Pagina 1 van 2

horten en stoten bij 80 km/h

Geplaatst: do mar 29, 2007 12:31 pm
door ronny
hé hallo daar allen op het forum:
heb ik eindelijk na 2 jaar mijn 4-tje weer op de weg (omgeving arnhem) maar hij loopt niet echt lekker, heb de hele ontsteking vervangen ,carborateur doorgeblazen
hij start niet altijd lekker, is heeeel schoke-gevoelig (iets te weinig =niet starten. iets te veel en hij valt stil bij stationair als ie nog niet helemaal warm is---> dus continu spelen met de schoke knop.

als ie eenmaal goed op temperatuur is loopt ie stationair prima maar geef je in 1 keer te veel gas dan pikt ie dat niet echt, maar eenmaal op toeren dan gaat ie lekker hij trrrrekkt wel lekker op enzo maar bij constante snelheid ,boven de 50km/h ,doet ie onrustig bokken

Kan het liggen aan de ontsteking dat die niet helemaal goed afgesteld is? wat gebeurt er als ie te vroeg of te laat staat

is het de carburateur die misschien uitgelubberd (slijtage?) is?

wat kan ik nu nog controleren om uit te vinden wat er mis kan zijn :roll:

met vriendelijke groeten,ronny

Geplaatst: do mar 29, 2007 1:06 pm
door jbeekmann
Het klinkt toch echt als een mengselprobleem omdat je zo met die choke moet klooien. Wat bedoel je met carburateur 'doorgeblazen'?
Zitten alle vacuumslangetjes goed vast? Heb je de carburateur afgesteld? (stationair en CO2)

Geplaatst: do mar 29, 2007 1:30 pm
door Willem de Zwijger
Ik zou ook sowieso de ontsteking op tijd (laten) zetten, uit die hoek kan ook wel dit soort klachten komen, en dan weet je het maar zeker.

Geplaatst: do mar 29, 2007 7:19 pm
door ronny
nou dat doorblazen was meer om te kijken of alle gaatjes en sproeiertjes open waren, en dat waren ze

CO afstellen? dat kan ik zelf toch niet, moet in de garage gebeuren zeker?
stationair loopt ie prima als ie op temperatuur is

en de ontsteking op tijd zetten dat moet met een stoboscoop toch? dat kan ik wel regelen maar misschien moeten ze dat maar samen met de CO afstellen
het zijn weer van die dure grappen die de garage moet doen, verschrikkelijk vind ik dat, dat ik datniet allemaal zelf kan, dan voel ik me zo'n kneus :-?

Geplaatst: do mar 29, 2007 7:33 pm
door Rik H.
Ronny,

Ik heb een stroboscooplamp en een co meetapparaat. Als je in Zwolle langs wilt komen om het zaakje af te stellen ben je van harte welkom.

groeten Rik

Geplaatst: do mar 29, 2007 7:36 pm
door GijSsie
mensen dat hoort toch bij de basis uitrusting bij het sleutelen aan een 4.... :lol:

Maar rik dat zijn de goede initiatieven, kom je overigens nog eens een keer langs?

Geplaatst: do mar 29, 2007 7:49 pm
door Rik H.
Voor een relatief goedkoop co apparaat:

http://www.bccp.nl/shop2/enter.html

even doorklikken naar "tools en timing lights" en vervolgens uitlaatgastesters.

Geplaatst: do mar 29, 2007 9:35 pm
door brecht
Als meneer Hasselman de ontsteking heeft afgesteld lijkt het me inderdaad een kwestie van het boek erbij pakken en rustig de carburateur afstellen. (nadat je alle af en aanvoerslangen heb gecontroleert uiteraard)

Geplaatst: vr mar 30, 2007 11:41 am
door Rik H.
brecht schreef:Als meneer Hasselman...
Ik ben nog maar 30 hoor. Het leven begint nog maar net :D

Geplaatst: vr mar 30, 2007 5:04 pm
door ronny
:-? ooohh! de electrische ventilator doet het ook al niet, merde :(
.....
maar Rik, ik hou het effe in m'n achterhoofd voor later ,ben de komende dagen een beetje druk met andere dingen

groeten en fijn weekend allemaal
ronny

en als er nog meer suggesties zijn....nou, die zijn altijd welkom!

Geplaatst: vr mar 30, 2007 7:14 pm
door lordje
Misschien is de condensator van de ontsteking stuk, of had je dat al geprobeerd? Groet

Geplaatst: za mar 31, 2007 4:27 pm
door Rudi
Doorspuiten van de carburateur..., nee sorry lijkt me niet de beste optie.

Ik had deze problemen destijds ook met mijn F4 met 850 cc motor.
Kwestie van elk onderdeel van de carburateur losmaken en lekker met tandenraggertjes, tandenborstels en wattenstaafjes de boel onder het genot van een koud pilsje schoonmaken. Alle zwarte smurrie eruit, daarna ook het benzine filter vernieuwen en gaan met die banaan eh 4.
Blijkt ie dan nog te horten en te stoten, dan is het zaak om kleppen te stellen, condensator te vernieuwen de auto op tijd te zetten en natuurlijk de contactpunten niet vergeten.

Doe ding voor ding om problemen uit te sluiten.

Geplaatst: zo apr 01, 2007 11:28 am
door ronny
die condensator is spiksplinter nieuw, blinkt daar een eindje weg zo aan de zijkant van de ontsteking,
Bij deze medeforumers: mijn condensator is de onschuld zelve: geen boos woord over mijn condensator, de relatie met haar is nog maar heel pril nadat zij uit duitsland is gekomen( van reno-4-er) dus spaar mijn gevoelens over haar
met dank, ronny

:D

Geplaatst: ma apr 02, 2007 5:14 pm
door ronny
heb het gevonden, het is de ontsteking; na iedere 100 km is de boel zo verlopen dat de contactpuntafstand ongeveer 4 mm is en dan houdt ie er dus echt mee op.
komt er dus weer een nieuwe vraag bij hoe het mogelijk is dat de contactpunten zo snel kunnen verlopen, de eerste keer dacht ik van oh wat dom VERGETEN aan te draaien. maar daarna nog twee keer dan is er dus iets anders aan de hand. maar wat?

en dan kwam ik er a passant achter dat de onderste waterslang niet warm word terwijl de motor op kook temperatuur is , de bovenste slang word wel heet ,de bovenste helft van de radiator ook maar daar waar de termostaatschakelaar zit blijft het koel dus gaat de ventilator niet draaien, met de kachel aan word het binnen lekker warm maar als dat automatisch gaat vind ik toch wel fijner, de radiator is trouwens nieuw en de slangen ook en de slangtermostaat ook dus dat zal het allemaal wel niet wezen, blijft dan de pomp over? of zijn er nog opties?

met vriendelijke groet
ronny

Geplaatst: ma apr 02, 2007 5:42 pm
door Le Car
Zit er een beetje vet op het nokkenasje?

Oja als de onderste slang niet warm wordt zit er lucht in het systeem.