Happende rem
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Happende rem
Mijn 4tje heeft een raar euvel. Misschien herkent iemand het? Het is een 4 L met rondom trommelremmen. Alles werkt prima en ziet er als nieuw uit. Het euvel is dat als ik heel langzaam rijdt en rem, de rechtervoorrem zeer abrupt blokkeert. Dit doet zich echter lang niet altijd voor. Het valt ook niet op te roepen. De voering is ok, schoon en droog en de hoeken zijn afgerond (om happen te voorkomen) De trommels zijn mooi rond, schoon en zonder groeven / scheuren. De cilndertjes geven ook al geen aanleiding tot kritiek. Help! Wie weet het?
Hallo Berlina
Kan het zijn dat de wielremcylinder niet al te vast zit op de remankerplaat.
Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar anders zou ik het ook niet weten. In niet goed ontlucht zijn geloof ik niet zo. Want zelfs als dat zo zou zijn zou er geen sprake moeten kunnen zijn van "happen".
Controleer maar of alles goed vast zit. Succes, Ervier
Kan het zijn dat de wielremcylinder niet al te vast zit op de remankerplaat.
Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar anders zou ik het ook niet weten. In niet goed ontlucht zijn geloof ik niet zo. Want zelfs als dat zo zou zijn zou er geen sprake moeten kunnen zijn van "happen".
Controleer maar of alles goed vast zit. Succes, Ervier
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
Waarom?berlina schreef:Helaas,
De remcilinder zit ook gewoon goed vast. Ik heb al gedacht aan een te slap ""schoenterugtrekveertje"", maar dan moet het toch iedere keer problemen geven....
Klein beetje olie op de draaipuntjes.
Ik dacht ook het eerste aan de terugtrekveer.
Zitten de "schoenen"ook dicht genoeg op de trommel waar die op afremt?
Fotootje plaatsen misschien?
suc6
De nokjes zijn voorzien van een heel klein beetje vet...De handremkabel is gewoon helemaal gangbaar. Het is echt heel raar. Je schrikt je dood als je het meemaakt. Het gaat idioot abrupt. Je hoort een soort harde bonk en het slippende wieltje.....Net alsof je ergens bovenop rijdt. De eerste keer ben ik ook uitgestapt om te kijken waar ik nou tegen aan reed. Er was niets te zien. ik begreep totaal niet wat er nou gebeurd was. Je kan gewoon wegrijden na het blokkeren. Zonder bijgeluiden o.i.d....
happende rem
Zijn er originele remvoeringen gemonteerd? Ikzelf heb dat probleem gehad met de achterrem, dit waren imitatie remvoeringen. Van alles geprobeerd, b.v hoeken van de remvoeringen rond gemaakt, diagonaal inzagen van de remvoeringen, tenslotte originele remvoeringen gemonteerd en jawel!!! probleem opgelost.
Hallo,
Aangezien je zegt dat je de trommels goed schoongemaakt hebt zal dit het wel niet zijn. Maar bij mij was er laatst een steentje in de trommel gekomen waardoor deze hapte en een schrapend geluid maakte. Zelf heb ik dus ook dit probleem. Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat de binnenlaag van de remslangen op 1 punt loslaat waardoor de remvloeistof af en toe geblokkeerd wordt. Zeer zeldzaam maar toch. En dit heeft niet met happen te maken maar eerder met niet remmen aan de andere kant.
Succes
Aangezien je zegt dat je de trommels goed schoongemaakt hebt zal dit het wel niet zijn. Maar bij mij was er laatst een steentje in de trommel gekomen waardoor deze hapte en een schrapend geluid maakte. Zelf heb ik dus ook dit probleem. Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat de binnenlaag van de remslangen op 1 punt loslaat waardoor de remvloeistof af en toe geblokkeerd wordt. Zeer zeldzaam maar toch. En dit heeft niet met happen te maken maar eerder met niet remmen aan de andere kant.
Succes
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
Mmmhh. Remslang. Daar kan natuurlijk iets mee zijn. Ik heb dat ook al eerder gehad. Maar dan met een rem die bleef slepen. Het binnenwerk van de slang was kapot (zie je niet) daardoor bleef de druk in de slang aanwezig en de rem bleef remmen. Maar het happen is er helaas nog niet mee verklaard. Misschien is het een gevolg van een optelling van kleine afwijkingen? Maar nogmaals; als je de trommel weghaalt zie je een mooi schoon en droog systeem waar niets op aan te merken valt. Ik ga waarschijnlijk maar de voering vervangen. Baat het niet dan kost het toch weer tijd, geld en moeite....Maar dat is de hobby?