Pagina 1 van 1
Geplaatst: wo sep 25, 2002 1:04 pm
door Leuverink
Leg me eens even uit....
Een ander type luchtfilter op de r4 GTL, zeg maar een filter voor de snelle 4tjes. wat is het effect, voor en nadelen en wat moet je allemaal aanpassen/afstellen als je dat wilt doen.
Geplaatst: wo sep 25, 2002 1:21 pm
door Anton Doomernik
een snel luchtfilter ofwel een open luchtfilter heeft als voordeel dat hij uit te wassen is in bijvoorbeeld een sopje.(dus nooit meer een nieuwe kopen)
Ook kan je moter als je in een keer gas geeft heel veel lucht vragen voor een optimaal op toeren komen.
een open luchtfilter filterd de lucht en is open dus kan heel snel lucht leveren.
Een nadeel (voordeel) is er dat de moter meer bijgeluid maakt en dat ze ongeveer 50 pleuro's kosten.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Anton Doomernik op 2002-09-25 13:23 ]</font>
Geplaatst: wo sep 25, 2002 11:18 pm
door Ron
En het filterend vermogen is niet minder?
Ik bedoel, het moet toch ten koste gaan van IETS. Is zonder luchtfilter rijden vermogenstechnisch dus het best?
Geplaatst: wo sep 25, 2002 11:29 pm
door Folkert
Ik zou bij de voordelen van een "sport"-luchtfilter toch duidelijk beginnen met het principe dattie minder weerstand zou hebben... Dattie veul geld kost is minder belangrijk en dattie uitwasbaar is al helemaal niet... Er bestaat en theoretische kans dat je auto dr harder van gaat...
Geplaatst: wo sep 25, 2002 11:40 pm
door holder
Wie het weet mag het zeggen.
Zou een normale filter overgedimensioneerd zijn qua deeltjesgrootte-scheider? Om de motor extra te beschermen. En dat zo'n sportunit de momentane prestatie bevordert maar ten koste gaat van de houdbaarheidsdatum.
Tis gezever misschien, maar ik ben wel benieuwd in hoeverre zo'n ding doorontworpen wordt. Vaak is het toch: werkt het dan werkt het. Niets meer aan doen.
Geplaatst: wo sep 25, 2002 11:46 pm
door Folkert
Niet direct, maar het normale filter is wel zo'n gratis stukkie papier...
Geplaatst: do sep 26, 2002 12:33 am
door Goof
Ik denk zeker dat het bij open luchtfilters zo is dat goedkoop duurkoop blijkt op den duur, vanwege de gedachten die Holder daarover heeft.
je kunt overigens ook gewoon een vervangings sportfilter kopen voor in de originele behuizing. K&N is altijd goed.
Geplaatst: do sep 26, 2002 10:56 am
door Leuverink
aha, ik heb dus even een leuk topic aangesneden, zie ik.
Ik dacht ook al dat een open luchtfilter wel voor iets meer vermogen kan zorgen, maar dat het uiteindelijk toch wel ten koste gaat van iets.....maar wat.
en als je zo'n sportfilter in de originele behuizing doet, heeft het dan nog wel voordeel, want het moet dan toch ongeveer dezelfde filter zijn wil het een beetje passen allemaal. Heb je dan nog wel voordeel eraan?
Geplaatst: do sep 26, 2002 1:31 pm
door Goof
Is dezelfde maat lucht filter, alleen beter doorlatend en dus krijgt je motor meer zuurstof en dus meer power.
Geplaatst: do sep 26, 2002 6:45 pm
door Eddepet
Meer zuurstof= meer power is niet helemaal waar. Als je puur alleen het standaard luchtfilter vervangt door een sport-luchtfilter dan bestaat de kans dat de motor op een té arm mengsel gaat draaien hetgeen motorschade tot gevolg kan hebben(b.v. gat in de zuiger door oververhitting). Doordat dit luchtfilter méér lucht doorlaat word het mengsel armer. De mengselschroef iets rijker zetten compenseert dit. Een rijker mengsel geeft een betere interne koeling (zuigerbodem en kleppen). Met een sportfilter heeft de motor wel meer vermogen maar verbruikt wel iets meer benzine. Als motorfietsmonteur heb ik flink wat van dit soort tuning uitgevoerd, maar dan werd de carburateur(s!) meestal ook intern aangepast op meer sportieve prestaties door ook de sproeiers te vervangen door grotere exemplaren. Maar dan monteerde ik wel echte race-filters en verviel de airbox helemaal. Maar zover wilde je zeker niet gaan met je 4-tje, toch? groeten uit A'dam van Edwin
Geplaatst: do sep 26, 2002 7:49 pm
door cyclofrene
wat maakt het uit, ik bedoel als je echt meer power wil, pak dan een dikke 3 liter 6 cilinder zet daar een turbo op (sport luchtfilter maakt dan niet zoveel meer uit)
en geef het kreng heftig wat voorontsteking. en vergeet niet je chassis wat te versterken als je niet wilt dat met een jaar je auto helemaal uitelkaardonderd.
Geplaatst: vr sep 27, 2002 4:07 pm
door an3s
Een 4 liter V8 ook goed?
Een Renault 4LT zeg maar?

)