Versnellingsbak wisselen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Versnellingsbak wisselen

Bericht: # 91349Bericht jbeekmann »

Hieronder geef ik de reactie weer van één van onze leden op het verhaal over de versnellingsbakwissel in de laatste Vrijbuiter.
Misschien heeft iemand hier ervaring mee? Mijn opmerking was dat de motorsteunen waarschijnlijk behoorlijk belast worden, maarja, is dat niet ook zo bij het naar beneden kantelen van de bak?
Overigens wordt de versnellingsbak hier 'wisselbak' genoemd.
"Hallo luitjes, ik las in de laatste vrijbuiter hoe men worstelt met het demonteren van stuurkogels en fusee kogels om het wiel te kantelen om de steekassen uit de bak te halen, ik zeg jullie nu,,,HELEMAAL NIET NODIG '''', hoe zo niet ??
Laat je 4 tje rustig op ze,n pootjes staan, haal de borgpennen uit de steekassen, demonteer het ophangrubber v d wisselbak kompleet zodat je max ruimte krijgt, pak je schaarkrik en zet deze tussen carrosserie en wisselbak en druk de bak naar een kant, druk gelijk met het persen de steekas naar buiten zodat je de homokineet niet uit elkaar trekt, nog beter is hem in te klemmen , bv met ijzerdraad, nu ontstaat er minimale ruimte om de as uit de bak te halen en omhoog te halen, hang hem op aan een ijzerdraad, nu de andere kant net zo, dit gaat nu makkelijker omdat aan de andere kant de as er al uit is.Hang deze ook op, nu de assen uit de bak zijn kun je de bak verder los sleutelen en demonteren.
Ik zou zeggen, probeer het eens als je aan zo,n klus toe bent.
h Groet Henk Kruidhof.Enschede."
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 91350Bericht R4F6GTX Automaat »

Iemand hier in de buurt haalt de bak er ook altijd uit zonder de aandrijfassen los te halen. Hij draait de bak 90 graden en pakt 'm er zo uit (langs boven). Past allemaal net; ik vind het teveel geklooi; ik haal er het hele blok uit; iets meer werk maar gaat wel sneller en overzichtelijker plus het motorblok/bak kan je dan lekker op werkhoogte neerleggen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 91353Bericht Jan-Geert »

precies paul...
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 91360Bericht RVIER »

Het kan inderdaad (in ieder geval bij een 800 cc met de oude bak)
Ik haalde dan de bak er van onderden uit. Hoefde je het stuurhuis en de radiator niet los te halen.

De motorubbers lijden hier niet van, de verdraaingen van de rubbers zijn maar klein.

Om de koppelingplaat te centreren gebruikte ik dan een stuk buis dat ik met schilderstape op de juiste dikte bracht. (met een schuifmaat kan het overigens ook goed)

Om de bak er gemakkelijk op te schuiven gebruikte ik een geleide pen die in het hoogste draadgat van het blok werd gedraaid
(Zaag van een lange bout M10 de kop af en maak er een zaagsnede in)

Je bent dan het gewicht van de bak kwijt en de bak glijdt er dan op als Piet en Griet

Met een goede fuseetrekker(?, het is toch eigenlijk een persje) kun je beter alles even loshalen, kun je ook nieuwe stofkappen op de (fusee en stuur-) kogels zetten.

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

wisselbak

Bericht: # 91361Bericht RVIER »

@beekman

wisselbalk is wellicht nog een beter woord voor de ...bak dan versnellingsbak

Imers: het is eigenlijk een vertragingskast (we hebben immers noch een prise direct, noch een overdrive) van de motor.
Wisselbak suggereert nog het wissellen van (....de vertragingen)
De Engelsen noemen het gewoon een tandwielkast (gearbox) en voorkomen zo deze onduidelijkheid

Soms is een versnellingsbak (zoals gebruik in de volksmond) een wisselbak, als je hem gebruikt om een kapotte ..bak te vervangen.

vr gr Fons

PS

Volgens mij heeft onze R4 ook een enkelvoudige (droge) koppelingplaat en geen koppelingsplaten zoals nogal eens wordt voorondersteld
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 91505Bericht Renault Classique »

De door Henk Kruidhof voorgestelde wisselmethode ken ik eigenlijk alleen in een onvrijwillige uitvoering uit een verhaal waarbij bij een forse jump op een erg hobbelig parcours een aandrijfas uit een bak geschoten zou zijn. Bij een preciese samenloop van omstandigheden is het technisch mogelijk dat het spontaan gebeurd. De door Henk voorgestelde methode is zeker een keer het proberen waard. Zodra de gelegenheid zich weer een keer voor doet ga ik er mee aan de gang en bericht ik er wel weer over.

In ieder geval mijn hartelijke dank voor de reactie op het stuk in de Vrijbuiter,

Veel sleutel en rij-plezier,

Paul
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

aandrijfassen spontaan uit de bak?

Bericht: # 91546Bericht RVIER »

@Paul,

de beschreven reparatie is op een bak met aandrijfasen die vastzitten met borgpennen (2 in elkaar, openingen 180 tov elkaar verdraaaien).
Die vallen er dus zo maar niet uit.

Bij het nieuwere type bak en aandrijfassen zijn er geen borgpennen meer.
Ik kan me bijna niet voorstellen hoe dat in je horen van verhaal is gebeurt.
Ik kan wel gevallen bedenken waarbij door afscheuren van de verschellingsbaksteun en/o een moterophangrubber, als gevolg daarvan de as vrijkomt

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 91567Bericht Renault Classique »

Tja, het is zo'n verhaal van horen zeggen, doorverteld en doorverteld en natuurlijk hier en daar weer aangedikt. Ik heb het verhaal ooit eens gehoord (dat is wel een passende omschrijving in deze context...) van een oudere autohandelaar bij een garagebedrijf waar ik met mijn eerste 4tje in 1993 zelf m'n eerste plaatjes in de bodem heb gelast..... Daar kan ik dan ook wel weer een stoer verhaal van maken, maar dat laat ik maar even zitten. De belangrijkste les was dat een professioneel lasapparaat van Electra Beckum veel prettiger en sneller werkte dan een
'hobbyapparaat' waar lasdraadrolletjes van 1 kilo op konden en dat de knoppen voor instelling zoals draadtoevoer echt kunnen functioneren en er niet alleen voor de interessantheid opzitten......
Maar goed, om terug te komen op het oorspronkelijke verhaal; onder een extreme omstandigheid zoals een rallycross met een Renault 4 is het theoretisch mogelijk dat een, niet geborgde, aandrijfas uit het differentieel kan springen als de wielen de maximale uitslag bereiken en tegelijkertijd het blok vrijwel door de motorkap naar buiten komt, bijvoorbeeld bij afgescheurde motorsteunen of meer van dat soort ongerief. Misschien dat mensen met Parijs-Dakar ervaring hier iets over kunnen zeggen of dat er Renault 4 crossers zijn die hun voorzorgsmaatregelen nemen om het losschieten van aandrijfassen te vermijden?
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan
Berichten: 238
Lid geworden op: do aug 01, 2002 2:00 am

Bericht: # 91574Bericht Jan »

Renault 4 crossers zijn die hun voorzorgsmaatregelen nemen om het losschieten van aandrijfassen te vermijden?

In een cross 4 zit ongeveer 110 pk,dit met een R4 bak met de gewone R4 steek assen.Deze vliegen er niet zomaar uit.
Plaats reactie