Voorwielophanging torsiestang opspannen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 89468Bericht GijSsie »

Bram, hij is prachtig!

De torsiestaven van mijn 4tje zijn er inderdaad af geweest (volgens de verkoper zijn ze vernieuwd), maar dan zie ik nog geen problemen om de torsiestangen op te spannen. Je moet wel proberen om je torsiestangen zo min mogelijk op te spannen, omdat de stangen anders teveel werken en je een zwieberbak krijgt.

Zou je eens foto's willen maken van hoe de torsie bij jou vanonder vast zit?
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 89476Bericht Willem de Zwijger »

Voor behandeling...is toch bepaald geen opknappertje ?
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 89898Bericht GijSsie »

Bram is het al gelukt met het opspannen van de torsiestangen?
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 89902Bericht Boerammetje »

Nee,7 juli heb ikweer een dagje de tijd, en inmiddels ook speciaal gereedschap, een brug en een oprijwagen gecharterd. Hopelijk krijg ik 'm dan keuringsklaar...
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 89932Bericht GijSsie »

Oke bram dan hoor ik graag dat het gelukt is. :wink:

veel bruute kracht toegewenst :lol:

groeten,
Gijs
Savane 1993 =D
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

spannen van de torsiestaaf

Bericht: # 92092Bericht RVIER »

heren,

ben ook bezig geweest met het opspannen van een torsiestaaf, met de complete voorwielophanging op zijn plaats. Methode volgens kluwer (blz 312/313. Sleutel gemaakt etc.

Met spanbanden lukt het niet, de spanweg is te groot. Dan maar een hefboom gemaakt.

Dan lukt dus (nog) niet gereedschap slipt bij herhaling. De krachten zijn ook erg groot. Tot aan het eerste gat ruim 100 KG/meter. Dit is 60 kg trekken op een arm van 1,3 meter. Op de flanken van het achtkant is dat ongeveer een moment van 5000Kg x 2 cm

Ik vraag me wel af welke Renault ontwerpezel de achterste bevestiging van de torsiestaaf heeft getekend. Wie verzint nu een soort moer met een 8-kant, die licht taps is??

Ga de voortrein maar demonteren (bovenste draagarm, schokbreker aandrijfas) zodat de onderste draagarm vrij hangt. Dan moet het wel lukken denk ik.

Ik denk dat de methode met de spanbanden en de pijpentang ook alleen in gedemonteerde toestand werkt

Ik wordt er niet zo blij van maar leren is vaak frustrationsbewaltigung.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 92095Bericht lesmagnacs »

Als de onderste draagarm loshangt schuif je hem er zo in. Daarna de arm op druk brengen en de fusees weer vastmaken. Ging bij mij heel simpel.
Iets meer werk is de hele voorophanging er afhalen en dan met voorophanging en al de stang in het deel onder de zitting schuiven.
Wel onderste deel van de draagarm ook nu los laten hangen.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht: # 92102Bericht Remkault »

Het afgelopen weekend ook bezig geweest met het opspannen van de torsiestangen voor (bij de laatste demontage hadden we een tandje te weinig spanning gegeven), en verdomd, mbv een spanband en een moordenaar van 50 cm (na eerst een kortere gescheurd en een ander soort sleutel gebroken te hebben) is het gelukt, zonder verder iets van de voorwielophanging los te maken.
We zijn nog steeds trots, en verguld met het feit dat de R4 weer staat zoals het hoort. De drempels in de wijk zijn nu ook veel makkelijker te nemen. Dank dus voor de spanbandentip.
Groet, Remkault
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 92116Bericht RVIER »

klaar!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie