Pagina 1 van 2

Geplaatst: ma sep 23, 2002 10:30 am
door an3s
Hallo,

Ik werd het afgelopen weekend door iemand geattendeerd op het feit dat jullie de vering van die turbo viertjes nogal wat stugger hadden gemaakt. Hoe doe je dat? Alleen andere schokbrekers of ook een andere stabilisatorstang?

Geplaatst: ma sep 23, 2002 7:54 pm
door Ron
Nee, Folkert heb wéér wat anders verzonnen...

Geplaatst: ma sep 23, 2002 8:17 pm
door an3s
jaaa.......???

Geplaatst: ma sep 23, 2002 8:24 pm
door marcel
ik heb op mijn R4 TURBO (GEEL)verstelbare schokdempers zitten deze zijn in 22 standen verstelbaar deze zijn van het merk jamex .

Geplaatst: ma sep 23, 2002 9:48 pm
door Folkert
Stabilisatoren en dempers van de R5AT zijn gemakkelijk... (en hebbik dus ook (dempertjes alleen voor want achter past niet)). Teneinde de veren vreselijk stijver te maken, heb ik ze verkort door ze in te klemmen en aan elkaar vast te maken. Achter heb ik op die manier nog de halve veerlengte over en voor nog slechts een kwart. Door in een degelijk stukkie ijzer een gat met de diameter van de veer te boren en daarna dat gat in de lengte door midden te zagen, is het mogelijk om de veer in te klemmen. Daarna maak je beide stukkies ijzer aan elkaar en klaar is klara...

Geplaatst: ma sep 23, 2002 9:49 pm
door Folkert
Overigens had je me dat beter op het weekend zelf kunnen vragen, want dan had je het meteen in levende lijve (irl) kunnen aanschouwen...

Geplaatst: di sep 24, 2002 10:37 am
door an3s
klopt, maar ik was toen nog teveel bezig ergens mijn noodzakelijke dagelijkse caffeine-shot te scoren.

Maar wellicht een volgende keer, ik heb nog wel ff. Het project dat ik voor ogen heb vereist een 4x4R4 die ik waarschijnlijk eerst ergens in la douce france moet gaan regelen.

Geplaatst: di sep 24, 2002 11:29 am
door jbeekmann
ik wil graag het 5je van mijn vriendeinnetje verlagen, maar ik snap jouw uitleg niet helemaal Folkert, leg nog 's uit?

Geplaatst: di sep 24, 2002 11:32 am
door jbeekmann
als ik het goed begrijp Folkert, heb jij dus nu èn torsiestaafvering, èn schroefveervering?

Geplaatst: di sep 24, 2002 2:05 pm
door Goof
nee, hij heeft alleen torsie vering, maar ook een stuggere stabistang en zo.

Geplaatst: di sep 24, 2002 3:47 pm
door an3s
Zeg folkert,

Vindt de RDW jou truc ook goed of heb je die klemmen er pas na de keuring opgezet?

En die andere dempers: Heb je die alleen nodig wanneer wegens de kortere slag als je de boel verlaagt of is de mate van demping ook belangrijk. M.a.w. heb je ook andere dempers nodig als je de boel niet verlaagt maar alleen stugger maakt?

an3s (leert weer een heleboel bij)

Geplaatst: di sep 24, 2002 7:30 pm
door jbeekmann
Da Goof, als Folkert het heeft over het inkorten van veren, denk je dat hij dan z'n torsiestaven inkort of wat?!

Geplaatst: di sep 24, 2002 8:49 pm
door an3s
goed lezen jasper: Dat bedoelt hij inderdaad min of meer.

Geplaatst: di sep 24, 2002 9:19 pm
door Gast
Vindt de RDW jou truc ook goed of heb je die klemmen er pas na de keuring opgezet?
Wat heeft de RDW hiermee van doen? Het leuke van klemmen met boutjes is dat je die weer los kan draaien... Ergo: het zwikje is heel eenvoudig weer te verwijderen.
En die andere dempers: Heb je die alleen nodig wanneer wegens de kortere slag als je de boel verlaagt of is de mate van demping ook belangrijk. M.a.w. heb je ook andere dempers nodig als je de boel niet verlaagt maar alleen stugger maakt?
Eh... Iets nieuws: Ik heb mn wagen (nog) NIET expliciet verlaagd... Dat is wel de bedoeling en ook gemakkelijk uit te voeren met mn klemmenconstructie.
De hardheid van de dempers is juist van belang bij het verstevigen van de vering. Als je de auto verlaagd door de torsiestaven een tandje (of wat) te verzetten, verandert er niets aan je veerkarakteristiek, dus hebbie ook geen andere dempers nodig.
an3s (leert weer een heleboel bij)
Das ook mooi!

Geplaatst: di sep 24, 2002 9:24 pm
door Folkert
Die hierboven was ook van mij...
Da Goof, als Folkert het heeft over het inkorten van veren, denk je dat hij dan z'n torsiestaven inkort of wat?!
Nou, niet echt fysiek... Ik heb geen zaag ter hand genomen om een stuk van de veren af te zagen... (normale werkwijze bij verlagen van schroefveren (voor geinteresseerden: dat is slechts een gewokkelde torsiestaaf)).
Daarentegen heb ik wel de effectieve lengte ingekort. Normaliter zit de voorveer ingeklemd ter hoogte van de voorstoel (in die balk). "Die" inklemming hebbik "verplaatst" naar vlak achter de motorruimte door klemmen te plaatsen en die ergens aan vast te maken (aan elkaar, daar daar niet zo'n degelijk dwarsbalkie zit. Aan de wagenbodem heeft verder weinig nut, want dan flext de wagenbodem gewoon mee...)

Ik zal ns kijken of dr nog wat foto's beschikbaar zijn (of gemaakt kunnen worden)