Auto start niet meer (tenzij aangeduwd)
Geplaatst: ma mei 28, 2007 10:33 pm
Hallo allemaal,
mijn viertje start niet meer. Onlangs ben ik ermee van Arnhem naar Nijmegen gereden, ging goed. Ik verwacht dand at de accu oko enigzins opgeladen is (dit terzijde). Na enkele uren stilstand weer ergens anders heen gereden (5 minuten ?). Toen ik daar weer weg wilde (na kwartiertje) startte de motor niet meer.
ik heb nog wel stroom, de lampen (buiten) branden nog gewoon. De dashboardverlichting (dus handremlichtje en dergelijke) die je normaliter altijd ziet vlak voordat je de motor aanzet (via de contactsleutel) zie je soms wel, soms niet. De startmotor maakt geen enkel geluid, draait ook niet rond.
DUS: ik vermoed dat het aan de startmotor ligt. Kan die zomaar, uit het niets, stuk gaan ? Hij startte altijd voorbeeldig (nou ja, hij startte altijd, tenzij de accu leeg was). Omdat de startmotor geen kik geeft, en ik af en toe de dashboardverlichting zie, zou het kunnen dat er een kabel stuk is, zo ja welke (uitzoeken, dat snap ik), maar waar kan ik welke stroomdraad het beste meten, en hoeveel moet er dan op staan ?
Zou het kunnen dat de accu zodanig stuk is, dat deze de startmotor niet rond krijgt ? Lijkt me stug, aangezien ik er die ochtend mee weg heb kunnen rijden, en (na ongeveer 45 minuten autorijden) in eerste instantie 's middags ook nog mee rond heb kunnen karren.
Hoe test ik eventueel de startmotor, zonder deze uit de auto te halen ? Ik heb de beschikking over een andere auto (AX), eventueel met startkabels. Kan ik daar wat mee in dit geval ?
Ik heb wel gezocht op het forum naar een onderwerp met voldoende info, maar ik vrees dat het net iets te specifiek voor die gevallen was. Vandaar dus deze vraag.
Met vriendelijke groet,
Jan
edit: het gaat om een GTL uit '86, dus met 1100 motor. Verder (nog) geen rare fratsen er op (elektronische ontsteking o.i.d.).
mijn viertje start niet meer. Onlangs ben ik ermee van Arnhem naar Nijmegen gereden, ging goed. Ik verwacht dand at de accu oko enigzins opgeladen is (dit terzijde). Na enkele uren stilstand weer ergens anders heen gereden (5 minuten ?). Toen ik daar weer weg wilde (na kwartiertje) startte de motor niet meer.
ik heb nog wel stroom, de lampen (buiten) branden nog gewoon. De dashboardverlichting (dus handremlichtje en dergelijke) die je normaliter altijd ziet vlak voordat je de motor aanzet (via de contactsleutel) zie je soms wel, soms niet. De startmotor maakt geen enkel geluid, draait ook niet rond.
DUS: ik vermoed dat het aan de startmotor ligt. Kan die zomaar, uit het niets, stuk gaan ? Hij startte altijd voorbeeldig (nou ja, hij startte altijd, tenzij de accu leeg was). Omdat de startmotor geen kik geeft, en ik af en toe de dashboardverlichting zie, zou het kunnen dat er een kabel stuk is, zo ja welke (uitzoeken, dat snap ik), maar waar kan ik welke stroomdraad het beste meten, en hoeveel moet er dan op staan ?
Zou het kunnen dat de accu zodanig stuk is, dat deze de startmotor niet rond krijgt ? Lijkt me stug, aangezien ik er die ochtend mee weg heb kunnen rijden, en (na ongeveer 45 minuten autorijden) in eerste instantie 's middags ook nog mee rond heb kunnen karren.
Hoe test ik eventueel de startmotor, zonder deze uit de auto te halen ? Ik heb de beschikking over een andere auto (AX), eventueel met startkabels. Kan ik daar wat mee in dit geval ?
Ik heb wel gezocht op het forum naar een onderwerp met voldoende info, maar ik vrees dat het net iets te specifiek voor die gevallen was. Vandaar dus deze vraag.
Met vriendelijke groet,
Jan
edit: het gaat om een GTL uit '86, dus met 1100 motor. Verder (nog) geen rare fratsen er op (elektronische ontsteking o.i.d.).