Happende rem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

berlina
Berichten: 21
Lid geworden op: di feb 26, 2002 2:00 am

Happende rem

Bericht: # 89003Bericht berlina »

Mijn 4tje heeft een raar euvel. Misschien herkent iemand het? Het is een 4 L met rondom trommelremmen. Alles werkt prima en ziet er als nieuw uit. Het euvel is dat als ik heel langzaam rijdt en rem, de rechtervoorrem zeer abrupt blokkeert. Dit doet zich echter lang niet altijd voor. Het valt ook niet op te roepen. De voering is ok, schoon en droog en de hoeken zijn afgerond (om happen te voorkomen) De trommels zijn mooi rond, schoon en zonder groeven / scheuren. De cilndertjes geven ook al geen aanleiding tot kritiek. Help! Wie weet het?
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 89018Bericht ap »

ontluchten??
Gebruikersavatar
Ervier
Berichten: 57
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 9:53 pm
Locatie: Putten

Bericht: # 89037Bericht Ervier »

Hallo Berlina

Kan het zijn dat de wielremcylinder niet al te vast zit op de remankerplaat.
Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar anders zou ik het ook niet weten. In niet goed ontlucht zijn geloof ik niet zo. Want zelfs als dat zo zou zijn zou er geen sprake moeten kunnen zijn van "happen".
Controleer maar of alles goed vast zit. Succes, Ervier
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
berlina
Berichten: 21
Lid geworden op: di feb 26, 2002 2:00 am

Bericht: # 89042Bericht berlina »

Helaas,

De remcilinder zit ook gewoon goed vast. Ik heb al gedacht aan een te slap ""schoenterugtrekveertje"", maar dan moet het toch iedere keer problemen geven....
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 89043Bericht Rinootje »

berlina schreef:Helaas,

De remcilinder zit ook gewoon goed vast. Ik heb al gedacht aan een te slap ""schoenterugtrekveertje"", maar dan moet het toch iedere keer problemen geven....
Waarom?

Klein beetje olie op de draaipuntjes.

Ik dacht ook het eerste aan de terugtrekveer.

Zitten de "schoenen"ook dicht genoeg op de trommel waar die op afremt?

Fotootje plaatsen misschien?

suc6
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 89044Bericht Rinootje »

Zit daar ook niet de handrem op?

Kabel loopt dan wellicht stroef.
berlina
Berichten: 21
Lid geworden op: di feb 26, 2002 2:00 am

Bericht: # 89045Bericht berlina »

De nokjes zijn voorzien van een heel klein beetje vet...De handremkabel is gewoon helemaal gangbaar. Het is echt heel raar. Je schrikt je dood als je het meemaakt. Het gaat idioot abrupt. Je hoort een soort harde bonk en het slippende wieltje.....Net alsof je ergens bovenop rijdt. De eerste keer ben ik ook uitgestapt om te kijken waar ik nou tegen aan reed. Er was niets te zien. ik begreep totaal niet wat er nou gebeurd was. Je kan gewoon wegrijden na het blokkeren. Zonder bijgeluiden o.i.d....
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 89046Bericht jbeekmann »

Ik zou ook denken aan een te grote afstand schoen-trommel. Is die netjes afgesteld?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
berlina
Berichten: 21
Lid geworden op: di feb 26, 2002 2:00 am

Bericht: # 89047Bericht berlina »

De remmetjes staan keurig afgesteld. Zodra je de schoen iets te ver van de trommel af hebt staan krijg je al direct een veel grotere vrije slag in het pedaal. ..
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

happende rem

Bericht: # 89068Bericht lordje »

Zijn er originele remvoeringen gemonteerd? Ikzelf heb dat probleem gehad met de achterrem, dit waren imitatie remvoeringen. Van alles geprobeerd, b.v hoeken van de remvoeringen rond gemaakt, diagonaal inzagen van de remvoeringen, tenslotte originele remvoeringen gemonteerd en jawel!!! probleem opgelost.
berlina
Berichten: 21
Lid geworden op: di feb 26, 2002 2:00 am

Bericht: # 89149Bericht berlina »

De remvoeringen zijn origineel. Ze zijn ook niet vervangen, Het probleem is ontstaan met deze remvoeringen die het eerst prima deden....
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 89151Bericht GijSsie »

zitten de voeringen nog wel vast dan???
Savane 1993 =D
berlina
Berichten: 21
Lid geworden op: di feb 26, 2002 2:00 am

Bericht: # 89152Bericht berlina »

Remvoering zit vast. Niets raars aan te zien...
Paul/
Berichten: 112
Lid geworden op: za apr 08, 2006 12:58 pm
Locatie: omgeving utrecht

Bericht: # 89155Bericht Paul/ »

Hallo,

Aangezien je zegt dat je de trommels goed schoongemaakt hebt zal dit het wel niet zijn. Maar bij mij was er laatst een steentje in de trommel gekomen waardoor deze hapte en een schrapend geluid maakte. Zelf heb ik dus ook dit probleem. Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat de binnenlaag van de remslangen op 1 punt loslaat waardoor de remvloeistof af en toe geblokkeerd wordt. Zeer zeldzaam maar toch. En dit heeft niet met happen te maken maar eerder met niet remmen aan de andere kant.

Succes
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
berlina
Berichten: 21
Lid geworden op: di feb 26, 2002 2:00 am

Bericht: # 89156Bericht berlina »

Mmmhh. Remslang. Daar kan natuurlijk iets mee zijn. Ik heb dat ook al eerder gehad. Maar dan met een rem die bleef slepen. Het binnenwerk van de slang was kapot (zie je niet) daardoor bleef de druk in de slang aanwezig en de rem bleef remmen. Maar het happen is er helaas nog niet mee verklaard. Misschien is het een gevolg van een optelling van kleine afwijkingen? Maar nogmaals; als je de trommel weghaalt zie je een mooi schoon en droog systeem waar niets op aan te merken valt. Ik ga waarschijnlijk maar de voering vervangen. Baat het niet dan kost het toch weer tijd, geld en moeite....Maar dat is de hobby?
Plaats reactie