Heeft iemand een amperemeter in zijn 4 zitten om de laadstroom te meten? De mijn is nml niet helemaal goed ingebouwd en het "aansluitschema" van de leverancier is niet compleet duidelijk.
Ze gaan er al van uit dat je een losse regulator hebt en dat daar een draad heen gaat vanaf je acuu. Nu heeft mijn dynamo een ingebouwde regulator en die draad loopt er niet.
Weet iemand hoe hij aangesloten moet worden? Of nog makkelijker: op welke connector van de regulator op de dynamo moet die min-draad van de meter?
deze ampere meter heeft kennelijk een interne shut. De volledige laad- (of ontlaad-) stroom gaat dus door de meter. Je moet de dikke kabel naar de accu "onderbreken"
Gebruik maar een draad van gelijke dikte anders smeult hij ertussen uit.
Je bedoeld een interne shuNt? Maar die zorgt er toch juist voor dat je een voltsignaal in een amperesignaal kan omzetten en dat je juist niet je hoofdstroom naar je meter moet omleiden?
Op de tekening is ook duidelijk te zien dat er een dikke kabel naar de accu loopt en een kleintje van de accu naar de regulator.
op de tekening zie ik ook een "schaartje" waarmee de kabel van de regulator is doorgeknipt en de beide einden verbonden worden met de amperemeter. Die dikke draad naar de accu loopt naar de startmotor (denk ik)
Een amperemeter is eigenlijk een voltmeter die de spanningsval over een bekende weerstand (de shunt) meet.
RVIER schreef:......Die dikke draad naar de accu loopt naar de startmotor (denk ik)....
Nee nee, niet die naar de startmotor. Die van de dynamo naar de accu gaat, die gele moet je hebben, dat is de laadstroomdraad. (soms is ie ook wel zwart geloof ik, maar ik zal morgen kijken en evt een foto maken. Ik heb er zo'n ding op zitten)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
ik bedoelde niet dat je de dikke draad naar de startmotor moet doorknipppen. Ik denk dat op de tekening de dikke draad naar de startmotor loopt. (het kan natuurlijk wel maar dan meet je de startstroom)
Op de tekening laten ze zien dat ze de laadstroom-draad doorknippen en er een amperemeter tussen zetten. Dat is bij onze R4 inderdaad de dikke gele draad van dynamo naar acuu. De zwarte draden zijn doorgaans massadraden.
Na jou bijdrage, wat overleg met electra deskundigen op mijn werk en de (niet zo behulpzame) technical helpdesk van de Conrad ben ik er achter dat het inderdaad zo moet ja. De dikke draad van dynamo naar accu moet onderbroken worden en achter het dash langs
wat dingen die deze snelle conclusie wat moelijker maakten:
De hele dikke draad op de tekening was niet echt duidelijk, maar dat zal die naar de startmotor zijn dan.
De tekening gaat uit van een losse regulator, terwijl die bijna niet meer gebruikt worden. eigenlijk hadden ze daar gewoon een dynamo kunnen tekenen.
Het lijk nogal onlogisch en onveilig om al je laadstroom achter je dash langs te laten lopen.
Over dat laatste: Zou het niet veiliger zijn om een losse shunt in de draad van dynamo naar accu te zetten en voor en achter die shunt twee kleine draadjes aan te sluiten en naar de meter in het dashboard? Dan heb je veel minder stroom door je dash lopen en minder kans op schade als er iets fout gaat. Blijkbaar denk de klokjesfabrikant daar anders over en bouwt hij zijn klokjes gewoon met shunt er in. Dus ga ik hem ook maar zo inbouwen.