Pagina 1 van 2
Geplaatst: ma sep 30, 2002 12:39 pm
door cyclofrene
hallo iedereen maar weer,
ik weer eens een aantal vragen.
ik wil als ik straks klaarben met het bodywork wil ik het koetsje laten stralen en spuiten. (metallic)
nou wil ik grag een adres weten waar ik hem strak gespoten en gestraald kan krijgen (dus een adres waar iemand ervering mee heeft)
en wat de ervaringen met de kosten zijn...
Geplaatst: ma sep 30, 2002 1:53 pm
door Goof
stralen van het bodywork raad ik je af, want je loopt dikke kans dat ie dan helemaal gedeukt terug komt. Wat je het beste kunt doen is een paar scotchbrite schijven van 3M kopen en de hele handel opschuren, zodat er geen lak meer op zit. Dan vervolgens zelf met een spuit in de primer zetten en dan begint het echte werk: schuren/plamuren/schuren/plamuren, totdat ie strak is. Dan zelf met de spuit een laag filler erop zetten en deze met waterproof opschuren totdat hij glanst als een spiegel. Dan is de wagen in principe spuitklaar. Als je het echt goed wilt doen, moet je hem eerst een keer met een willekeurige kleur opspuiten en dan nog een keer opschuren tot op de filler, dan ben je er zeker van dat er nergens van die vervelend belletjes en putjes in zitten.
Het onderstel kun je wel met gerust hart laten stralen. Wil je het heel goed doen, laat hem dan scoperen, kost een paar centen, maar dan hebbie ook wat. Is je dat te duur? zet er dan eerst een zinkcompound op en dan met epoxy primer opspuiten en hierover een dikke bitumenlaag smeren. De binnenkant van je bodemplaat kun je (origineel) zwart spuiten of samen met de carroserie mee laten spuiten, tis maar wat je wilt.
Geplaatst: ma sep 30, 2002 10:17 pm
door Ron
O als we toch eens de tijd en het geld hadden...
Wat is scoperen?
Geplaatst: di okt 01, 2002 10:04 am
door Goof
Alles weten over hoe roest te bestrijden?
http://www.rustbuster.nl
Geplaatst: di okt 01, 2002 12:39 pm
door cyclofrene
maar met die schijven kun je toch niet in de hoeken enzo komen? en die heb je er nogal wat in een viertje...
Geplaatst: di okt 01, 2002 12:57 pm
door Goof
dat klopt, hoeken en kantjes zijn altijd lastig, maar een dremel bied uitkomst, is wel een behoorlijk werk, maar ja...
Geplaatst: di okt 01, 2002 10:47 pm
door Ron
Is zo'n dremel wel wat? Ik heb het a priori afgedaan als rommel maar ik kom zo hier en daar klusjes tegen waarbij een klein roterend iets wel handig zou zijn. Iemand ervaring met zo'n Dreumel?
Geplaatst: di okt 01, 2002 11:25 pm
door Folkert
Dre(u)mels zijn bijzonder handig. Je hebt ze tegenwoordig in allerlei merken (black&decker, ferm (bah), etc). Dr zijn overigens ook flexibele verlengstukken te krijgen voor op de boormachine. Daar kan je ongeveer hetzelfde mee, maar dan wel met wat degelijk vermogen!
Geplaatst: di okt 01, 2002 11:30 pm
door Goof
zo'n dremel is af en toe verrekkes handig, dat weet ik wel, maar al die accesoires zijn ook verrekkes duur.
Geplaatst: do okt 03, 2002 7:38 am
door Gast
Ik blijf er van overtuigd ga de bodem poedercoaten tectiel is daarna in basis overbodig maar kan zeker geen kwaad! Trouwens best cool om dit met de hele auto te doen poedercoaten. Succes
Geplaatst: vr okt 04, 2002 1:31 pm
door jbeekmann
Een boormachine met flex-as ziet er misschien wel hetzelfde uit, maar is het niet. Een Dremel draait namelijk 30.000 tpm. dat heb ik een boormachine nog nooit zien doen! Het ligt er dus aan wat je er mee gaat doen of je gaat voor veel tpm (frezen) of voor veel koppel...
Geplaatst: vr okt 04, 2002 2:09 pm
door Goof
staal heeft een lage snijsnelheid, dus als je echt wilt fresen, dan moet de snelheid ook laag zijn. Doorslijpen is een ander verhaal. Een dremel is vooral fijn omdat je der enorm goed mee in kleien hoekjes en zo kunt komen, wat met een grote boormachine nooit lukt. Die boormachine kun je fijn gebruiken in combinatie met een scotchbrite schijf voor de grote oppervlaktes.
Geplaatst: zo okt 06, 2002 4:05 pm
door 4TL
strale gaat prima!! Ik heb stralers alu carroserieen zien stralen van hele dure italiaanse sportwagens.
In hengelo zit een goeie (gerrits?)en in Apeldoorn ook (a-parts coating).
Spuiten kost een duizendje of 3 a 4 in ouderwetse guldens. Besparen op deze kosten kan, moet je zelf na het stralen gaan schuren...Auto spuiten is zo gepiept maar in het strakmaken gaat de meeste tijd zitten.
Oja, strippen moet je natuurlijk zelf doen!
Geplaatst: zo okt 06, 2002 9:37 pm
door Ron
Ik vind dat de marktwaarde van een vier dit soort dingen niet kan verdragen hoor. Voor dergelijke bedragen heb je een goeie die je niet hoeft te strippen. Als je familie hebt met zo'n bedrijfie is het allemaal wel weer de moeite waard natuurlijk. Voor de rest is het alleen maar interessant als het resultaat zo rond de 25000 euro gaat opleveren. En dat is met een viertje nog lang niet.
Geplaatst: ma okt 07, 2002 12:51 pm
door cyclofrene
dat maakt ik zelf nog wel uit af dat het waard is of niet...