Pagina 1 van 2
Geplaatst: di sep 17, 2002 3:42 pm
door holder
Mijn accu is drooggekookt tijdens een lange rit. Vroeg me lange tijd af wie er zo zat te stinken. Rotte eierlucht, zwavelhoudende dampen dus.
De accu geeft bij draaiende motor een spanning van zo'n 17-18 volt.
(1)Is dat niet een beetje te veel?
Dynamo vervangen? Of zoveel mogelijk stroom verbruiken het devies? Heb geen radio dus dan maar met groot licht rijden

?
(2)In hoeverre heeft de accu (irreversibele) schade opgelopen. Heb hem slechts bijgevuld met demi-water, wat overigens de volgende dag een lege accu opleverde.
Iemand ideeën hierover?
Geplaatst: di sep 17, 2002 4:20 pm
door Goof
dat je accu bij lopende motor 17 à18 volt levert vind ik niet gek, want dat is namelijk niet je accu, maar je dynamo die met alle macht probeert je verrotte accu op te laden. Moet je voor de gein eens je voltmeter eraan hangen en dan gas geven, dan zie je het wel. Mijn advies: nieuwe accu en wel snel ook. Een accuutje kostte mij nieuw 35 euro, dus dat is niet al te veel toch?
Het feit dat je accu is drooggekookt, doet me overigens vermoeden dat ie al slecht onderhouden was, anders kan ie nooit zo heet worden.
Geplaatst: di sep 17, 2002 7:06 pm
door Jan-Geert
helemaal fout da goof , andere dynamo erop , hij mag maximaal 14,4 volt laden , de dynamo heeft nu de accu opgeblazen!! dus nieuwe accu en dynamo!!
Geplaatst: di sep 17, 2002 8:13 pm
door Folkert
Punten voor Jan-Geert. Dat is het enige goede antwoord!
Geplaatst: di sep 17, 2002 8:45 pm
door Goof
whoops, de getallen ken ik inderdaad niet zo precies, maar weet wel dat ie een eind boven de 12 volt uit kwam.
Maar eh, hoe kan dat dan dat de dynamo ineens teveel geeft?
Geplaatst: di sep 17, 2002 10:54 pm
door holder
<JG: dus nieuwe accu en dynamo!!>
Potverdikkie zeg.
Maar.. ik heb net nog eens gemeten. (Had dat nog niet kunnen doen na het bijvullen.) En nu geeft ie weer lagere waarden aan. 13,3 bij stationair, 14,4 bij flink gas geven. Zou alles weer in orde zijn?
Geplaatst: di sep 17, 2002 11:24 pm
door Jan-Geert
zou kunnen , nieuwe accu kan in ieder geval geen kwaad... , maar als je accu leeg is geweest moet ie 14,4 volt laden... Test maar eens met al je verbruikers aan , dan moet ie bijn 14,4 laden
Geplaatst: di sep 17, 2002 11:49 pm
door Folkert
Op 2002-09-17 20:45, schreef Da-Goof:
Maar eh, hoe kan dat dan dat de dynamo ineens teveel geeft?
Dan is je spanningsregelaar kapot...
Geplaatst: wo sep 18, 2002 12:09 am
door Ron
En als je binnen twee weken 6 koplampbolletjes versleten hebt, ook spanningsregelaar kapot?
Word er gek van. En arm.
Geplaatst: wo sep 18, 2002 2:28 pm
door holder
Spanningsregelaar?! Een zoort zekering?
Waar zit dat? Hoe groot is het? Hoe duur?
Want dat wil ik ook wel...Een spanningsregelaar.
Geplaatst: wo sep 18, 2002 5:20 pm
door Goof
Nu we het toch over accu's hebben en zo.
Ik heb een heel gek probleem met m'n viertje. Als ik een stukje gereden heb en hem dan weg zet en de dag erop, of soms zelfs maar een halve dag later de wagen weer wil starten, dan is de accu volledig leeg. Hij laadt wel bij, want dat heb ik gecontroleerd. Verbruikers zijn er niet als ie uitstaat, heb ik doorgemeten. Alle contacten zijn goed, en ik heb geen ongezekerde circuits of sluiting ergens zitten, dus ik begrijp er geen ene kl*te meer van. De laatste weken heeft ie der geen last van gehad, maar ik vertrouw het niks en heb inmiddels startkabels in de wagen liggen voor het geval dat. Overigens is het meestal wel zo, dat er nog genoeg spanning op de accu staat om hem zelf aan te kunnen duwen.
Geplaatst: wo sep 18, 2002 6:00 pm
door Jan-Geert
raar... als er geen verbruiker is, heb je je accu al laten testen , en wat laad je dynamo?
Geplaatst: wo sep 18, 2002 7:31 pm
door Goof
accu is splinternieuw, want ik dacht dus ook dat het de accu was, maar nee. De dynamo is goed, heb ik getest en er staat al een ander op, dus....
Geplaatst: wo sep 18, 2002 11:00 pm
door Folkert
En je hebt de accupolen uberhaubt wel een beetje degelijk aan gedraaid? Overigens kan ook nog de dikke massakabel van het blok naar je accu niet meer zo mooi vastzitten...
Geplaatst: do sep 19, 2002 12:00 am
door jbeekmann
Kapotte dynamo is ook mogelijk. In één bepaalde stand maakt ie sluiting, dat zou verklaren waarom hij de ene keer niet ontlaadt en de andere keer wel. (hij stopt na het afzetten steeds op een andere stand)Heb het zelf ook een keer gehad, duurde even voordat ik daar achter was...