Pagina 1 van 1
Gebok onder de motor kap...
Geplaatst: vr sep 07, 2007 9:11 am
door Olivier
Het lijkt wel alsof er een motor steun gebroken is.
Ik hoor bij flink optrekken een bonk en bij afremmen op de motor voel je alles trillen, je hoort dan een snel bonkig geluid achter elkaar.
Kan dit een motorsteun zijn die gebroken is, of is dit een aandrijfas met vééls te veel speling? Weet niet of dat laatste veel voorkomt?
Bedankt.
Gr. Olivier
Geplaatst: vr sep 07, 2007 10:07 am
door Roel van Pinxten
Klinkt als een homokineet (aandrijfas) die teveel speling heeft. Hoor je het geluid ook als je door een bocht heen gaat en dan gas geeft?
Geplaatst: vr sep 07, 2007 10:13 am
door jbeekmann
Denk niet dat dat een aandrijfas is hoor, motorsteun of baksteun kapot is erg waarschijnlijk.
Even kijken: kap open, handrem erop, in z'n 1 en achteruit koppeling langzaam op laten komen en kijken hoe het blok beweegt.
Geplaatst: vr sep 07, 2007 10:35 am
door Olivier
Roelvanpinxten schreef:Klinkt als een homokineet (aandrijfas) die teveel speling heeft. Hoor je het geluid ook als je door een bocht heen gaat en dan gas geeft?
Dan niet, alleen bij vlot overschakelen en hard optrekken, tsja wat je dan hard noemt, maar het kán wel, haha.
Ook bij het laten schieten van de koppel hoor je tak-tak....of bonk-bonk?
Baksteun lijkt in orde, deze schijnt weleens te kunnen breken, maar is dit duidelijk te zien dat deze niet goed is? Evenals bij beide motorsteunen?
En als ik het goed heb: het blok zit vast met 2 motorsteunen links/rechts en 1 baksteun toch?
Geplaatst: vr sep 07, 2007 12:51 pm
door Olivier
En trouwens, de homokineet, deze hoor vaak toch alleen, als deze niet meer goed is, als je hard door een bocht rijd?
En wat ligt trouwens meer voor de hand, dat de baksteun kapot is of de motorsteun? Volgens mij is de baksteun veel gevoeliger?
Geplaatst: vr sep 07, 2007 1:09 pm
door jbeekmann
Olivier schreef:Roelvanpinxten schreef:Klinkt als een homokineet (aandrijfas) die teveel speling heeft. Hoor je het geluid ook als je door een bocht heen gaat en dan gas geeft?
Dan niet, alleen bij vlot overschakelen en hard optrekken, tsja wat je dan hard noemt, maar het kán wel, haha.
Ook bij het laten schieten van de koppel hoor je tak-tak....of bonk-bonk?
Baksteun lijkt in orde, deze schijnt weleens te kunnen breken, maar is dit duidelijk te zien dat deze niet goed is? Evenals bij beide motorsteunen?
En als ik het goed heb: het blok zit vast met 2 motorsteunen links/rechts en 1 baksteun toch?
Van zo'n steun scheurt het rubber. Dat zie je niet als ie gewoon stilstaat. Het blok 'ligt' namelijk op de motorsteunen. Daar zijn er trouwens inderdaad twee van. De baksteun kan je beter zien en als hij kapot is zie je het ook makkelijker.
Doe de handremtruuc maar even, dan zie je het vanzelf.
Je kunt ook een grote staaf of bandenlichter gebruiken om te proberen de motor van z'n steun af te lichten.
Geplaatst: za sep 08, 2007 10:28 pm
door Olivier
Nou, ik weet dus wat het probleem is/was.
De uitlaatpijp trilde tegen het schutbord, zat dus niet lekker vast.
Ik vanmiddag bij het clubmagazijn geweest, thuis aangekomen maar even sleutelen dan...
Wil ik dus de uitlaatpijp weer goed zetten, breekt verdomme de bout in het spruitstuk af, veels tever heen
Nu het spruitstuk gedemonteerd, nog geprobeerd een palletje eraan te lassen zodat ik de bout er misschien uit kon draaien, maar dit werkte ook niet.
In ieder geval, uitboren ga ik niet aan beginnen. Moet er opnieuw getapt worden etc. etc.
Weet niet of iemand er nog 1tje heeft liggen voor weinig?
Thx
