Pagina 1 van 2

'Mariage' R4 1983, Savanne en R4 1978

Geplaatst: ma jul 23, 2007 10:57 am
door lesmagnacs
Vraag aan de ervarenen...
Ik ben onze 4 aan het restaureren en heb inmiddels de auto zo ver dat hij nagenoeg 'kaal' is. Motor er uit, deuren en ramen er uit. Spatborden zijn er af. Stoelen en banken er uit. etc. Ik heb een nieuwe bodemplaat liggen die ik er in wil lassen. Vooralsnog ben ik er vanuit gegaan dat de balken van het chassis redelijk in orde zijn. Ik heb een paar kleine dingen kunnen vinden, maar die zitten in het zicht..... De vraag aan jullie is nu : Is het verstandig om het koetswerk van het chassis te halen en dus een stapje verder te gaan met verbeteren of is dat heel veel werk. En.. wat is de handigste manier (bijvoorbeeld volgorde van werken) om het koetswerk van het chassis te halen.

Alle advies wordt in dank aanvaard !

Groeten,
Cees

Carosserie loshalen

Geplaatst: ma jul 23, 2007 1:58 pm
door Baijeniv
Hallo Cees,

Ik heb mijn R4 al 13 jaar geleden helemaal gerestaureerd, waarbij ik de carosserie helemaal verwijderd heb.
Dit is, nu je de rest er al uit hebt heel makkelijk.
Die zit met 18 of 19 bouten vast.
Ik heb daarna mijn chassis laten stralen, scouperen (=verzinken) en in de chassislak laten zetten.
Dat was toen heel goedkoop en bij het juiste adres nog steeds.
Mijn chassis ziet er nu nog als nieuw uit (heb de onderkant later nog laten waxen (beter dan tectiel, want wax blijft zacht, tectiel niet).

Als je de carosserie eraf hebt, wel even bij de achterophanging van boven openmaken om daar het schuimrubber uit te halen wat de beroemde rotte draagarmophanging veroorzaakt.
Daar kun je dan wel bij, zonder schade.

In het groene werkplaatshandboek staat precies waar de bouten zitten.
Heb je dat ? Anders scan ik de pagina wel in en mail hem naar jou.
Als je nog vragen hebt, gewoon even mailen op ivobaijens@gmail.com

Groeten,

Ivo

Geplaatst: ma jul 23, 2007 5:05 pm
door lesmagnacs
Hoi Ivo, klinkt te gek.
Eigenlijk zat ik ook op zo'n punt van... als ik nu al zo ver ben waarom dan niet meteen goed doen. het is wat de werkplaats betreft even behelpen, maar moet lukken. Helaas heb ik geen garageboek hier (moet toch maar eens bestellen) dus als je de pagina zou willen inscannen en toemailen zou dat te gek zijn. Ik denk dat ik ook eerst de benzinetankt er nog onderuit moet halen, klopt dat ???.

Alvast bedankt,

Cees

Geplaatst: ma jul 23, 2007 5:08 pm
door GijSsie
nee de benzine tank kan blijven hangen alleen moet je hem even losmaken van het spatscherm :wink:

Geplaatst: ma jul 23, 2007 5:14 pm
door lesmagnacs
Oke, Gijssie, bedankt.

Geplaatst: di jul 24, 2007 3:28 am
door lesmagnacs
Voordat ik ingewikkeld ga doen.... Hoe zit die benzinetank vast aan het spatschem ?

Gr.
Cees

Benzinetank

Geplaatst: di jul 24, 2007 8:15 am
door Baijeniv
Hoi Cee,

de tank zit alleen bij de vulopening vast met 2 bouten door de rubber ring die buiten om de pijp zit.

Groeten,

Ivo

Geplaatst: di jul 24, 2007 4:58 pm
door schoapke
maar je kan ook het rubberen tussenstuk loshalen. zit met een slangen klem vast

Geplaatst: di jul 24, 2007 7:04 pm
door lesmagnacs
Ook een oplossing maar..... hij is inmiddels los en alle bouten zijn er uit.
Rest me alle kit weg te snijden en zien of ik de carrosserie van het chassis kan krijgen.
Ik heb nu ook gezien dat de vorige eigenaar blokken steen of zo aan het vervoeren is geweest. De hele achterste bodemplaat (die mee gaat met de carrosserie) vernield. Klusje extra dus.......jammer.

Geplaatst: di jul 24, 2007 7:29 pm
door GijSsie
nieuwe plaat kost bij Renault maar 483 euro dus ff een slopertje zoeken :wink:

Geplaatst: wo jul 25, 2007 12:17 am
door lesmagnacs
Geen probleem, ik heb er nog twee staan bij een vriend dus daar gaat de slijptol in.

Gelukt

Geplaatst: vr jul 27, 2007 4:53 pm
door lesmagnacs
Hoi mensen, met hulp van jullie adviezen is het gelukt.
De carrosserie is van het chassis en hangt nu aan een balk
in de tabaksloods. De balken van de auto vallen mee maar zijn
op de bekende plaatsen aangetast en zelfs doorgeroest.
Volgens mij geen probleem om alles weer goed te krijgen.
Veel laswerk. Hier nog wat plaatjes.

Afbeelding

Flink trekken (met twee man, maar iemand moest de foto maken)
Afbeelding

Toch handig die eiken balken in de loods
Afbeelding

Het chassis naar buiten en eerst maar afspoelen
Afbeelding

Drogen en kijken waar de slechte plekken zitten
Afbeelding

Bedankt Willem de Zwijger, Hanz, Boerammetje en
Mark 4gtl voor de ruituitbouwadviezen. Ivo, GijSsie en Schoapke
voor de adviezen om de carrosserie van het chassis te halen.
(Ivo bedankt voor het toemailen van het plaatje met de plekken van de bouten)

Cees

Geplaatst: vr jul 27, 2007 6:58 pm
door Thijsio
Mooie foto's,
en mooi onderschrift heb jij!

Geplaatst: vr jul 27, 2007 11:42 pm
door R4F6GTX Automaat
Lekker zwembad...
met Owatrol vullen en het chassis erin pleuren?

Geplaatst: za jul 28, 2007 12:53 am
door lesmagnacs
Over het onderschrift..... 5 jaar een Mercedes V230 gehad, ik zal jullie de details besparen. En wat het zwembad betreft.... goed idee, maar waar haal ik 75.000 liter Owatrol vandaan ????????