Pagina 1 van 2
acceleratieHIK?!
Geplaatst: do mei 10, 2007 10:16 am
door Renault Classique
Heren en dames technici,
Een van mijn 4tjes heeft de volgende eigenaardigheid:
Bij wegrijden vanuit stilstand houdt ze eerst even in voordat ze op toeren komt en weg kan rijden. Ben je eenmaal op gang en schakel je door naar een volgende versnelling pakt ze wel goed op. Stationair loopt ze 'rauw'. Het toerental 'schommelt' met regelmatige golven:
vvvvrrrRrRRAUW!wwwvvvvrrrRrRRAUW!wwwvvvvrrrRrRAUW!wwwvvvv....
Ik heb al het een en ander geprobeerd om dit op te lossen:
In het kader van valse lucht:
-andere vacuumdoos
-spruitstukpakking vervangen
-carterontluchtingsslangen visueel geinspecteerd en goed bevonden
-voetpakkingen carburateur vernieuwd
ontsteking gesteld
kleppen gesteld
andere carburateur geprobeerd
brandstoftoevoer gecontroleerd en goed bevonden
gedraaid met de CO verstelschroef zonder verbetering van de situatie
luchtfilter is nieuw
Verdachten zijn nu nog de bougies die bij een visuele inspectie nog prima er uit zien en bij vol gas ook prima lijken te werken.
Misschien nogmaals kleppen stellen......
Ik ben erg benieuwd naar jullie visie op dit gebeuren.
Paul
Geplaatst: do mei 10, 2007 1:28 pm
door cees en jantine
ik zou zeggen de bougies en de kabels..iig iets met de ontsteking
Had zoiets met de alpine turbo en een paar nieuwe pitjes en kabels en hij liep weer als een trein.
bougies kunnen er aan de buitenkant nog best uitzien, maar vanbinnen wel kapot zijn.
succes!
Geplaatst: do mei 10, 2007 7:31 pm
door Dirk R4Gendarmerie
Al hoestsiroop geprobeerd?
Geplaatst: do mei 10, 2007 7:33 pm
door Rodeo-6
co afstellen
Geplaatst: do mei 10, 2007 7:34 pm
door Rinootje
Ik denk ook kapotte bougiekabels.
Geplaatst: do mei 10, 2007 11:34 pm
door Renault Classique
Update:
Zojuist een proefritje gemaakt met nieuwe bougies. Het inhoudenvooropnemenfenomeen blijft hetzelfde. De bougiekabels zijn siliconenexemplaren van recente datum.
Het CO afstelschroefje slechts een halve slag uitgedraaid geeft hetzelfde effect als 3 slagen uit: het euvel blijft. Je merkt wel dat het toerental even iets toeneemt bij elke halve slag die je 'm uitdraaid, maar daarna gaat ze weer over op het eerder geschetste pulserende stationair draaien.......
Geplaatst: vr mei 11, 2007 12:05 am
door Rinootje
Renault Classique schreef: De bougiekabels zijn siliconenexemplaren van recente datum.
Juist die vinden marters het lekkerst....dus toch maar ff checken.
Ik had dit laatst zelf ook met nieuwe kabels.
Geplaatst: vr mei 11, 2007 10:45 am
door jbeekmann
En die verdelerkap ook maar even vervangen. Door (onzichtbare) haarscheurtjes kan deze ook wel eens moeilijk doen met vochtig weer.
Geplaatst: vr mei 11, 2007 1:08 pm
door R4F6GTX Automaat
Voetpakking cylinderbussen?
accelleratiedip
Geplaatst: za mei 12, 2007 8:59 am
door RVIER
heren
de diagnose van het probleem is het begin van het sleutelproces, anders vervallen we in symptoombestrijding. Dat leidt doorgaans tot de noodzaak voor persoonlijk frustatiemanagement.
Stap 1
Het is de vraag of een generiek probleem voor alle cilinders is of een specifiek probleem voor een van de cilinders
generieke probleem, mogelijke oorzaken: carburateur, valse lucht, punten, rotor vacumdoos, bobinekabel van bobine naar verdeler, (ontbreken van restrictie) in de carterontluchting etc.
specifieke probleem, mogelijke oorzaken: bougie, kabel van verdelerkap naar bougie, (scheur in de) verdelerkap, kleppen (speling of verbrande klep), timing (versleten nokkenas) mechanische problemen
Probeer eerst de cilinderbalanstest om uit te vinden of het een generiek of specifiek probleem is. Je test dan de bijdrage van elke ciilinder aan het vermogen. Eigenijk moet elke cilinder even veel bijdragen. Als je ze een voor een uitschakelt moeten ze ieder een even groot toerentalverlies laten zien.
Bij stationair draaiende motor lopende motor haal je telkens een bougiekabel los (dit doe je met een zwaar geisoleerde tang, anders doet het pijn).
Als hij afslaat op drie cilinders moet je het stationair toerental iets opvoeren.
Stap 2
diagnostiseer binnen mogelijke generieke of de specifieke problemen en ben erop bedacht dat er ook sprake kan zijn van interactie van oorzaken. Er zijn bijvoorbeeld 2 problemen die ieder voor zich niet tot het fatale falen leiden maar gezamelijk wel.
Als je direct begint te sleutelen los je mogelijk een van de (niet fatale) deelproblemen op maar het probleem komt later terug als het andere deelprobleem fataal geworden is.
Als het een generiek probleem is moet je eens kijken naar de carburateur. Mogelijk staat de gasklep in de geslotenstand, te ver open (positieve gasklep speling) waardoor de CO schroef/startionair mengselschroef onvoeldoende vacuum krijgt en dus geen regelvermogen heeft.
succes
fons
Geplaatst: ma mei 14, 2007 9:16 am
door The_Underd0g
volgens mijn boek van R25 (ok is geen R4)
Kan het liggen aan: Vacium lek, Bougies slecht, Oneven of slechte cilinder compressie (losse bougie), Vuile carburator.
Persoonlijk zou ik zeker de delco nakijken. Zeker de delco kap, mijn 25 draaide ook slecht met schokkende acceleratie.
En dat bleek toen te liggen aan slechte contactpunten en olie in de delco zodat de onsteking niet perfect is.
Geplaatst: ma mei 14, 2007 9:44 am
door R4F6GTX Automaat
Vertaling voor de niet frans-sprekenden onder ons: delco = verdeler(kap)
Geplaatst: ma mei 14, 2007 11:12 am
door Renault Classique
Heren, mijn dank voor uw bijdragen tot nog toe aan de diagnose. Ik ga hiermee aan de slag en kom hier op terug.
Geplaatst: vr jun 22, 2007 12:52 am
door R4F6GTX Automaat
En?
Geplaatst: vr jun 22, 2007 9:31 am
door brecht
en?
(er staat trouwens een moie rambler te koop op marktplaats Paul! als je die koopt heb je al twee van de drie in Nederland aanwezige ramblers

)