acceleratieHIK?!

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

acceleratieHIK?!

Bericht: # 89065Bericht Renault Classique »

Heren en dames technici,

Een van mijn 4tjes heeft de volgende eigenaardigheid:

Bij wegrijden vanuit stilstand houdt ze eerst even in voordat ze op toeren komt en weg kan rijden. Ben je eenmaal op gang en schakel je door naar een volgende versnelling pakt ze wel goed op. Stationair loopt ze 'rauw'. Het toerental 'schommelt' met regelmatige golven:
vvvvrrrRrRRAUW!wwwvvvvrrrRrRRAUW!wwwvvvvrrrRrRAUW!wwwvvvv....

Ik heb al het een en ander geprobeerd om dit op te lossen:
In het kader van valse lucht:
-andere vacuumdoos
-spruitstukpakking vervangen
-carterontluchtingsslangen visueel geinspecteerd en goed bevonden
-voetpakkingen carburateur vernieuwd

ontsteking gesteld
kleppen gesteld
andere carburateur geprobeerd
brandstoftoevoer gecontroleerd en goed bevonden
gedraaid met de CO verstelschroef zonder verbetering van de situatie
luchtfilter is nieuw

Verdachten zijn nu nog de bougies die bij een visuele inspectie nog prima er uit zien en bij vol gas ook prima lijken te werken.
Misschien nogmaals kleppen stellen......

Ik ben erg benieuwd naar jullie visie op dit gebeuren.

Paul
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 89069Bericht cees en jantine »

ik zou zeggen de bougies en de kabels..iig iets met de ontsteking

Had zoiets met de alpine turbo en een paar nieuwe pitjes en kabels en hij liep weer als een trein.

bougies kunnen er aan de buitenkant nog best uitzien, maar vanbinnen wel kapot zijn.

succes!
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Dirk R4Gendarmerie
Berichten: 157
Lid geworden op: di okt 10, 2006 8:59 pm
Locatie: Enschede

Bericht: # 89074Bericht Dirk R4Gendarmerie »

Al hoestsiroop geprobeerd?
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 89075Bericht Rodeo-6 »

co afstellen
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 89076Bericht Rinootje »

Ik denk ook kapotte bougiekabels.
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 89081Bericht Renault Classique »

Update:

Zojuist een proefritje gemaakt met nieuwe bougies. Het inhoudenvooropnemenfenomeen blijft hetzelfde. De bougiekabels zijn siliconenexemplaren van recente datum.

Het CO afstelschroefje slechts een halve slag uitgedraaid geeft hetzelfde effect als 3 slagen uit: het euvel blijft. Je merkt wel dat het toerental even iets toeneemt bij elke halve slag die je 'm uitdraaid, maar daarna gaat ze weer over op het eerder geschetste pulserende stationair draaien.......
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 89082Bericht Rinootje »

Renault Classique schreef: De bougiekabels zijn siliconenexemplaren van recente datum.
Juist die vinden marters het lekkerst....dus toch maar ff checken.

Ik had dit laatst zelf ook met nieuwe kabels.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 89090Bericht jbeekmann »

En die verdelerkap ook maar even vervangen. Door (onzichtbare) haarscheurtjes kan deze ook wel eens moeilijk doen met vochtig weer.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 89102Bericht R4F6GTX Automaat »

Voetpakking cylinderbussen?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

accelleratiedip

Bericht: # 89117Bericht RVIER »

heren

de diagnose van het probleem is het begin van het sleutelproces, anders vervallen we in symptoombestrijding. Dat leidt doorgaans tot de noodzaak voor persoonlijk frustatiemanagement.

Stap 1
Het is de vraag of een generiek probleem voor alle cilinders is of een specifiek probleem voor een van de cilinders

generieke probleem, mogelijke oorzaken: carburateur, valse lucht, punten, rotor vacumdoos, bobinekabel van bobine naar verdeler, (ontbreken van restrictie) in de carterontluchting etc.

specifieke probleem,
mogelijke oorzaken: bougie, kabel van verdelerkap naar bougie, (scheur in de) verdelerkap, kleppen (speling of verbrande klep), timing (versleten nokkenas) mechanische problemen

Probeer eerst de cilinderbalanstest om uit te vinden of het een generiek of specifiek probleem is. Je test dan de bijdrage van elke ciilinder aan het vermogen. Eigenijk moet elke cilinder even veel bijdragen. Als je ze een voor een uitschakelt moeten ze ieder een even groot toerentalverlies laten zien.

Bij stationair draaiende motor lopende motor haal je telkens een bougiekabel los (dit doe je met een zwaar geisoleerde tang, anders doet het pijn).
Als hij afslaat op drie cilinders moet je het stationair toerental iets opvoeren.

Stap 2
diagnostiseer binnen mogelijke generieke of de specifieke problemen en ben erop bedacht dat er ook sprake kan zijn van interactie van oorzaken. Er zijn bijvoorbeeld 2 problemen die ieder voor zich niet tot het fatale falen leiden maar gezamelijk wel.
Als je direct begint te sleutelen los je mogelijk een van de (niet fatale) deelproblemen op maar het probleem komt later terug als het andere deelprobleem fataal geworden is.


Als het een generiek probleem is moet je eens kijken naar de carburateur. Mogelijk staat de gasklep in de geslotenstand, te ver open (positieve gasklep speling) waardoor de CO schroef/startionair mengselschroef onvoeldoende vacuum krijgt en dus geen regelvermogen heeft.

succes

fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
The_Underd0g
Berichten: 83
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
Locatie: Vorselaar,.. Belgie

Bericht: # 89154Bericht The_Underd0g »

volgens mijn boek van R25 (ok is geen R4)

Kan het liggen aan: Vacium lek, Bougies slecht, Oneven of slechte cilinder compressie (losse bougie), Vuile carburator.

Persoonlijk zou ik zeker de delco nakijken. Zeker de delco kap, mijn 25 draaide ook slecht met schokkende acceleratie.

En dat bleek toen te liggen aan slechte contactpunten en olie in de delco zodat de onsteking niet perfect is.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 89157Bericht R4F6GTX Automaat »

Vertaling voor de niet frans-sprekenden onder ons: delco = verdeler(kap)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 89159Bericht Renault Classique »

Heren, mijn dank voor uw bijdragen tot nog toe aan de diagnose. Ik ga hiermee aan de slag en kom hier op terug.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 90294Bericht R4F6GTX Automaat »

En?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 90296Bericht brecht »

en?

(er staat trouwens een moie rambler te koop op marktplaats Paul! als je die koopt heb je al twee van de drie in Nederland aanwezige ramblers :-) )
Plaats reactie