Pagina 1 van 2
Voorwielophanging torsiestang opspannen
Geplaatst: za mar 10, 2007 10:11 am
door GijSsie
hans dam schreef:@ Gijssie: besef je wel wat je tegen Paul (vorige poster) zegt: dat hij dus niet goed kan nadenken omdat hij twee man (4 handen) ervoor nodig heeft terwijl jij, als je repetitie- en S.O.-loos bent het gemakkelijk nadenkend met je linkerhand voor elkaar krijgt??
Verklaar je nader, please
De houders voor de torsie-assen waren bij mij maar voor de helft aanwezig. Bij modernere GTL's e.d. zijn het hele rondjes bij mij was die er voor de helft. Ik heb het hier over de houders in de middenbalk waar chassisnummer opstaat.
Ik ben begonnen met de voorwielophanging los te maken, wiel eraf stuurstangkogel los, fusse kogel los, en die stuurstang? die onderaan zit zo'n dikke staaf die aan t koeienoog vastzit. Dan de stabilisator stang en ten slotte de aandrijfas los maken maar wel in de bak laten zitten!! Nu hangt de torsiestang zo ver mogelijk naar beneden.
Dan was het een kwestie van torsiestangen in de houders drukken en opspannen d.m.v. een spanband met ratel. Let erop dat je de spanband er zo op zet dat die er ook nog afkan. Zo'n ijzeren haak krijg je namelijk niet meer tussen de torsiestang en het chassis gepeuterd.
__
/ \
U U Zegmaar in deze vorm, in de Utjes zit dan de torsieas en de spanband zit boven lang het chassis.
Dan opspannen we pakken een tang die zichzelf vastbijt en die maken we met een andere spanband aan de torsiestang aan de andere kant vast. Dan ratelen we die spanband vast totdat we in alle rust de bouten in de gaten kunnen draaien. Ik maakte eerst de onderste vast, daar zit in 1 langwerpig gat bij die ouwtjes en dan de bovenste bout vast zetten en dan t hele circus aan de andere kant doen. Appeltje eitje.
Op deze manier hoef je zelf nagenoeg geen kracht uit te oefenen. Dus ook voor de slappere mensen onders ons een zeer geschikt manier om de torsie stangen op te spannen. Je hebt wel allebei je handen nodig Hans, maar niet om kracht te zetten
Het verhaal dat je de torsie as in de houder in de middenbalk moet drukken zal voor veel van jullie niet nodig zijn dus is het minder werk lijkt me.
Volgens mij heb ik het zo wel verteld. Opmerkingen en tips zijn altijd welkom.
groet,
Gijs
Geplaatst: za mar 10, 2007 10:38 am
door R4F6GTX Automaat
Het zal wel zijn dat ik niet uitgeslapen ben want jouw verhaal kan ik niet volgen. Ik zal dat later nog wel eens doorlezen. Misschien het verschil dat jij met een los chassis bezig bent; ik heb alleen veren versteld van een complete auto, de een staat onder de brug met een grote tang om de zooi op spanning te houden, de ander zit in de wagen om de bouten erin te frotten. Je zou die tang met 1 hand kunnen vasthouden en als je armen hebt van ongeveer 2 meter lang kun je de bouten er binnen ook wel in krijgen.
Geplaatst: za mar 10, 2007 11:04 am
door GijSsie
Paul mischien dat het een beetje verwarrend overkomt voor mij is het ook nog vroeg en ik ben niet zo didiactisch ingesteld. Maar met een compleet 4tje moet het ook lukken want dan gooi je die spanbanden gewoon door t koetsje heen en dan is t ook zo gepiept.
Ik heb geen 2 meterlange armen maar wel genoegspanbanden om het hele zooitje goed vast te trekke zodat ik zelf de bouten in de gaatjes kan frotten
Dat rode lijntje is je spanband en dat zwarte is een dwarsdoorsnede van het chassis, de 2 rondejes zijn de torsiestangen en de 2 gele hoekjes zijn de halve houders in de middenbalk.
Ik zal van de onderkant vandaag nog wel een fotootje maken
hier nog tekening met tang en spanband

Geplaatst: za mar 10, 2007 8:00 pm
door hans dam
@ Gijssie: Kijk, fantastisch, alleen al voor de inzet en creativiteit een negen, bravo!
Inhoudelijk ben je soms wat moeilijk te volgen (didactisch) maar daarmee kunnen anderen jou helpen. Kun je nog eens proberen om stap-voor-stap uit te leggen?
De truuk met de spanbanden kende ik nog niet, zou ik nooit opgekomen zijn. En dát is de krrrrracht van dit forum!
Ik zoek verder op het net naar een fotoreportage over het vervangen van de voortrein, kan dan naast jouw methode geplaatst worden.
Op die manier kan een echte handleiding ontstaan, met allerlei truuks die de officiele Renault MR nooit gehaald hebben!
Geplaatst: zo mar 11, 2007 12:47 pm
door R4F6GTX Automaat
Gijs Mc Guyver, ziet er goed uit jochie. Heb je geen zin om energie in echte auto's te stoppen?
Geplaatst: zo mar 11, 2007 4:01 pm
door GijSsie
R4F6GTX Automaat schreef:Gijs Mc Guyver, ziet er goed uit jochie. Heb je geen zin om energie in echte auto's te stoppen?
klein beginnen he paul

Geplaatst: do mar 15, 2007 11:22 pm
door Jan-San
Logica ten TOP! leuk bedacht.
zelf heb ik de torsies opgespannen met twee personen. 1 duwt de draagarm helemaal omlaag (alles los) de ander vrot de schroefjes in de middenbalk...
Heb je ook truckjes voor de achter trein?
Ben toch echt van plan die uitelkaar te rammelen....mmmmm rammelen misschien met een slagmoer- instrument of flinke klop-boor.(zou zo maar kunnen werken)
Hoe staat het met je project?
Geplaatst: ma mei 21, 2007 2:45 pm
door Boerammetje
Kijk eens aan, ik lijk in mijn kersverse post bij "sleutelen" naar de bekende weg te vragen. Echter: naar het schijnt schijnt het 6 kantige uiteinde van de torsiestaaf op verschillende manieren met dat bevestigingselement dat in de middenbalk onder de voorstoelen aangrijpt te kunnen worden gekoppeld. Is dat zo, en leidt dat bij een foutieve plaatsing ertoe dat er ook met de stelbouten onder de voorbank niks meer te stellen valt?
En werkt deze truuk 2 kanten op? Want ik heb het idee dat ik de veren niet moet samenknijpen, maar juist uit elkaar moet halen...
Geplaatst: ma mei 21, 2007 4:41 pm
door GijSsie
Boerammetje schreef:Kijk eens aan, ik lijk in mijn kersverse post bij "sleutelen" naar de bekende weg te vragen. Echter: naar het schijnt schijnt het 6 kantige uiteinde van de torsiestaaf op verschillende manieren met dat bevestigingselement dat in de middenbalk onder de voorstoelen aangrijpt te kunnen worden gekoppeld. Is dat zo, en leidt dat bij een foutieve plaatsing ertoe dat er ook met de stelbouten onder de voorbank niks meer te stellen valt?
En werkt deze truuk 2 kanten op? Want ik heb het idee dat ik de veren niet moet samenknijpen, maar juist uit elkaar moet halen...
lijkt mij niet bram, zoveel valt er niet verkeerd te plaatsen. Het is een leuk werkje en bovenal is het schitterend om je 4 weer op goede hoogte op wieltjes te zien.
Deze truuk kan je voor allebei de voortorsiestaven toepassen. Ik weet niet of je haast hebt, maar als ik tijd heb kan ik het wel voor je doen.
Ik druk de torsiestaven naar buiten omdat ik bij mijn 66er maar halve torsiestaafhouders had die uit de middenbalk komen. Bovendien is het verstandig om ze naar buiten te drukken, omdat er anders 2 krachten naar binnen zijn gericht. Op de tekeningen hierboven blijft de torsiestaaf op zijn plek zitten, doordat de kracht van de spanbanden elkaar op zijn plek houden.
ik hoor het wel
groeten,
Gijs
Geplaatst: ma mei 21, 2007 6:27 pm
door Boerammetje
Ha Gijs,
bedankt voor de toezegging. Ik zal er de volgende keer dat ik in Gilze ben eens aan morrelen en als ik er niet uitkom schakel ik graag je hulp in. Ik begrijp sowieso niet waarom de spuiterij mijn advies om de oude stand met een druppeltje verf te markeren niet heeft opgevolgd, maar goed. Vanavond de Kluwer eerst maar eens doorspitten om te kijken hoe dat nou eigenlijk allemaal in elkaar zit...
Bram
Geplaatst: ma mei 21, 2007 7:07 pm
door GijSsie
tja bram met spuiterijen is het altijd wat, soms worden zelf hele auto's in een verkeerde kleur gespoten

.
Als er er echt een druppeltje verf opzat op de torsie, dan kan je het nu toch nog zien? of zit er dikke meuk op?
suc6,als het niet lukt hoor ik het wel.
Gijs
Geplaatst: ma mei 21, 2007 11:32 pm
door Boerammetje
Nee, ik had juist verzocht dat even te doen, zodat we achteraf konden zien hoe 'ie gezeten had...
Geplaatst: wo mei 23, 2007 9:39 am
door Boerammetje
Gisteravond eens even in de Kluwer en de onderdelenboeken gekeken hoe de boel in elkaar zit en hoe eraan te stellen valt. In de traverse onder de voorbank zitten 2 stelmechanieken. Die hebben beide nog de mogelijkheid om "hoger" gesteld te worden.
Ik vrees echter dat de torsiestaven zijn losgeweest uit de in Gijs' tekening met geel aangegeven stelmechanieken, en daarin anders zijn teruggeplaatst. Gaat deze theorie ook op voor het daaruit losnemen van de uiteinden van de staven?
Geplaatst: do mei 24, 2007 1:25 pm
door Boerammetje
Bijgaand vast wat plaatjes "voor behandeling"...

Geplaatst: do mei 24, 2007 1:33 pm
door cees en jantine
hij is wel gaaf!