Voorwielophanging torsiestang opspannen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Bram, hij is prachtig!
De torsiestaven van mijn 4tje zijn er inderdaad af geweest (volgens de verkoper zijn ze vernieuwd), maar dan zie ik nog geen problemen om de torsiestangen op te spannen. Je moet wel proberen om je torsiestangen zo min mogelijk op te spannen, omdat de stangen anders teveel werken en je een zwieberbak krijgt.
Zou je eens foto's willen maken van hoe de torsie bij jou vanonder vast zit?
De torsiestaven van mijn 4tje zijn er inderdaad af geweest (volgens de verkoper zijn ze vernieuwd), maar dan zie ik nog geen problemen om de torsiestangen op te spannen. Je moet wel proberen om je torsiestangen zo min mogelijk op te spannen, omdat de stangen anders teveel werken en je een zwieberbak krijgt.
Zou je eens foto's willen maken van hoe de torsie bij jou vanonder vast zit?
Savane 1993 =D
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
- Boerammetje
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
spannen van de torsiestaaf
heren,
ben ook bezig geweest met het opspannen van een torsiestaaf, met de complete voorwielophanging op zijn plaats. Methode volgens kluwer (blz 312/313. Sleutel gemaakt etc.
Met spanbanden lukt het niet, de spanweg is te groot. Dan maar een hefboom gemaakt.
Dan lukt dus (nog) niet gereedschap slipt bij herhaling. De krachten zijn ook erg groot. Tot aan het eerste gat ruim 100 KG/meter. Dit is 60 kg trekken op een arm van 1,3 meter. Op de flanken van het achtkant is dat ongeveer een moment van 5000Kg x 2 cm
Ik vraag me wel af welke Renault ontwerpezel de achterste bevestiging van de torsiestaaf heeft getekend. Wie verzint nu een soort moer met een 8-kant, die licht taps is??
Ga de voortrein maar demonteren (bovenste draagarm, schokbreker aandrijfas) zodat de onderste draagarm vrij hangt. Dan moet het wel lukken denk ik.
Ik denk dat de methode met de spanbanden en de pijpentang ook alleen in gedemonteerde toestand werkt
Ik wordt er niet zo blij van maar leren is vaak frustrationsbewaltigung.
vr gr Fons
ben ook bezig geweest met het opspannen van een torsiestaaf, met de complete voorwielophanging op zijn plaats. Methode volgens kluwer (blz 312/313. Sleutel gemaakt etc.
Met spanbanden lukt het niet, de spanweg is te groot. Dan maar een hefboom gemaakt.
Dan lukt dus (nog) niet gereedschap slipt bij herhaling. De krachten zijn ook erg groot. Tot aan het eerste gat ruim 100 KG/meter. Dit is 60 kg trekken op een arm van 1,3 meter. Op de flanken van het achtkant is dat ongeveer een moment van 5000Kg x 2 cm
Ik vraag me wel af welke Renault ontwerpezel de achterste bevestiging van de torsiestaaf heeft getekend. Wie verzint nu een soort moer met een 8-kant, die licht taps is??
Ga de voortrein maar demonteren (bovenste draagarm, schokbreker aandrijfas) zodat de onderste draagarm vrij hangt. Dan moet het wel lukken denk ik.
Ik denk dat de methode met de spanbanden en de pijpentang ook alleen in gedemonteerde toestand werkt
Ik wordt er niet zo blij van maar leren is vaak frustrationsbewaltigung.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Als de onderste draagarm loshangt schuif je hem er zo in. Daarna de arm op druk brengen en de fusees weer vastmaken. Ging bij mij heel simpel.
Iets meer werk is de hele voorophanging er afhalen en dan met voorophanging en al de stang in het deel onder de zitting schuiven.
Wel onderste deel van de draagarm ook nu los laten hangen.
Iets meer werk is de hele voorophanging er afhalen en dan met voorophanging en al de stang in het deel onder de zitting schuiven.
Wel onderste deel van de draagarm ook nu los laten hangen.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Het afgelopen weekend ook bezig geweest met het opspannen van de torsiestangen voor (bij de laatste demontage hadden we een tandje te weinig spanning gegeven), en verdomd, mbv een spanband en een moordenaar van 50 cm (na eerst een kortere gescheurd en een ander soort sleutel gebroken te hebben) is het gelukt, zonder verder iets van de voorwielophanging los te maken.
We zijn nog steeds trots, en verguld met het feit dat de R4 weer staat zoals het hoort. De drempels in de wijk zijn nu ook veel makkelijker te nemen. Dank dus voor de spanbandentip.
Groet, Remkault
We zijn nog steeds trots, en verguld met het feit dat de R4 weer staat zoals het hoort. De drempels in de wijk zijn nu ook veel makkelijker te nemen. Dank dus voor de spanbandentip.
Groet, Remkault