Elektronische ontsteking
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Inderdaad. De stroom door de puntjes wordt sterk verminderd, daardoor geen (of veel minder) inbranding. Het nokje blijft evenwel gewoon langs de nok slepen, dus dat slijt wel, en dus moeten de puntjes zo nu en dan gesteld worden. Dat is de theorie, heeft iemand ervaring wat dat in de praktijk betekent ?
en na een jaartje of 15 moet je alsnog je puntjes vervangen omdat het veertje slap word maar dan heb je de kosten van je puntjes al ruim terug verdient en heb je al die tijd een lekker lopend motortje gehad
rijden in een viertje ->wat een feest!
rijden in een viertje ->wat een feest!
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo jul 30, 2006 6:34 pm
- Locatie: Best
ik heb een vraagje,
ik wil mijn ontsteking afstellen omdat ie bij stationair draaien regelmatig overslaat. nu heb ik een stroposcooplamp liggen die ik in kan stellen.
hoe moet ik nu beginnen. hoe meet ik mijn contacthoek en hoeveel graden moet ie staan., het is een 1128 blok. zo ver ik weet moet ie 6 plus of min 1 graad staan, op welke streepjes moet ik dan letten op het blok? de stroposcoop kan alles laten zien, toerental en ik kan hem instellen met een draaiwieltje op een bepaald aantal graden.
wie kan me op weg helpen, ik heb net afgestudeerd als automonteur maar dit hebben we op school niet meer geleerd. achteraf heel erg slecht vind ikzelf
ik hoor het wel.
alvast bedankt
ik wil mijn ontsteking afstellen omdat ie bij stationair draaien regelmatig overslaat. nu heb ik een stroposcooplamp liggen die ik in kan stellen.
hoe moet ik nu beginnen. hoe meet ik mijn contacthoek en hoeveel graden moet ie staan., het is een 1128 blok. zo ver ik weet moet ie 6 plus of min 1 graad staan, op welke streepjes moet ik dan letten op het blok? de stroposcoop kan alles laten zien, toerental en ik kan hem instellen met een draaiwieltje op een bepaald aantal graden.
wie kan me op weg helpen, ik heb net afgestudeerd als automonteur maar dit hebben we op school niet meer geleerd. achteraf heel erg slecht vind ikzelf
ik hoor het wel.
alvast bedankt
Contact hoek meet je door 2 stekkers aan de accu te zetten en de kleine aan het contact waar ook de condensator op zit. Contacthoek of ook wel Dwell angel genoemd is meestal +/-3 60 graden
Voorontsteking:
2 stekkers aan den accu, 3de aan de eerste bougiekabel pijltje op de klem richting bougie. vacuumslang afkoppelen en afdoppen.
Voorontsteking is dus 6gr. afstelling met en variabele stroboscoop had ik hem op 6 graad gezet en wanneer hij stilstaat is het OK. Voluit is het 3 streepjes.
Je kan de voorontseking ook nog anders doen met een lampje en 2 draden; 1 op de massa en de andere op de verdeler aansluiting, auto op contact zetten, vliewiel op 6 graden zetten, verdeler altijd tegen de draairichting in verdraaien totdat het lampje net aangaat.
Op het gehoor gaat het ook aardig, gewoon de verdeler verdraaien naar het hoogste toerental.
ps. Ik ben hulpverlener, ook afgestudeerd en wij hebben op school ook niks geleerd wat je in de praktijk tegenkomt. Dus als je een hulpverlener hoort Hummen of de vraag stellen; wat denkt u zelf; dan is het oppassen geblazen
Voorontsteking:
2 stekkers aan den accu, 3de aan de eerste bougiekabel pijltje op de klem richting bougie. vacuumslang afkoppelen en afdoppen.
Voorontsteking is dus 6gr. afstelling met en variabele stroboscoop had ik hem op 6 graad gezet en wanneer hij stilstaat is het OK. Voluit is het 3 streepjes.
Je kan de voorontseking ook nog anders doen met een lampje en 2 draden; 1 op de massa en de andere op de verdeler aansluiting, auto op contact zetten, vliewiel op 6 graden zetten, verdeler altijd tegen de draairichting in verdraaien totdat het lampje net aangaat.
Op het gehoor gaat het ook aardig, gewoon de verdeler verdraaien naar het hoogste toerental.
ps. Ik ben hulpverlener, ook afgestudeerd en wij hebben op school ook niks geleerd wat je in de praktijk tegenkomt. Dus als je een hulpverlener hoort Hummen of de vraag stellen; wat denkt u zelf; dan is het oppassen geblazen
Clio '98
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo jul 30, 2006 6:34 pm
- Locatie: Best
hartstikke bedankt voor je hulp, je bent inderdaad een hulpverlener.
morgen ga ik het proberen. ik heb een motorblok in een andere gtl staan en die loopt echt als een zonnetje. er zitten wel verschillende ontstekingen op maar misschien dat ik de ene die perfect loopt over ga zetten op een ander. kan het overslaan van de motor ook nog andere oorzaken hebben? ik heb namelijk de carburateur als los gehad en helemaal schoongemaakt.
hopelijk krijg ik nog een keer je hulp.
groetjes
morgen ga ik het proberen. ik heb een motorblok in een andere gtl staan en die loopt echt als een zonnetje. er zitten wel verschillende ontstekingen op maar misschien dat ik de ene die perfect loopt over ga zetten op een ander. kan het overslaan van de motor ook nog andere oorzaken hebben? ik heb namelijk de carburateur als los gehad en helemaal schoongemaakt.
hopelijk krijg ik nog een keer je hulp.
groetjes
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Frankr4gtl schreef:... kan het overslaan van de motor ook nog andere oorzaken hebben? .....
Frankr4gtl schreef:....ik heb net afgestudeerd als automonteur....
ehhh..... diverse vragen komen bij mij boven maar ik durf ze niet te stellen.....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo jul 30, 2006 6:34 pm
- Locatie: Best
ja ik weet het, ik zou het als monteur allemaal moeten weten.
maar als je op school alleen maar de theorie krijgt dan kom je niet ver.
en stage bij bmw. nou als daar een auto niet goed loopt dan hang je hem aan de testkast en dan zegt ie precies wat er aan de hand is.
ik kan er eigenlijk weinig aan doen.de eerste auto die ik had was er al 1 met injectie.
maar dan nog zou ik het wel moeten weten maar misschien mis ik ook wel een beetje het technisch inzicht
groetjes frank
maar als je op school alleen maar de theorie krijgt dan kom je niet ver.
en stage bij bmw. nou als daar een auto niet goed loopt dan hang je hem aan de testkast en dan zegt ie precies wat er aan de hand is.
ik kan er eigenlijk weinig aan doen.de eerste auto die ik had was er al 1 met injectie.
maar dan nog zou ik het wel moeten weten maar misschien mis ik ook wel een beetje het technisch inzicht
groetjes frank
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
En dat is nu juist waarom ze tegenwoordig zo raar en niet blij kijken bij de (merk)garage als je met een ouder autootje langs komt..Niets ten nadele van de opleiding of iets dergelijks . maar het is denk ik wel zo.Frankr4gtl schreef:ja ik weet het, ik zou het als monteur allemaal moeten weten.
maar als je op school alleen maar de theorie krijgt dan kom je niet ver.
en stage bij bmw. nou als daar een auto niet goed loopt dan hang je hem aan de testkast en dan zegt ie precies wat er aan de hand is.
ik kan er eigenlijk weinig aan doen.de eerste auto die ik had was er al 1 met injectie.
maar dan nog zou ik het wel moeten weten maar misschien mis ik ook wel een beetje het technisch inzicht
groetjes frank
Doe zoals Paul zegt, gewoon alles openschroeven en gewoon proberen. Het inzicht zal er zijn..de rest volgt in de praktijk.
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Overlsaan van de motor kan div. oorzaken hebben;
-Slechte condensator,
-Luchtlekken inlaat / gasklepas
-Slechte bougies
-Slechte kabels
-Slechte punten
-Speling op de verdeleras
-Compressie verschil tussen de cilinders
-Lekkende inlaat kleppen.
Als ik jouw was had ik eerst maar eens een grote beurt uitgevoerd, dan kun je de helft al wegstrepen. Daarna opzoek gaan naar luchtlekken in het inlaattraject en totslot een compressie tetst gedaan met en zonder olie in de cilinderkamers. Doe je het in deze volgorde dan moet je toch voor 99% alles kunnen elimineren.
-Slechte condensator,
-Luchtlekken inlaat / gasklepas
-Slechte bougies
-Slechte kabels
-Slechte punten
-Speling op de verdeleras
-Compressie verschil tussen de cilinders
-Lekkende inlaat kleppen.
Als ik jouw was had ik eerst maar eens een grote beurt uitgevoerd, dan kun je de helft al wegstrepen. Daarna opzoek gaan naar luchtlekken in het inlaattraject en totslot een compressie tetst gedaan met en zonder olie in de cilinderkamers. Doe je het in deze volgorde dan moet je toch voor 99% alles kunnen elimineren.
Clio '98
ontsteking overzetten is volgens mij geen optie omdat bij ieder type motor(-nummer) een specifieke ontsteking hoorde, welke onsteking bij welk blok hoorde kun je misschien nog terug vinden bij een renaultgarage die de oude bestanden nog heeft, op internet zijn ze door de fabriek gewist maar sommigen hebben ze nog wel op een schijfje, daarin zie je ,per ontsteking, grote verschillen in voorontsteking en vervroegingdiagram, zo ben ik ook de mist in gegaan door van 2 kapotte ontstekingen 1 goeie te willen maken, en dat gaat dus niet, mits de nummers op de ontstekingklok hetzelfde zijn gevolg een nog beroerder lopend blokzitten wel verschillende ontstekingen op maar misschien dat ik de ene die perfect loopt over ga zetten op een ander.
als je een perfect lopend blokje hebt liggen zou ik dat compleet overzetten in je auto, dan weet je zeker dat het goed werkt en het is 12 uur werk in je eentje, met z'n tweeen doe je het in de helft van de tijd en met z'n drieen word het nog gezellig ook
succes, ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Elk type blok heeft zijn eigen type ontsteking. dwz. mechanische vervroeging heeft een bepaalde curve en de vacuum pot heeft ook een bepaalde curve. die 2 dingen bepalen de ontsteking.
Op ducellier ontstekingen bv. de R248-C33 de R248 de vervroegingskarakterestiek aan van de centrufugaal kromme aan en de C die van de vacuum kromme.
Overigens staat er in de betere werkplaats / onderdelen boeken wel beschreven wat deze curve is en welke ontsteking waar op hoort.
En als je het blok om wisseld zonder te weten wat er nu precies aan de hand is ben je niet wijs.
Op ducellier ontstekingen bv. de R248-C33 de R248 de vervroegingskarakterestiek aan van de centrufugaal kromme aan en de C die van de vacuum kromme.
Overigens staat er in de betere werkplaats / onderdelen boeken wel beschreven wat deze curve is en welke ontsteking waar op hoort.
En als je het blok om wisseld zonder te weten wat er nu precies aan de hand is ben je niet wijs.
Clio '98