Elektronische ontsteking

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jelmer
Berichten: 61
Lid geworden op: di jan 11, 2005 10:14 pm
Locatie: groningen

Bericht: # 92950Bericht jelmer »

Even voor de duidelijkheid.
zo'n velleman kitje werkt prima, maar het is geen electronische ontsteking. hooguit semi electronisch. Je moet nog steeds puntjes stellen en vervangen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 92951Bericht Willem de Zwijger »

Inderdaad. De stroom door de puntjes wordt sterk verminderd, daardoor geen (of veel minder) inbranding. Het nokje blijft evenwel gewoon langs de nok slepen, dus dat slijt wel, en dus moeten de puntjes zo nu en dan gesteld worden. Dat is de theorie, heeft iemand ervaring wat dat in de praktijk betekent ?
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 92962Bericht 4TL »

Doordat er zwakstrom door de punten loopt heb je geen vonkoverdracht meer tussen de punten, dus 't beestje loopt rustiger.
Als je de verdelernok goed in het contactpuntenvet houd, gaan de punten bijna eeuwig mee.
Clio '98
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 92964Bericht ronny »

en na een jaartje of 15 moet je alsnog je puntjes vervangen omdat het veertje slap word :( maar dan heb je de kosten van je puntjes al ruim terug verdient en heb je al die tijd een lekker lopend motortje gehad :D

rijden in een viertje ->wat een feest!
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Frankr4gtl
Berichten: 73
Lid geworden op: zo jul 30, 2006 6:34 pm
Locatie: Best

Bericht: # 92975Bericht Frankr4gtl »

ik heb een vraagje,
ik wil mijn ontsteking afstellen omdat ie bij stationair draaien regelmatig overslaat. nu heb ik een stroposcooplamp liggen die ik in kan stellen.
hoe moet ik nu beginnen. hoe meet ik mijn contacthoek en hoeveel graden moet ie staan., het is een 1128 blok. zo ver ik weet moet ie 6 plus of min 1 graad staan, op welke streepjes moet ik dan letten op het blok? de stroposcoop kan alles laten zien, toerental en ik kan hem instellen met een draaiwieltje op een bepaald aantal graden.

wie kan me op weg helpen, ik heb net afgestudeerd als automonteur maar dit hebben we op school niet meer geleerd. achteraf heel erg slecht vind ikzelf

ik hoor het wel.
alvast bedankt
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 92981Bericht 4TL »

Contact hoek meet je door 2 stekkers aan de accu te zetten en de kleine aan het contact waar ook de condensator op zit. Contacthoek of ook wel Dwell angel genoemd is meestal +/-3 60 graden


Voorontsteking:
2 stekkers aan den accu, 3de aan de eerste bougiekabel pijltje op de klem richting bougie. vacuumslang afkoppelen en afdoppen.
Voorontsteking is dus 6gr. afstelling met en variabele stroboscoop had ik hem op 6 graad gezet en wanneer hij stilstaat is het OK. Voluit is het 3 streepjes.

Je kan de voorontseking ook nog anders doen met een lampje en 2 draden; 1 op de massa en de andere op de verdeler aansluiting, auto op contact zetten, vliewiel op 6 graden zetten, verdeler altijd tegen de draairichting in verdraaien totdat het lampje net aangaat.

Op het gehoor gaat het ook aardig, gewoon de verdeler verdraaien naar het hoogste toerental.


ps. Ik ben hulpverlener, ook afgestudeerd en wij hebben op school ook niks geleerd wat je in de praktijk tegenkomt. Dus als je een hulpverlener hoort Hummen of de vraag stellen; wat denkt u zelf; dan is het oppassen geblazen (groen)
Clio '98
Frankr4gtl
Berichten: 73
Lid geworden op: zo jul 30, 2006 6:34 pm
Locatie: Best

Bericht: # 92983Bericht Frankr4gtl »

hartstikke bedankt voor je hulp, je bent inderdaad een hulpverlener.
morgen ga ik het proberen. ik heb een motorblok in een andere gtl staan en die loopt echt als een zonnetje. er zitten wel verschillende ontstekingen op maar misschien dat ik de ene die perfect loopt over ga zetten op een ander. kan het overslaan van de motor ook nog andere oorzaken hebben? ik heb namelijk de carburateur als los gehad en helemaal schoongemaakt.

hopelijk krijg ik nog een keer je hulp.

groetjes
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 92985Bericht R4F6GTX Automaat »

Frankr4gtl schreef:... kan het overslaan van de motor ook nog andere oorzaken hebben? .....
Frankr4gtl schreef:....ik heb net afgestudeerd als automonteur....
Afbeelding Afbeelding

ehhh..... Afbeelding diverse vragen komen bij mij boven maar ik durf ze niet te stellen.....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Frankr4gtl
Berichten: 73
Lid geworden op: zo jul 30, 2006 6:34 pm
Locatie: Best

Bericht: # 92986Bericht Frankr4gtl »

ja ik weet het, ik zou het als monteur allemaal moeten weten.
maar als je op school alleen maar de theorie krijgt dan kom je niet ver.
en stage bij bmw. nou als daar een auto niet goed loopt dan hang je hem aan de testkast en dan zegt ie precies wat er aan de hand is.
ik kan er eigenlijk weinig aan doen.de eerste auto die ik had was er al 1 met injectie.

maar dan nog zou ik het wel moeten weten maar misschien mis ik ook wel een beetje het technisch inzicht

groetjes frank
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 92992Bericht R4F6GTX Automaat »

Nou, als je er zin in hebt, opnieuw naar school dus, maar dan in de praktijk. Doe als GijsSie, haal een R4 uit elkaar en zet 'm met behulp van dit forum weer in elkaar.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 92993Bericht cees en jantine »

Frankr4gtl schreef:ja ik weet het, ik zou het als monteur allemaal moeten weten.
maar als je op school alleen maar de theorie krijgt dan kom je niet ver.
en stage bij bmw. nou als daar een auto niet goed loopt dan hang je hem aan de testkast en dan zegt ie precies wat er aan de hand is.
ik kan er eigenlijk weinig aan doen.de eerste auto die ik had was er al 1 met injectie.

maar dan nog zou ik het wel moeten weten maar misschien mis ik ook wel een beetje het technisch inzicht

groetjes frank
En dat is nu juist waarom ze tegenwoordig zo raar en niet blij kijken bij de (merk)garage als je met een ouder autootje langs komt..Niets ten nadele van de opleiding of iets dergelijks (roos) . maar het is denk ik wel zo.

Doe zoals Paul zegt, gewoon alles openschroeven en gewoon proberen. Het inzicht zal er zijn..de rest volgt in de praktijk.
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 92995Bericht 4TL »

Overlsaan van de motor kan div. oorzaken hebben;

-Slechte condensator,
-Luchtlekken inlaat / gasklepas
-Slechte bougies
-Slechte kabels
-Slechte punten
-Speling op de verdeleras
-Compressie verschil tussen de cilinders
-Lekkende inlaat kleppen.


Als ik jouw was had ik eerst maar eens een grote beurt uitgevoerd, dan kun je de helft al wegstrepen. Daarna opzoek gaan naar luchtlekken in het inlaattraject en totslot een compressie tetst gedaan met en zonder olie in de cilinderkamers. Doe je het in deze volgorde dan moet je toch voor 99% alles kunnen elimineren.
Clio '98
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 93006Bericht ronny »

zitten wel verschillende ontstekingen op maar misschien dat ik de ene die perfect loopt over ga zetten op een ander.
ontsteking overzetten is volgens mij geen optie omdat bij ieder type motor(-nummer) een specifieke ontsteking hoorde, welke onsteking bij welk blok hoorde kun je misschien nog terug vinden bij een renaultgarage die de oude bestanden nog heeft, op internet zijn ze door de fabriek gewist maar sommigen hebben ze nog wel op een schijfje, daarin zie je ,per ontsteking, grote verschillen in voorontsteking en vervroegingdiagram, zo ben ik ook de mist in gegaan door van 2 kapotte ontstekingen 1 goeie te willen maken, en dat gaat dus niet, mits de nummers op de ontstekingklok hetzelfde zijn :( gevolg een nog beroerder lopend blok

als je een perfect lopend blokje hebt liggen zou ik dat compleet overzetten in je auto, dan weet je zeker dat het goed werkt en het is 12 uur werk in je eentje, met z'n tweeen doe je het in de helft van de tijd en met z'n drieen word het nog gezellig ook

succes, ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
jelmer
Berichten: 61
Lid geworden op: di jan 11, 2005 10:14 pm
Locatie: groningen

Bericht: # 93009Bericht jelmer »

volgens mij zijn er gewoon willekeurig femsa en duccelier ontstekingen gebruikt door renault. afhankelijk van wat er beschikbaar was indertijd.
Femsa loopt over het algemeen iets harder en beter dan duccelier
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 93014Bericht 4TL »

Elk type blok heeft zijn eigen type ontsteking. dwz. mechanische vervroeging heeft een bepaalde curve en de vacuum pot heeft ook een bepaalde curve. die 2 dingen bepalen de ontsteking.
Op ducellier ontstekingen bv. de R248-C33 de R248 de vervroegingskarakterestiek aan van de centrufugaal kromme aan en de C die van de vacuum kromme.
Overigens staat er in de betere werkplaats / onderdelen boeken wel beschreven wat deze curve is en welke ontsteking waar op hoort.
En als je het blok om wisseld zonder te weten wat er nu precies aan de hand is ben je niet wijs.
Clio '98
Plaats reactie