Welke banden op Alpine velgen?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Welke banden op Alpine velgen?
Ik heb nu een setje alpine velgen onder m'n R4 zitten.
Alleen de banden, 175/60 R13 Pirelli P6, zijn bijna versleten.
Nu wil ik dus m'n bandjes vervangen, maar wat is de breedst mogelijke maat die erop gaat? Dit gezien 185/60 R13 banden goedkoper zijn...
Deze maat komt meer voor.
Alleen de banden, 175/60 R13 Pirelli P6, zijn bijna versleten.
Nu wil ik dus m'n bandjes vervangen, maar wat is de breedst mogelijke maat die erop gaat? Dit gezien 185/60 R13 banden goedkoper zijn...
Deze maat komt meer voor.
Laatst gewijzigd door Olivier op wo sep 12, 2007 11:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen
175/60 R13 vanaf € 37,- (Toyo € 43,-, Yokohama € 50,-)
185/60 R13 vanaf € 38,- (Toyo €48,-, Yokohama € 53,-, Pirelli (P6000) € 65,-)
175 is dus volgens mij goedkoper.
Wil je het trouwens niet eerder laten afhangen van de rijkwaliteit?
Ook de omtrek is misschien wel interessant om je snelheismeter niet te veel te laten afwijken.
185/60 R13 vanaf € 38,- (Toyo €48,-, Yokohama € 53,-, Pirelli (P6000) € 65,-)
175 is dus volgens mij goedkoper.
Wil je het trouwens niet eerder laten afhangen van de rijkwaliteit?
Ook de omtrek is misschien wel interessant om je snelheismeter niet te veel te laten afwijken.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Wat gek, ik had gekeken op www.autobandenmarkt.nl, je hebt een bredere band voor minder geld daar...
Maar waar heb jij die prijzen vandaan? Anders bestel ik lekker daar!
Maar waar heb jij die prijzen vandaan? Anders bestel ik lekker daar!
Geen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
185-60x13 is net te groot. Als je die wilt laten draaien moet je je wagen met de slijptol te lijf gaan. 175 gaat net. Dan heb je een halve mm speling tussen je band en het driehoekje>achterasbevestiging, dus moet je er zeker van zijn dat je band goed opgepompt is. Aan de voorkant gaat 175 als je geen drempels hebt want anders zit je zo op je voorspatbordrand. Die moet je toch iets bewerken, naar binnen kloppen of zo. Ik heb 165 achter en 155 voor geloof ik, dat gaat net zonder problemen te veroorzaken. Dat kost ook niet zoveel wiellagers want die krijgen aanmerkelijk meer op hun donder met die bredere sloffen.
your call
your call
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Ik heb er nu 175 keer 4 op zitten, maar de voorste banden wil ik vervangen omdat deze het meest op zijn.
175 gaat prima zonder problemen, dus ik dacht aan 185...
Niemand die dat dus eerder geprobeerd heeft?
En daarnaast, mijn VELG loopt ergens aan aan de voorkant, de binnenkant is 'vers' bekrast, moet ik nog wat aanpassen alvorens ze te gebruiken ofzo? Je merkt/voelt het niet onder het rijden,maar ik zag het toevallig bij het demonteren...
175 gaat prima zonder problemen, dus ik dacht aan 185...
Niemand die dat dus eerder geprobeerd heeft?
En daarnaast, mijn VELG loopt ergens aan aan de voorkant, de binnenkant is 'vers' bekrast, moet ik nog wat aanpassen alvorens ze te gebruiken ofzo? Je merkt/voelt het niet onder het rijden,maar ik zag het toevallig bij het demonteren...
Geen
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Wielen in uiterste stand naar links en rechts zetten en even onder de auto kruipen. Dan kun je het zien. Zaten die krassen er al niet op ??? Het zijn niet de originele r4 velgen begrijp ik.En daarnaast, mijn VELG loopt ergens aan aan de voorkant, de binnenkant is 'vers' bekrast, moet ik nog wat aanpassen alvorens ze te gebruiken ofzo? Je merkt/voelt het niet onder het rijden,maar ik zag het toevallig bij het demonteren
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nee, daar zit best veel ruimte tussen nog hoor.
Het lijkt me een fuseekogel oid. die is wezen schrapen, alleen je ziet het nergens vanaf aan de ophanging en je hoort het ook niet tijdens rijden?
Trouwens heeft die duitse leverancier van banden snelle levertijden en alles op voorraad? Ik wil geen 3weken hoeven wachten...
Het lijkt me een fuseekogel oid. die is wezen schrapen, alleen je ziet het nergens vanaf aan de ophanging en je hoort het ook niet tijdens rijden?
Trouwens heeft die duitse leverancier van banden snelle levertijden en alles op voorraad? Ik wil geen 3weken hoeven wachten...
Geen
Okay, dat is mooi.
Banden zijn er inderdaad zelfs goedkoper dan bij autobandencentrum.nl!
Alleen heb je verzendkosten en in NL is 't gratis, maargoed, voor 7euro mogen we daar niet over zeuren.
Verder, weet niemand of ik mijn Alpine Turbo velgjes gewoon zo kan monteren of dat er nog aparte afstandsbussen oid tussen moeten? Lengte me niet ivm. lengte vd. schroefdraad, maar ze lopen toch echt ergens tegenaan...
Banden zijn er inderdaad zelfs goedkoper dan bij autobandencentrum.nl!
Alleen heb je verzendkosten en in NL is 't gratis, maargoed, voor 7euro mogen we daar niet over zeuren.
Verder, weet niemand of ik mijn Alpine Turbo velgjes gewoon zo kan monteren of dat er nog aparte afstandsbussen oid tussen moeten? Lengte me niet ivm. lengte vd. schroefdraad, maar ze lopen toch echt ergens tegenaan...
Geen
alpine turbo 185/60/13
Ik rij met een setje Alpine turbo velgen rond zonder problemen van montage (wel de goede wielmoeren gebruiken ivm centreren tov de bout! zie andere topics)
Voor liggen er 185/60/r13 op, achter rij ik met 175/60/r13.
Heb alleen soms een probleempje met aanlopen van de band Rechts voor. Mijn ophanging (slappe torsistaaf?) staat daar dik 2,5 cm lager dan links. Dus als ik iets te hardd over een hobbel knal veegt ie langs het verstijvingsrandje van de boog van het buiten scherm.
Waarschijnlijk ga ik bij vervanging terug naar 175/60.
Bij achterbanden moet je beter opletten aangezien je buitenschermen lager komen dan je voorschermen. Met 175/60 heb ik 0,5 cm ruimte tussen band en scherm met volle belading (=voldoende).
Let dus wel goed op wat het hoogte percentage is!!! bij 175/60 is de hoogte van de band dus ongeveer 60% van de breedte (175 mm in dit geval). Dit ivm het passen tov je scharnierpunt.
Had ooit mooie 2dehandjes regeld van de sloop, 165/80 maar die gingen dus mooi niet passen (wel breedte niet lengte!) Leken net tractorbanden heb ze voor de gein toen ff voorop gezet voor effect, zag er bruut uit maar sturen kon niet meer :S
Als ik jou was zou ik dus alles 175 houden en niet meer dan 60%. Als je een lager percentage koopt gaat het wel meer op een racewagen lijken je weet wel grote velg met een halve centimeter rubber (slicks) eromheen!
JanSan rijdt met 4x 165 rond dacht ik en dat ziet er ook heel goed uit, dus......
En over het rijgedrag... tis en blijft een viertje...
Voor liggen er 185/60/r13 op, achter rij ik met 175/60/r13.
Heb alleen soms een probleempje met aanlopen van de band Rechts voor. Mijn ophanging (slappe torsistaaf?) staat daar dik 2,5 cm lager dan links. Dus als ik iets te hardd over een hobbel knal veegt ie langs het verstijvingsrandje van de boog van het buiten scherm.
Waarschijnlijk ga ik bij vervanging terug naar 175/60.
Bij achterbanden moet je beter opletten aangezien je buitenschermen lager komen dan je voorschermen. Met 175/60 heb ik 0,5 cm ruimte tussen band en scherm met volle belading (=voldoende).
Let dus wel goed op wat het hoogte percentage is!!! bij 175/60 is de hoogte van de band dus ongeveer 60% van de breedte (175 mm in dit geval). Dit ivm het passen tov je scharnierpunt.
Had ooit mooie 2dehandjes regeld van de sloop, 165/80 maar die gingen dus mooi niet passen (wel breedte niet lengte!) Leken net tractorbanden heb ze voor de gein toen ff voorop gezet voor effect, zag er bruut uit maar sturen kon niet meer :S
Als ik jou was zou ik dus alles 175 houden en niet meer dan 60%. Als je een lager percentage koopt gaat het wel meer op een racewagen lijken je weet wel grote velg met een halve centimeter rubber (slicks) eromheen!
JanSan rijdt met 4x 165 rond dacht ik en dat ziet er ook heel goed uit, dus......
En over het rijgedrag... tis en blijft een viertje...
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Kan je trouwens ff een fotootje plaatsen van hoe je alpine velgen staan onder je wagen? dat zijn die dichte toch, die 'schotels'...
En tja waar het aanloopt, he hebt toch hard aan je torsistaven lopen klussen? Misschien iets toch niet helemaal goed teruggeplaatst of een iets te lange bout gebruikt om je schokbreker/stabi-stang vast te zetten?
Heb net ff opgemeten dat mijn alpine turbo velgen 10,5 cm naar binnen komen vanaf de achterkant van de bevestigingsplaat. Dit zou je ff kunnen vergelijken met de jouwe.
Misschien is de kras die je zag ook wel ontstaan bij het erafhalen van je velg
(is ie langs je boveste draagarm gegegleden omdat je het gewicht van de velg/band verkeerd inschatte? is de kras in draairichting of haaks op het wiel? is het een kort krasje of loopt ie volledig rondom? dit kan veel zeggen namelijk!)
En tja waar het aanloopt, he hebt toch hard aan je torsistaven lopen klussen? Misschien iets toch niet helemaal goed teruggeplaatst of een iets te lange bout gebruikt om je schokbreker/stabi-stang vast te zetten?
Heb net ff opgemeten dat mijn alpine turbo velgen 10,5 cm naar binnen komen vanaf de achterkant van de bevestigingsplaat. Dit zou je ff kunnen vergelijken met de jouwe.
Misschien is de kras die je zag ook wel ontstaan bij het erafhalen van je velg
(is ie langs je boveste draagarm gegegleden omdat je het gewicht van de velg/band verkeerd inschatte? is de kras in draairichting of haaks op het wiel? is het een kort krasje of loopt ie volledig rondom? dit kan veel zeggen namelijk!)
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Dankjewel voor je uitgebreide reply.
Heb net even gekeken en ik kon me dus ook al ECHT niet voorstellen waar het nou van kwam...
Toen herinnerde ik me plots dat ik laatst mijn linkervoorwiel verloren was, JA verloren
Dat krijg je ervan als je geen AT moeren gebruikt, spijtig dus.
Maar nu weet ik ook waarom alleen m'n linkervelg aan de binnenkant krassen heeft en de rechter niet.
Gelukkig niks beschadigd op dat moment, stond wel voor 30min. stil midden op een druk kruispunt, maar gelukkig was er een vrachtwagenchauffeur (die er sowieso al niet langs kon) bereid om mij te helpen zoeken naar de wielmoeren...
Over blunders gesproken, hahah!
Heb net even gekeken en ik kon me dus ook al ECHT niet voorstellen waar het nou van kwam...
Toen herinnerde ik me plots dat ik laatst mijn linkervoorwiel verloren was, JA verloren
Dat krijg je ervan als je geen AT moeren gebruikt, spijtig dus.
Maar nu weet ik ook waarom alleen m'n linkervelg aan de binnenkant krassen heeft en de rechter niet.
Gelukkig niks beschadigd op dat moment, stond wel voor 30min. stil midden op een druk kruispunt, maar gelukkig was er een vrachtwagenchauffeur (die er sowieso al niet langs kon) bereid om mij te helpen zoeken naar de wielmoeren...
Over blunders gesproken, hahah!
Geen