acceleratieHIK?!
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Renault Classique
- Berichten: 384
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
- Locatie: Willemstad Curacao
acceleratieHIK?!
Heren en dames technici,
Een van mijn 4tjes heeft de volgende eigenaardigheid:
Bij wegrijden vanuit stilstand houdt ze eerst even in voordat ze op toeren komt en weg kan rijden. Ben je eenmaal op gang en schakel je door naar een volgende versnelling pakt ze wel goed op. Stationair loopt ze 'rauw'. Het toerental 'schommelt' met regelmatige golven:
vvvvrrrRrRRAUW!wwwvvvvrrrRrRRAUW!wwwvvvvrrrRrRAUW!wwwvvvv....
Ik heb al het een en ander geprobeerd om dit op te lossen:
In het kader van valse lucht:
-andere vacuumdoos
-spruitstukpakking vervangen
-carterontluchtingsslangen visueel geinspecteerd en goed bevonden
-voetpakkingen carburateur vernieuwd
ontsteking gesteld
kleppen gesteld
andere carburateur geprobeerd
brandstoftoevoer gecontroleerd en goed bevonden
gedraaid met de CO verstelschroef zonder verbetering van de situatie
luchtfilter is nieuw
Verdachten zijn nu nog de bougies die bij een visuele inspectie nog prima er uit zien en bij vol gas ook prima lijken te werken.
Misschien nogmaals kleppen stellen......
Ik ben erg benieuwd naar jullie visie op dit gebeuren.
Paul
Een van mijn 4tjes heeft de volgende eigenaardigheid:
Bij wegrijden vanuit stilstand houdt ze eerst even in voordat ze op toeren komt en weg kan rijden. Ben je eenmaal op gang en schakel je door naar een volgende versnelling pakt ze wel goed op. Stationair loopt ze 'rauw'. Het toerental 'schommelt' met regelmatige golven:
vvvvrrrRrRRAUW!wwwvvvvrrrRrRRAUW!wwwvvvvrrrRrRAUW!wwwvvvv....
Ik heb al het een en ander geprobeerd om dit op te lossen:
In het kader van valse lucht:
-andere vacuumdoos
-spruitstukpakking vervangen
-carterontluchtingsslangen visueel geinspecteerd en goed bevonden
-voetpakkingen carburateur vernieuwd
ontsteking gesteld
kleppen gesteld
andere carburateur geprobeerd
brandstoftoevoer gecontroleerd en goed bevonden
gedraaid met de CO verstelschroef zonder verbetering van de situatie
luchtfilter is nieuw
Verdachten zijn nu nog de bougies die bij een visuele inspectie nog prima er uit zien en bij vol gas ook prima lijken te werken.
Misschien nogmaals kleppen stellen......
Ik ben erg benieuwd naar jullie visie op dit gebeuren.
Paul
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
ik zou zeggen de bougies en de kabels..iig iets met de ontsteking
Had zoiets met de alpine turbo en een paar nieuwe pitjes en kabels en hij liep weer als een trein.
bougies kunnen er aan de buitenkant nog best uitzien, maar vanbinnen wel kapot zijn.
succes!
Had zoiets met de alpine turbo en een paar nieuwe pitjes en kabels en hij liep weer als een trein.
bougies kunnen er aan de buitenkant nog best uitzien, maar vanbinnen wel kapot zijn.
succes!
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 8:59 pm
- Locatie: Enschede
- Renault Classique
- Berichten: 384
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
- Locatie: Willemstad Curacao
Update:
Zojuist een proefritje gemaakt met nieuwe bougies. Het inhoudenvooropnemenfenomeen blijft hetzelfde. De bougiekabels zijn siliconenexemplaren van recente datum.
Het CO afstelschroefje slechts een halve slag uitgedraaid geeft hetzelfde effect als 3 slagen uit: het euvel blijft. Je merkt wel dat het toerental even iets toeneemt bij elke halve slag die je 'm uitdraaid, maar daarna gaat ze weer over op het eerder geschetste pulserende stationair draaien.......
Zojuist een proefritje gemaakt met nieuwe bougies. Het inhoudenvooropnemenfenomeen blijft hetzelfde. De bougiekabels zijn siliconenexemplaren van recente datum.
Het CO afstelschroefje slechts een halve slag uitgedraaid geeft hetzelfde effect als 3 slagen uit: het euvel blijft. Je merkt wel dat het toerental even iets toeneemt bij elke halve slag die je 'm uitdraaid, maar daarna gaat ze weer over op het eerder geschetste pulserende stationair draaien.......
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
accelleratiedip
heren
de diagnose van het probleem is het begin van het sleutelproces, anders vervallen we in symptoombestrijding. Dat leidt doorgaans tot de noodzaak voor persoonlijk frustatiemanagement.
Stap 1
Het is de vraag of een generiek probleem voor alle cilinders is of een specifiek probleem voor een van de cilinders
generieke probleem, mogelijke oorzaken: carburateur, valse lucht, punten, rotor vacumdoos, bobinekabel van bobine naar verdeler, (ontbreken van restrictie) in de carterontluchting etc.
specifieke probleem, mogelijke oorzaken: bougie, kabel van verdelerkap naar bougie, (scheur in de) verdelerkap, kleppen (speling of verbrande klep), timing (versleten nokkenas) mechanische problemen
Probeer eerst de cilinderbalanstest om uit te vinden of het een generiek of specifiek probleem is. Je test dan de bijdrage van elke ciilinder aan het vermogen. Eigenijk moet elke cilinder even veel bijdragen. Als je ze een voor een uitschakelt moeten ze ieder een even groot toerentalverlies laten zien.
Bij stationair draaiende motor lopende motor haal je telkens een bougiekabel los (dit doe je met een zwaar geisoleerde tang, anders doet het pijn).
Als hij afslaat op drie cilinders moet je het stationair toerental iets opvoeren.
Stap 2
diagnostiseer binnen mogelijke generieke of de specifieke problemen en ben erop bedacht dat er ook sprake kan zijn van interactie van oorzaken. Er zijn bijvoorbeeld 2 problemen die ieder voor zich niet tot het fatale falen leiden maar gezamelijk wel.
Als je direct begint te sleutelen los je mogelijk een van de (niet fatale) deelproblemen op maar het probleem komt later terug als het andere deelprobleem fataal geworden is.
Als het een generiek probleem is moet je eens kijken naar de carburateur. Mogelijk staat de gasklep in de geslotenstand, te ver open (positieve gasklep speling) waardoor de CO schroef/startionair mengselschroef onvoeldoende vacuum krijgt en dus geen regelvermogen heeft.
succes
fons
de diagnose van het probleem is het begin van het sleutelproces, anders vervallen we in symptoombestrijding. Dat leidt doorgaans tot de noodzaak voor persoonlijk frustatiemanagement.
Stap 1
Het is de vraag of een generiek probleem voor alle cilinders is of een specifiek probleem voor een van de cilinders
generieke probleem, mogelijke oorzaken: carburateur, valse lucht, punten, rotor vacumdoos, bobinekabel van bobine naar verdeler, (ontbreken van restrictie) in de carterontluchting etc.
specifieke probleem, mogelijke oorzaken: bougie, kabel van verdelerkap naar bougie, (scheur in de) verdelerkap, kleppen (speling of verbrande klep), timing (versleten nokkenas) mechanische problemen
Probeer eerst de cilinderbalanstest om uit te vinden of het een generiek of specifiek probleem is. Je test dan de bijdrage van elke ciilinder aan het vermogen. Eigenijk moet elke cilinder even veel bijdragen. Als je ze een voor een uitschakelt moeten ze ieder een even groot toerentalverlies laten zien.
Bij stationair draaiende motor lopende motor haal je telkens een bougiekabel los (dit doe je met een zwaar geisoleerde tang, anders doet het pijn).
Als hij afslaat op drie cilinders moet je het stationair toerental iets opvoeren.
Stap 2
diagnostiseer binnen mogelijke generieke of de specifieke problemen en ben erop bedacht dat er ook sprake kan zijn van interactie van oorzaken. Er zijn bijvoorbeeld 2 problemen die ieder voor zich niet tot het fatale falen leiden maar gezamelijk wel.
Als je direct begint te sleutelen los je mogelijk een van de (niet fatale) deelproblemen op maar het probleem komt later terug als het andere deelprobleem fataal geworden is.
Als het een generiek probleem is moet je eens kijken naar de carburateur. Mogelijk staat de gasklep in de geslotenstand, te ver open (positieve gasklep speling) waardoor de CO schroef/startionair mengselschroef onvoeldoende vacuum krijgt en dus geen regelvermogen heeft.
succes
fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
- Locatie: Vorselaar,.. Belgie
volgens mijn boek van R25 (ok is geen R4)
Kan het liggen aan: Vacium lek, Bougies slecht, Oneven of slechte cilinder compressie (losse bougie), Vuile carburator.
Persoonlijk zou ik zeker de delco nakijken. Zeker de delco kap, mijn 25 draaide ook slecht met schokkende acceleratie.
En dat bleek toen te liggen aan slechte contactpunten en olie in de delco zodat de onsteking niet perfect is.
Kan het liggen aan: Vacium lek, Bougies slecht, Oneven of slechte cilinder compressie (losse bougie), Vuile carburator.
Persoonlijk zou ik zeker de delco nakijken. Zeker de delco kap, mijn 25 draaide ook slecht met schokkende acceleratie.
En dat bleek toen te liggen aan slechte contactpunten en olie in de delco zodat de onsteking niet perfect is.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
- Renault Classique
- Berichten: 384
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
- Locatie: Willemstad Curacao
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad