F6 midlife upgrade
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
F6 midlife upgrade
Ik ben begonnen met de upgrade van de F6. Eerst de infrastructuur weer opgebouwd
De lak wordt hier en daar minder
En een eerdere reparatie behoeft weer liefde
Radiator van een jaar of tien oud, mag afgelost worden
En nog een leuk zoekplaatje: Zoek het verschil...
De lak wordt hier en daar minder
En een eerdere reparatie behoeft weer liefde
Radiator van een jaar of tien oud, mag afgelost worden
En nog een leuk zoekplaatje: Zoek het verschil...
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Noem het een blooper...ik had het blok eruit om de kettingspanner te vervangen
Zit er achter die kettingspanner een vulplaatje van zoiets al 3 bij 5 cm, dikte misschien 1 mm...en bij het loshalen van de kettingspanner zakt dat ding naar beneden, zomaar in een minuscule spleet en voordat ik weet wat er gebeurd is is de plaat verdwenen...en ligt nu onderin de carterpan.
Voelt niet echt fijn, maar de vraag is: kan het kwaad ? Loshalen van die carterpan heb ik nog nooit gedaan en lijkt me een honde klus, vooral om de boel goed afgedicht weer terug te krijgen.
Andere vraag: is deze spanner bovenmatig versleten, oftewel kan dit behoorlijk herrie maken ?
Laatste vraag: ik wilde een drukopnemer aansluiten om op een oliedrukmetertje fijn de oliedruk af te lezen. Maar waar zit er ergens een opening om zo'n ding in te draaien ?
Zit er achter die kettingspanner een vulplaatje van zoiets al 3 bij 5 cm, dikte misschien 1 mm...en bij het loshalen van de kettingspanner zakt dat ding naar beneden, zomaar in een minuscule spleet en voordat ik weet wat er gebeurd is is de plaat verdwenen...en ligt nu onderin de carterpan.
Voelt niet echt fijn, maar de vraag is: kan het kwaad ? Loshalen van die carterpan heb ik nog nooit gedaan en lijkt me een honde klus, vooral om de boel goed afgedicht weer terug te krijgen.
Andere vraag: is deze spanner bovenmatig versleten, oftewel kan dit behoorlijk herrie maken ?
Laatste vraag: ik wilde een drukopnemer aansluiten om op een oliedrukmetertje fijn de oliedruk af te lezen. Maar waar zit er ergens een opening om zo'n ding in te draaien ?
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op vr apr 13, 2007 10:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Dit is een 1400 motor die aan een automaat vastzat.4TL schreef:Wat heb je een apparte dynamo steun erop zitten?!?! vertel, wat komt ie vanaf?
Na een nachtje slapen heb ik besloten dat die carterpan eraf moet, anders rij ik nooit meer rustig. In de Haynes staat bemoedigend: Het aanbrengen van de oliepanpakking is een van de moeilijkste handelingen bij een Renault 4 motor.... dat geeft de burger moed . Maar de bemoedigende woorden van Paul doen mijn handen al wat minder trillen.
Dus een kurkpakkingset kopen, 10 min in water laten weken, blok op kop ? Of kan het ook met het blok in de normale positie ? Is dat inweken echt nodig ? Lijkt me dat de siliconenpakking niet fijn hecht als dat ding nat is.
Kan het schaden als je veel siliconenpakking aanbrengt om het overal een beetje vast te plakken voor montage van de pan ?
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
het nadeel van van veel vloeibare pakking aanbrengen is dat het er tussenuit loopt..met als gevolg dat het onderin je carterpan ligt. en kan dezelfde gevolgen hebben als het dingetje dat nu in je pan ligt..
maar ben het wel eens met paul automaat, carterpan verwijderen en aanbrengen lijkt me nu niet het allermoeilijkste ding om te doen.
de pakking overal goed tussen krijgen lijkt mij het moeilijkste van het hele verhaal..vandaar misschien dat water, dan blijft ie beter plakken.
Succes en goed bezig!
groet
cees
maar ben het wel eens met paul automaat, carterpan verwijderen en aanbrengen lijkt me nu niet het allermoeilijkste ding om te doen.
de pakking overal goed tussen krijgen lijkt mij het moeilijkste van het hele verhaal..vandaar misschien dat water, dan blijft ie beter plakken.
Succes en goed bezig!
groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Willem, je hebt het verkeerde hoofdstuk gelezen....da's van die oude 845cc motor!
Jouw blok heeft geen kurkenstrips meer maar rubber strips.
Ik heb gewoon een goede silicone kit gebruikt van Loctide.
Op de aansluiting vd rubber lipjes van de rubber strips tov de kurken pakking moet je een dot van die kit te doen.
Carter kun je los/vast zetten zonder dat je je motorblok kanteld.
Je moet alleen de kruken strips (droog) vastplakken met kit of kogellagervet en de rubberstrips heb ik heel dun ingesmeerd met kit. (overtollig pers je er toch weer uit)
evt. een paar tapeinde met een sleuf in het blok draaien om de kurk pakking op zijn plaats te houden.
resume:
Eerst distrubutiedeksel moteren met strip, dan strip over de voorste lagerkap, dan dot kit op de uiteinde van de strips, dan kurkenstrips en dan carterepan erop,
succes.
't stelt echt niks voor.
Jouw blok heeft geen kurkenstrips meer maar rubber strips.
Ik heb gewoon een goede silicone kit gebruikt van Loctide.
Op de aansluiting vd rubber lipjes van de rubber strips tov de kurken pakking moet je een dot van die kit te doen.
Carter kun je los/vast zetten zonder dat je je motorblok kanteld.
Je moet alleen de kruken strips (droog) vastplakken met kit of kogellagervet en de rubberstrips heb ik heel dun ingesmeerd met kit. (overtollig pers je er toch weer uit)
evt. een paar tapeinde met een sleuf in het blok draaien om de kurk pakking op zijn plaats te houden.
resume:
Eerst distrubutiedeksel moteren met strip, dan strip over de voorste lagerkap, dan dot kit op de uiteinde van de strips, dan kurkenstrips en dan carterepan erop,
succes.
't stelt echt niks voor.
Laatst gewijzigd door 4TL op vr apr 13, 2007 11:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio '98
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
lijkt me duidelijk, zelfs ik snap het nu
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik raak een beetje in de war:
Eerst krijg ik de info dat ik geen kurk heb maar rubber
Dan moet ik een dot kit doen op de aansluiting rubber - kurk...
Snik, ik raak aan het twijfelen
Bovendien vertelde Centre 16 me dat ik me geen zorgen hoef te maken over dit plaatje omdat het vast zal blijven zitten op de onderkant van het carter...ga ik het nu wel of niet loshalen...moet ik een nieuwe pakking gaan halen of zou ik de oude kunnen gebruiken...had dat plaatje toch nog een functie die ik nodig heb...
Eerst krijg ik de info dat ik geen kurk heb maar rubber
Dan moet ik een dot kit doen op de aansluiting rubber - kurk...
Snik, ik raak aan het twijfelen
Bovendien vertelde Centre 16 me dat ik me geen zorgen hoef te maken over dit plaatje omdat het vast zal blijven zitten op de onderkant van het carter...ga ik het nu wel of niet loshalen...moet ik een nieuwe pakking gaan halen of zou ik de oude kunnen gebruiken...had dat plaatje toch nog een functie die ik nodig heb...
Ik twijfel absoluut niet aan de technische kwaliteiten van r16 cenre, maar dat plaatje zal er wel niet voor niets hebben gezeten.
Als het blok toch naast je auto staat had ik het zeker losgehaald. Kun je geliojk de carterpan schoonmaken en de oleipomp controleren. voor het geld hoef je het niet te laten.
Plaatje
Nr. 4,5 en 12 zijn van kurk
Nr. 6 en 7 van rubber[/url]
Als het blok toch naast je auto staat had ik het zeker losgehaald. Kun je geliojk de carterpan schoonmaken en de oleipomp controleren. voor het geld hoef je het niet te laten.
Plaatje
Nr. 4,5 en 12 zijn van kurk
Nr. 6 en 7 van rubber[/url]
Clio '98
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen