Pagina 1 van 1
R5 doet het niet meer
Geplaatst: ma okt 08, 2007 7:56 pm
door Ifris
We hebben een kleine uitdaging, wellicht kan iemand ons helpen.
Stel je voor:
Je hebt een R5 uit '89
Deze loopt wat hoog stationair
Je vervangt het complete inlaatspruitstuk
Vervolgens slaat de auto niet meer aan
Je probeerd vanalles zoals
Andere computer
Andere schakelaars
Andere sensoren
Alle kabels doorgemeten tot aan de computer
etc etc etc
Er staat wel druk op de brandstofleiding
Als je direct in de carburateur benzine gooit loopt de auto wel
Heb zelf het idee dat de computer een variabele spanning moet geven aan de brandstof inspuiting maar weet het niet zeker, het is een continu van 3,5 V DC (gelijkspanning).
Ohmages gemeten en volgens het boekje allemaal in orde.
Hoor het wel of er iemand een idee heeft of iets ...
Alvast bedankt.
Groetjes,
Sebas
Geplaatst: ma okt 08, 2007 8:17 pm
door R4F6GTX Automaat
R4 kopen...
Geplaatst: di okt 09, 2007 7:45 am
door Renault Classique
Terug van alle 'randvoorwaarden' naar het oorspronkelijke begin van het euvel: het vervangen inlaatspruitstuk. Daar zal waarschijnlijk iets mis zijn.
Geplaatst: di okt 09, 2007 12:59 pm
door Willem de Zwijger
Waaarom heb je het inlaatspruitstuk vervangen vanwege hoog stationair lopen ? Dan piel je toch wat aan een aanslag-nokje of zo ? Of kan dat niet met die fijne computer ?
Tijdens het verwisselen van het inlaatspruitstuk misschien een sensordraadje losgetrokken ?
Anyway, de enige goede oplossing is inderdaad om er een R4 blok in te bouwen en die computer in de sloot te gooien. Helaas.
Geplaatst: do okt 11, 2007 10:02 pm
door Rudi
Ik heb tegenswoordig OOK een R5 en wel uit '85.
Deze loopt ook hoog in toerental bij stationair draaien.
Om de km bijgesteld aan de carburateur, maar dit mag niet baten.
Het is een 1100 cc blok, ook gebruikt in de oer 4, 166.000 km.
Maar valt dit nu onder pingelen?
De motor loopt nu op ongelood ron98.
In het geval van de schrijver van dit topic, heb je de computer al eens laten uitlezen door Renault zelf, misschien dat heel het spruitstuk niet vervangen hoefde te worden.
Misschien eens kijken naar vervuiling en massa, benzine toevoer, benzinepomp, filter. Onder het spruitstuk zitten inderdaad diverse kabelboompjes met grappige stekkertjes, beetje WD40 erin en aansluiten die handel.
Geplaatst: vr okt 12, 2007 8:52 am
door Willem de Zwijger
Nee pingelen is het knorrende geluid wat je hoort als de motor effe te hard moet trekken, alsof er wat knikkers in het vooronder rammelen.
Mbt hoog stationair: En als draaien aan de stationair stelschroef niet helpt is er iets raars aan de hand, ik zou denken valse lucht. Tip: trek alle spruitstukbouten eens aan. En kijk eens naar de carterontluchtingsslangetjes achter de carb, die kunnen vergaan.
Geplaatst: zo okt 14, 2007 9:38 am
door Supersuus
Hoog stationair en zwarte rook uit de uitlaat had ik laatst ook met een 5 bij de apk, de zwarte rook was weg na het vervangen van de MAP-zender en werd mij toen verteld dat de ECR-klep(?of ECG weet niet meer)afgedopt moest worden voor het stationair.
Michiel weet jij het nog?
Geplaatst: zo okt 14, 2007 2:53 pm
door Ifris
Allemaal bedankt voor de reacties.
Het uiteindelijke euvel was dat bij het andere spruitstuk (de nieuwe) de aanvoer en retour slang van de brandstofleiding precies andersom zat dan op de originele.
Tja klinkt heel lullig ja ... maar goed 3 weken prutsen en dan dit als oplossing ... je verzint het niet hoor hahaha
Hij doet het dus weer. Bedankt allemaal
Geplaatst: zo okt 14, 2007 3:32 pm
door lesmagnacs
Maar dan hebben we het toch over een carburateur ??????
Geplaatst: ma okt 15, 2007 11:02 am
door Willem de Zwijger
Klinkt naar injectie...
Geplaatst: ma okt 15, 2007 7:45 pm
door Ifris
Juist ja carburateur zit op het complete spruitstuk en is idd een met injectie.
Maar hij loopt weer als een trein gelukkig.
Was al bang dat ik er heel veel geluid in had gemaakt zonder dat de auto het zou doen
