Pagina 1 van 5
Accu laadt niet meer op
Geplaatst: do sep 06, 2007 6:29 pm
door S v/d zaag
Hallo,
Sinds enige tijd laadt mijn accu niet meer bij. Met dit probleem ben ik nog naar De Wind in Gaanderen geweest maar had op die dag niet voldoende tijd om het probleem op te lossen. Nog wel verschillende dynamo's geprobeerd en een andere spanningswisselaar maar mocht helaas niet helpen. Verder wist hij ook niet 1,2,3 wat het kon zijn.
Nu heb ik zelf maar een multimeter gekocht en als ik die op de dynamo aansluit geeft die minder dan 1 volt aan. (accu eraf gehaald). Dacht aan een massa probleem en heb veel kabels die van de dynamo komen losgehaald en opgeschuurd maar nog steeds geen verbeteringen.
Iemand nog een paar suggesties wat ik kan proberen???
alvast bedankt
Simon
Geplaatst: do sep 06, 2007 7:55 pm
door GijSsie
V snaar spannen? ergens stroomlek? ff goed doormeten!
Geplaatst: do sep 06, 2007 8:37 pm
door lesmagnacs
Wisselstroom dynamo ?? Diodes stuk ?? 1 Volt is wel erg weinig.
Geplaatst: do sep 06, 2007 9:02 pm
door roberto
Meet het voltage van je accu stationair geef gas als het voltage iets oploopt dan laad hij wel,hier moet je eerst mee beginnnen om te controleren.
Laad hij dan de motor uit en de sleutel eruit een accu pool los plaats de meter tussen de accu pool en de kabel als het goed is dan mag je geen spanning meten, meet je wel spanning dan zit er een sluiting kan zijn de continu stroom van de radio ex.ex.
Geplaatst: do sep 06, 2007 9:50 pm
door lesmagnacs
Laad hij dan de motor uit en de sleutel eruit een accu pool los plaats de meter tussen de accu pool en de kabel als het goed is dan mag je geen spanning meten, meet je wel spanning dan zit er een sluiting kan zijn de continu stroom van de radio
Zet hem dan wel eerst op standje 'Ampere' meten !!!!! Bij een simpele multimeter heb je overigens kans dat je hem hiermee naar de andere wereld helpt als er flink wat stroom vloeit.
Geplaatst: do sep 06, 2007 9:59 pm
door brecht
Roberto bedoeld denk ik: meet of je lekstroom hebt. Kan zowieo geen kwaad, maar verteld niet waarom je dynamo niks doet.
Hoe die dynamo maar 1 ampere af geeft snap ik ook niet, is wel erg weinig. zelfs met een te slappe snaar moet hij bij een beetje ronddraaien wel meer leveren. Hoe heb je de laadstroom gemeten? Wat Roberto omschrijft: voltage bij stationair en bij hoge toeren meten op de accu is een hele snelle manier om testen of je laadstroom hebt. bij stationair minsten 12 a 13 volt bij hoge toeren moet je echt wel 14 volt krijgen.
Als de contacten en de spanningsregelaar goed zijn weet ik ook niet precies wat het zou kunnen zijn. Je kan de dynamo uit elkaar halen en kijken of de koolborstels nog goed zijn.
Of een andere dynmo regelen

Geplaatst: do sep 06, 2007 10:09 pm
door roberto
lesmagnacs schreef:Laad hij dan de motor uit en de sleutel eruit een accu pool los plaats de meter tussen de accu pool en de kabel als het goed is dan mag je geen spanning meten, meet je wel spanning dan zit er een sluiting kan zijn de continu stroom van de radio
Zet hem dan wel eerst op standje 'Ampere' meten !!!!! Bij een simpele multimeter heb je overigens kans dat je hem hiermee naar de andere wereld helpt als er flink wat stroom vloeit.
Nee op voltage dan kun je zien of er een lek aanwezig is
Geplaatst: do sep 06, 2007 10:34 pm
door lesmagnacs
Sorry , maar op stand Voltage meet je de Voltage van een bron en op stand Amperage meet je of er ergens stroom vloeit en hoeveel. Deze stroom vloeit op de door Roberto beschreven manier door de meter. (tussen de kabel van de accu en natuurlijk alleen als er ergens een bron is die stroom zou trekken) . Dit is toch echt het meten van Amperage.
Op standje Voltage staat de meter parallel aan de accupolen en op stand Amperage in serie met de accu. Ik kan er niets anders van maken.
Of....ik begrijp niet precies wat Roberto bedoelt. Kan ook natuurlijk
Overigens is het op standje Voltage het meten van de oplaadstroom zoals Roberto schrijft een goede manier om te zien of de dynamo het doet !!
Geplaatst: do sep 06, 2007 10:52 pm
door lesmagnacs
Hoi Roberto, ik denk dat ik je snap. Op jouw manier kun je ook meten. Bij veel stroom kan zelfs je meter niet stuk gaan omdat je alleen maar de spanning meet en niet de stroom die vloeit.

Geplaatst: do sep 06, 2007 10:53 pm
door roberto
lesmagnacs schreef:Sorry , maar op stand Voltage meet je de Voltage van een bron en op stand Amperage meet je of er ergens stroom vloeit en hoeveel. Deze stroom vloeit op de door Roberto beschreven manier door de meter. (tussen de kabel van de accu en natuurlijk alleen als er ergens een bron is die stroom zou trekken) . Dit is toch echt het meten van Amperage.
Op standje Voltage staat de meter parallel aan de accupolen en op stand Amperage in serie met de accu. Ik kan er niets anders van maken.
Of....ik begrijp niet precies wat Roberto bedoelt. Kan ook natuurlijk
Overigens is het op standje Voltage het meten van de oplaadstroom zoals Roberto schrijft een goede manier om te zien of de dynamo het doet !!
Als je de sleutel uit het contact haald dan mag er geen stroom meer vloeien haal een pool los en meet de spanning tussen de accu pool en de los gehaalde kabel, meet je geen spanning dan is er geen lek meet je spanning dan is er een lek
Geplaatst: do sep 06, 2007 10:54 pm
door lesmagnacs
Je was me net voor, zie het bericht boven jouw bericht !!!
Geplaatst: do sep 06, 2007 10:58 pm
door roberto
dat is toeval!!
Geplaatst: do sep 06, 2007 11:52 pm
door RVIER
koolborstels al gecontroleerd? (of de bekrachtigingstroom die door de borstels gaat)
succes
fons
Geplaatst: vr sep 07, 2007 1:19 am
door lesmagnacs
Hoi Roberto, ik denk dat we net gelijktijdig aan het typen waren.
Ineens viel het muntje (duurde even)
RVIER ook goede tip, (net als Brecht overigens). Ik zou het
verder dan ook niet weten. Behalve dan kopotte gelijkrichters
bij het hebben van een wissselstroomdynamo.
Accupolen goed schoongeborsteld en ingevet ?????
Suskes Simon bij het uitzoeken
Anders even andere dynamo uitproberen er is vast wel iemand die
er eentje heeft liggen om te proberen. Weet je zeker of het de dynamo is of niet.
Geplaatst: vr sep 07, 2007 3:25 am
door S v/d zaag
Bedankt voor die vele reacties. Om bij het begin te beginnen.
De v-snaar is goed gespannen. De diodes zitten volgens mij in de dynamo. Bij de Wind hebben we 3 verschillende dynamo’s erop gezet en er kwam geen verbetering in. Het waren geen nieuwe maar ik neem aan dat 1 van deze wel goed moet zijn geweest.
@roberto. Als de motor aan staat en je meet op de dynamo dan geeft die aan +/- 12 volt. Is natuurlijk te weinig maar is ook het aantal volt wat de accu heeft. Daarom heb ik de auto gestart en daarna de accu losgekoppeld. Nu geeft de dynamo nog maar 1 volt aan. Gas geven of niet geeft geen verschil. Een lekstroom heeft die ook niet want ook naar twee weken start die nog gewoon en ook bij lekstroom zou een dynamo nog altijd 14 volt aan moeten geven.
Vroeger een klein beetje elektro gehad maar waarschijnlijk snap ik het niet helemaal. Wat heeft Ampere er nu precies mee te maken . Als je een accu wil opladen dan moet toch altijd de dynamo minimaal boven de 12 volt aan stroom leveren.
De Wind heeft er ongeveer 45 minuten naar gekeken. En hij had zoiets ook nog nooit meegemaakt. Het lijkt mij geen voor de hand liggend probleem maar dat moet het wel zijn, want hoe moeilijk kan een Renault 4 zijn????