Pagina 1 van 2

Welke banden op Alpine velgen?

Geplaatst: di sep 11, 2007 9:24 am
door Olivier
Ik heb nu een setje alpine velgen onder m'n R4 zitten.
Alleen de banden, 175/60 R13 Pirelli P6, zijn bijna versleten.

Nu wil ik dus m'n bandjes vervangen, maar wat is de breedst mogelijke maat die erop gaat? Dit gezien 185/60 R13 banden goedkoper zijn...
Deze maat komt meer voor.

Geplaatst: di sep 11, 2007 1:26 pm
door jbeekmann
175/60 R13 vanaf € 37,- (Toyo € 43,-, Yokohama € 50,-)
185/60 R13 vanaf € 38,- (Toyo €48,-, Yokohama € 53,-, Pirelli (P6000) € 65,-)

175 is dus volgens mij goedkoper.
Wil je het trouwens niet eerder laten afhangen van de rijkwaliteit?
Ook de omtrek is misschien wel interessant om je snelheismeter niet te veel te laten afwijken.

Geplaatst: di sep 11, 2007 4:52 pm
door Olivier
Wat gek, ik had gekeken op www.autobandenmarkt.nl, je hebt een bredere band voor minder geld daar...

Maar waar heb jij die prijzen vandaan? Anders bestel ik lekker daar!

Geplaatst: wo sep 12, 2007 8:23 am
door Jan-Geert
olivier 165 165 13 past het beste en is niet duur rolomtrek is dan bijna gelijk aan de standaardvelg.

Geplaatst: wo sep 12, 2007 8:57 am
door R4F6GTX Automaat
185-60x13 is net te groot. Als je die wilt laten draaien moet je je wagen met de slijptol te lijf gaan. 175 gaat net. Dan heb je een halve mm speling tussen je band en het driehoekje>achterasbevestiging, dus moet je er zeker van zijn dat je band goed opgepompt is. Aan de voorkant gaat 175 als je geen drempels hebt want anders zit je zo op je voorspatbordrand. Die moet je toch iets bewerken, naar binnen kloppen of zo. Ik heb 165 achter en 155 voor geloof ik, dat gaat net zonder problemen te veroorzaken. Dat kost ook niet zoveel wiellagers want die krijgen aanmerkelijk meer op hun donder met die bredere sloffen.
your call

Geplaatst: wo sep 12, 2007 9:05 am
door Olivier
Ik heb er nu 175 keer 4 op zitten, maar de voorste banden wil ik vervangen omdat deze het meest op zijn.

175 gaat prima zonder problemen, dus ik dacht aan 185...
Niemand die dat dus eerder geprobeerd heeft?
En daarnaast, mijn VELG loopt ergens aan aan de voorkant, de binnenkant is 'vers' bekrast, moet ik nog wat aanpassen alvorens ze te gebruiken ofzo? Je merkt/voelt het niet onder het rijden,maar ik zag het toevallig bij het demonteren...

Geplaatst: wo sep 12, 2007 9:51 am
door lesmagnacs
En daarnaast, mijn VELG loopt ergens aan aan de voorkant, de binnenkant is 'vers' bekrast, moet ik nog wat aanpassen alvorens ze te gebruiken ofzo? Je merkt/voelt het niet onder het rijden,maar ik zag het toevallig bij het demonteren
Wielen in uiterste stand naar links en rechts zetten en even onder de auto kruipen. Dan kun je het zien. Zaten die krassen er al niet op ??? Het zijn niet de originele r4 velgen begrijp ik.

Geplaatst: wo sep 12, 2007 10:58 am
door Willem de Zwijger
Kan het zijn dat ze bekrast zijn door de schijfremmen ? Veel ruimte zit er niet.

Geplaatst: wo sep 12, 2007 11:29 am
door jbeekmann
Mijn prijzen komen van reifen.com
Heb ik ook de banden van mijn R16 vandaan (ook een lastige maat)

Geplaatst: wo sep 12, 2007 12:02 pm
door Olivier
Nee, daar zit best veel ruimte tussen nog hoor.
Het lijkt me een fuseekogel oid. die is wezen schrapen, alleen je ziet het nergens vanaf aan de ophanging en je hoort het ook niet tijdens rijden?

Trouwens heeft die duitse leverancier van banden snelle levertijden en alles op voorraad? Ik wil geen 3weken hoeven wachten...

Geplaatst: wo sep 12, 2007 12:40 pm
door jbeekmann
Ik had ze met een week. Ligt eraan waar ze op voorraad zijn. Je kan wel netjes inloggen en kijken wat de verzendstatus is.

Geplaatst: wo sep 12, 2007 12:51 pm
door Olivier
Okay, dat is mooi.
Banden zijn er inderdaad zelfs goedkoper dan bij autobandencentrum.nl!
Alleen heb je verzendkosten en in NL is 't gratis, maargoed, voor 7euro mogen we daar niet over zeuren.

Verder, weet niemand of ik mijn Alpine Turbo velgjes gewoon zo kan monteren of dat er nog aparte afstandsbussen oid tussen moeten? Lengte me niet ivm. lengte vd. schroefdraad, maar ze lopen toch echt ergens tegenaan... (sip)

alpine turbo 185/60/13

Geplaatst: wo sep 12, 2007 5:51 pm
door Daan
Ik rij met een setje Alpine turbo velgen rond zonder problemen van montage (wel de goede wielmoeren gebruiken ivm centreren tov de bout! zie andere topics)
Voor liggen er 185/60/r13 op, achter rij ik met 175/60/r13.
Heb alleen soms een probleempje met aanlopen van de band Rechts voor. Mijn ophanging (slappe torsistaaf?) staat daar dik 2,5 cm lager dan links. Dus als ik iets te hardd over een hobbel knal veegt ie langs het verstijvingsrandje van de boog van het buiten scherm.
Waarschijnlijk ga ik bij vervanging terug naar 175/60.

Bij achterbanden moet je beter opletten aangezien je buitenschermen lager komen dan je voorschermen. Met 175/60 heb ik 0,5 cm ruimte tussen band en scherm met volle belading (=voldoende).

Let dus wel goed op wat het hoogte percentage is!!! bij 175/60 is de hoogte van de band dus ongeveer 60% van de breedte (175 mm in dit geval). Dit ivm het passen tov je scharnierpunt.
Had ooit mooie 2dehandjes regeld van de sloop, 165/80 maar die gingen dus mooi niet passen (wel breedte niet lengte!) Leken net tractorbanden :D heb ze voor de gein toen ff voorop gezet voor effect, zag er bruut uit maar sturen kon niet meer :S

Als ik jou was zou ik dus alles 175 houden en niet meer dan 60%. Als je een lager percentage koopt gaat het wel meer op een racewagen lijken :D je weet wel grote velg met een halve centimeter rubber (slicks) eromheen!

JanSan rijdt met 4x 165 rond dacht ik en dat ziet er ook heel goed uit, dus......

En over het rijgedrag... tis en blijft een viertje...

Geplaatst: wo sep 12, 2007 6:00 pm
door Daan
Kan je trouwens ff een fotootje plaatsen van hoe je alpine velgen staan onder je wagen? dat zijn die dichte toch, die 'schotels'...

En tja waar het aanloopt, he hebt toch hard aan je torsistaven lopen klussen? Misschien iets toch niet helemaal goed teruggeplaatst of een iets te lange bout gebruikt om je schokbreker/stabi-stang vast te zetten?

Heb net ff opgemeten dat mijn alpine turbo velgen 10,5 cm naar binnen komen vanaf de achterkant van de bevestigingsplaat. Dit zou je ff kunnen vergelijken met de jouwe.
Misschien is de kras die je zag ook wel ontstaan bij het erafhalen van je velg

(is ie langs je boveste draagarm gegegleden omdat je het gewicht van de velg/band verkeerd inschatte? is de kras in draairichting of haaks op het wiel? is het een kort krasje of loopt ie volledig rondom? dit kan veel zeggen namelijk!)

Geplaatst: wo sep 12, 2007 10:58 pm
door Olivier
Dankjewel voor je uitgebreide reply.
Heb net even gekeken en ik kon me dus ook al ECHT niet voorstellen waar het nou van kwam...

Toen herinnerde ik me plots dat ik laatst mijn linkervoorwiel verloren was, JA verloren (sip)

Dat krijg je ervan als je geen AT moeren gebruikt, spijtig dus.
Maar nu weet ik ook waarom alleen m'n linkervelg aan de binnenkant krassen heeft en de rechter niet.
Gelukkig niks beschadigd op dat moment, stond wel voor 30min. stil midden op een druk kruispunt, maar gelukkig was er een vrachtwagenchauffeur (die er sowieso al niet langs kon) bereid om mij te helpen zoeken naar de wielmoeren...

Over blunders gesproken, hahah!