.
Geplaatst: vr nov 02, 2007 10:54 am
door Olivier
Zijn idd heel lastig te verwijderen!
Geplaatst: vr nov 02, 2007 12:58 pm
door Le Car
Ik slijp ze eraf gaat prima.
FF met beleid en proberen ze niet finaal door te slijpen.
Spanning is er dan af en ze gaan zo los.
Geplaatst: vr nov 02, 2007 1:21 pm
door Olivier
Slijpen kan ook ja;-)
Geplaatst: ma nov 05, 2007 4:01 pm
door GAMAN
Ik denk dat als ik er een trap tegenaan geef, dat tie ernaast ligt. Het gaat idd om het scharnierpunt. Eraf gaat wel lukken, maar ik hoorde van iemand dat de wielophanging losgeschroefd moet worden?
Heeft iemand het wel eens zelf gedaan? Een globaal stappenplan zou echt top zijn!
Geplaatst: ma nov 05, 2007 6:39 pm
door Le Car
Geplaatst: di nov 06, 2007 10:15 am
door jbeekmann
Otogazzi, ik heb jouw bericht even een nieuw topic gegeven, want het ging niet over swingarmen. De inhoud moet wel een beetje matchen...
Hier staat jouw bericht.
Geplaatst: di nov 06, 2007 4:44 pm
door GAMAN
Dat is wel een duidelijk stappenplan. Dat ding eraf halen en er weer opzetten moet wel lukken. Er moet dus nog aardig inspanning voor gedaan worden om de 'silentblocks' te vervangen. Ik heb al veel benamingen voorbij horen komen voor die gevallen.
Geplaatst: wo nov 07, 2007 9:53 am
door jbeekmann
Volgens mij noemen ze het 'pootje' dat de verbinding verzorgt tussen het (vaste) chassis en het (bewegende) wiel de swingarm. Het 'blok' dat de verbinding maakt tussen het chassis en de swingarm is een silentblock.
Deze laatste zit op de chassisbalk gebout en kan dus zonder laswerk verwijderd en gemonteerd worden. Probleem is meestal dat er onder deze bevestiging roest tevoorschijn komt, maar dat zie je uiteraard pas als het ding eraf is. Dan komt het lasapparaat er wel aan te pas...

Geplaatst: wo nov 07, 2007 2:15 pm
door GAMAN
Op onderstaande link is hij te zien bij windclassics in Gaanderen. Daar noemen ze het dus zwingarmbevestiging. Vandaar de verwarring.
http://windclassics.nl/upload/ZwingArmB.jpg
Geplaatst: do nov 08, 2007 8:07 pm
door jbeekmann
klopt met het verhaal: silentblock houdt de swingarm vast en is daarmee een swingarmbevestiging.
Geplaatst: do nov 15, 2007 12:38 am
door GAMAN
Allemensen!! Wat een rotklus is dat zeg! Heel die ophanging moet eronderuit om dat ene pielonderdeel! Ik heb grote ruzie met die torsiestangen, ik heb mn vingers verscheidene keren nageteld. Later lees ik dat het geen klus is voor doe-het-zelvers. Je hebt speciaal gereedschap nodig om de torsiestangen te ontspannen. Ik kom er niet uit en zal prof. hulp in moeten schakelen. De delen eronder zijn ook nog eens verrot! Als ik mijn hoofd stoot vallen de gaten in de balk in plaats van in mijn hoofdhuid. Ook gelijk maar vervangen!
Dat zijn toch deze?:
http://www.windclassics.nl/upload/ChassisBalk.jpg
Leve de Franse vering!