Pagina 1 van 1
rook uit het dashbord
Geplaatst: zo apr 22, 2007 4:11 pm
door Kristian
Ha,
vanochtend even het kapje losgehad dat onder het stuur zit. Even gekeken naar de richtingaanwijzer (daar ging het me om). Vind ik tussen de draden een beetje tape. Ik de tape weghalen, want ja, dat is natuurlijk niet mooi. Vanmiddag wil ik weg rijden, na 100 meter: ROOK uit het dashbord.
Nu heb ik een probleempje: een stuk of 5 draden zijn doorgebrand.
Moet ik nu de hele draad, van het begin tot het einde, vervangen? Of zijn er ook andere mogelijkheden?
Heeft iemand elektrisch schema van een R4 TL uit 1988??
groet
Kristian
Geplaatst: zo apr 22, 2007 4:59 pm
door Mark4GTL
weet niet of je deze bedoelt>>>
Dit Schema?
Geplaatst: zo apr 22, 2007 5:01 pm
door GijSsie
je kan de draadjes toch ook gewoon heel simpel volgen en 1 voor 1 een nieuw stuk erin zetten. Ik zou niet de hele draad vernieuwen.
Geplaatst: zo apr 22, 2007 6:49 pm
door Kristian
@ Mark: dat was het schema waar ik naar opzoek was. Dank.
@ Gijssie: Ik ben een leek op het gebied van elektriciteit en bedrading. Dus even voor de zekerhied: ik kan gewoon het verbrande stuk draad weghalen en vervolgens een nieuw stuk er weer tussen zetten. En dan het oude en het nieuwe stuk met een kroonsteentje verbinden.
Geplaatst: zo apr 22, 2007 9:21 pm
door GijSsie
idd een leek dus. Ik ben geen voorstander van kroonsteentjes, ik zou liever een doorverbinding gebruiken, het is een metalen hulsje met plastiek eroverheen, je hebt ze in het rood en blauw mischien nog wel in meerdere kleuren. Je drukt ze dicht met een speciale tang, wel eerst even de draad erin doen. Ze doen het uitstekend. zie link onderaan bericht, het is de but connector.
Een tweede optie zou zijn dat je van de oude draad eerst even kaal maakt vervolgens vertinnen een krimkousje erover. Een nieuwe draad ook even strippen en draad vertinnen en vervolgens tegen elkaar solderen, het krimpkousje over de gesoldeerde draad schuiven en vervolgens een vlammetje eronder zodat de kous smelt.
Ik weet niet precies waar je woont in wageningen maar 10mei ben ik daar op de universiteit, als het tegen die tijd nog niet verholpen is kom ik je graag helpen

.

Geplaatst: zo apr 22, 2007 10:28 pm
door Mark4GTL
De bullet geval zou ook nog kunnen, is ook meteen geïsoleerd
Geplaatst: ma apr 23, 2007 12:10 am
door R4F6GTX Automaat
Bullet geval kan wel maar dat kan ook weer los geraken want dat is eigenlijk een stekkertje en een contrastekkertje. Het butt (met 2 T's) is een doorverbind dingske, ook geïsoleerd, ontworpen voor zulke karweitjes. De letterlijke vertaling van "butt" is "kont" dus heel goed mogelijk dat het nog ontworpen is voor de Renault 4... of ga ik nu te ver....?