Pagina 1 van 2
Hoe goed is deze onderkant?
Geplaatst: ma aug 06, 2007 8:17 pm
door -Trelleur-
Ik zag een Frans 4tje te koop staan (niet op MP) en heb wat foto's opgevraagd. Chassis zou in gave staat zijn, enkel een roestplekje onderaan de bodemplaat achter, in het midden.
Wat vinden de chassis-experts hier van?
Linksmidden lijkt een scheurtje te zitten?
En dat gat in de draagarm, hoort dat zo?
Kortom: lijkt dit de moeite waard?

Geplaatst: ma aug 06, 2007 9:25 pm
door R4F6GTX Automaat
Is het een F4?
Gat in draagarm komt me niet bekend voor maar sinds het van gietijzer is kan er ook niet zomaar een gat in rotten of vallen dus zal het wel zo horen. Dat scheurtje, waar dat steentje in lijkt te zitten, is van het bevestigings-driehoekje van de achteras. Kun je zo vernieuwen. Als je het daarbinnen niet schoonhoudt (zand) krijg je vochtophoping dus ook rottigheid. Op de balk, net achter de asbevestiging lijkt ook een scheurtje te zitten. Dat is
de zwakke plek, dus als het daar rot is, goed mogelijk dat het iets meer rot is. Vraag eens om meer foto's van dat gebied
Kortom: lijkt dit de moeite waard?
Een leuke R4 is altijd de moeite waard..... tóch?
Geplaatst: ma aug 06, 2007 9:46 pm
door -Trelleur-
Bedankt, daar heb ik wat aan.
R4F6GTX Automaat schreef:Op de balk, net achter de asbevestiging lijkt ook een scheurtje te zitten. Dat is de zwakke plek, dus als het daar rot is, goed mogelijk dat het iets meer rot is.
Is dat waar hieronder de pijl bij staat?
Is het een F4?
Klopt, hoe zie je dat?
Een leuke R4 is altijd de moeite waard..... tóch?
Zeker, maar hij is niet gratis, dus wil ik even wat meer weten

Geplaatst: ma aug 06, 2007 11:08 pm
door 4TL
Op deze foto is de rechter zijde gfotograveerd. Die is meestal wel ok. De pijl heb je op het gietstuk getekend van de torsiestaven. Deze zit vast aan de zijkant van de balk. vlak voor het gietstuk op de foto zie je een sterretje. Dit is het begin van rottigheid.
meestal is het achter de remdrukbegrenser aan de ander zijde dan al wat erger aan toe.
F4 heeft meestal een demper boven het linker voorwiel zitten. deze heeft ook een stabilisatorstang dus waarschijnlijk geen berline. Bij een F6 zijn de balken langer.
Geplaatst: ma aug 06, 2007 11:21 pm
door Mark4GTL
Ik zou er een poging aan wagen.
Ziet er goed genoeg uit om zonder al te veel extra problemen weer in orde te krijgen
Geplaatst: ma aug 06, 2007 11:28 pm
door Renault Classique
En dat gat in de gegoten draagarmen hoort daar gewoon te zitten, geen probleem. De roestpunt schuin boven de achterasbevestigingsplaat vraagt om een test met een hamer en schroevendraaier. De kans dat de schroevendraaier door de roestplek heen getikt kan worden is zeer zeker aanwezig. Bij de zorgen over de andere kant van een eerdere reply kan ik me zonder aarzeling bij aansluiten.....
Maar het is natuurlijk wel reparabel. Alleen komt het financiële plaatje er dan waarschijnlijk niet mooi rooskleurig uit te zien als die reparatie wordt opgeteld bij aankoop, transport, keuringsklaar maken en keuren.
Verder zie ik trouwens op de eerste foto geen verkeerde zaken, dus het kan ook meevallen, om dit verhaal dan maar weer positief af te sluiten!
Geplaatst: di aug 07, 2007 12:09 am
door R4F6GTX Automaat
Ik bedoel dit waar het rooie pijltje heenwijst.
Dat vraagt inderdaad zoals collega/naamgenoot Paul zei om een klap met een hamer... of wat gepeuter met een schroevendraaier
-Trelleur- schreef:
Is het een F4?
Klopt, hoe zie je dat?

ieder zijn ding hè
Geplaatst: di aug 07, 2007 10:25 am
door Roel van Pinxten
Ik denk dat Paul dat heeft gezien aan de extra stabistang

Geplaatst: di aug 07, 2007 10:47 am
door p304c
beetje weinig foto om een conclusie te trekken, feit is dat als je eenmaal aan het schoonmaken gaat dat er altijd meer roest te voorschijn komt en de achterste balken kan je toch pas echt beoordelen als je de achteras er onderuit haalt. maar een betere foto van de balken zou al een mooie indicatie zijn
Geplaatst: di aug 07, 2007 11:38 am
door lesmagnacs
Pas echt weet je het als de carressorie er af is...

.. bij die van mij bleek bij de achteras bovenop de draagbalken het chassis flink aangetast. In ieder geval zoveel dat er plaatjes op gelast moeten worden. Als er echter verder geen gekke dingen te zien zijn altijd de moeitje waard natuurlijk. Laswerk is niet zo erg. Hou er echter wel rekening mee !!
Geplaatst: di aug 07, 2007 3:05 pm
door -Trelleur-
Prima reacties weer hier.
Het beste zou zijn om even wat prikwerk te gaan verrichten, maar dat is niet haalbaar vanwege de afstand. Eigenlijk moet je al blij zijn met zo'n duidelijke foto.
Nu worden er wel vraagtekens gezet bij de kritieke punten en dan begin ik er liever niet aan. Zie mezelf nog niet het lasapparaat ter hand nemen.
Aan de andere kant, 100% zekerheid heb je toch nooit. En op de foto's van de minder belangrijke delen is totaal geen roest te zien.
Twijfel dus nog...
Geplaatst: di aug 07, 2007 7:15 pm
door 4 safari
Roelvanpinxten schreef:Ik denk dat Paul dat heeft gezien aan de extra stabistang

Je kan het ook zien aan de grote vierkante spatlap...
Geplaatst: di aug 07, 2007 10:16 pm
door Renault Classique
Misschien dat foto's van de minder belangrijke delen toch het geheel duidelijker een negatieve of positieve kant op kunnen buigen? Ik ben er wel nieuwsgierig naar......
Geplaatst: wo aug 08, 2007 9:22 am
door -Trelleur-
Tja, de indruk zal niet naar de negatieve kant doorslaan. Geen verdachte plekken op de carrosserie, voor zover te zien.
Maar om even bij de onderkant te blijven, waar het hier om te doen is, daar heb ik verder alleen deze twee zanderige plaatjes van.

Geplaatst: wo aug 08, 2007 9:46 am
door R4F6GTX Automaat
Grappig, een spatlap aan de voorkant. Daarom zit er natuurlijk geen modder aan de onderkant.
Kun je niet om meer foto's vragen van de achterbalken? En zo te zien issie aan de zijkant beschadigd. Hoe oud is ie? Wel met een 850 motor en (T)rommelremmen