Pagina 1 van 1
Koolborstels startmotor
Geplaatst: vr feb 16, 2007 2:20 pm
door peter smit
Hallo,
IK heb momenteel de startmotor van mn R4 uit elkander liggen.
Vroeg me even af of iemand weet wat het formaat van de koolborstels moet zijn.
M.v.g.
Peter
Geplaatst: vr feb 16, 2007 4:09 pm
door R4F6GTX Automaat
als je 'm open hebt liggen is dat toch een kwestie van opmeten? (en logisch nadenken misschien...)
Geplaatst: vr feb 16, 2007 4:17 pm
door Mark4GTL
of een of meerder koolborstel meenemen naar de winkel waar je nieuwe gaat halen en zegt "Ik wil ... van dezem."
Geplaatst: vr feb 16, 2007 7:47 pm
door peter smit
Luister...
Ik wil dus weten of de borstels versleten zijn, ja of nee! Als ik de afmeting weet van die dingen dan weet ik dus ook of ik nieuwe moet kopen ja of nee!!!
lengte borstels
Geplaatst: vr feb 16, 2007 8:00 pm
door RVIER
Mij staat bij dat de nieuwe borstels net boven de borstelhouder uitkomen.
vr gr Fons
Geplaatst: vr feb 16, 2007 8:06 pm
door peter smit
Hallo,
Kijk dat is informatie waar ik iets aan heb, vriendelijk bedankt voor de reactie!!
Groeten Peter
Geplaatst: vr feb 16, 2007 9:21 pm
door Fransr4f41988
Ik heb ook eens problemen met het starten gehad. bleek dat de koolborstels zo versleten waren dat ze tegen een stop aan liepen en niet goed contact makten met de communicator.
Ik heb deze toen vervangen door nieuwe die als ik het me goed herinner ongeveer 1cm dik zijn, misschien wel meer.
succes er mee!
solderen van de tweede borstel
Geplaatst: za feb 17, 2007 1:02 am
door RVIER
@peter,
Als je de borstels vervangt gaat die met het schroefje (de borstel naar de massa) het eenvoudigst. De andere is aan de wikkelingen gesoldeerd. Dat lukt niet met een gewone soldeerbout!. Je hebt heel veel warmte nodig (in erg korte tijd)
Ik heb de oude koolborstel afgekinpt en de nieuwe aan de oude draad vast gebonden met dunne koperdraad. (gewoon tweelingsnoer strippen en een zo'n draadje pakken) Je moet wel even kijken of het geheel nu nog in de houder past.
Vervolgens moet je solderen. Zorg dat de te solderen draden pijnlijk schoon zijn. Neem nu een dikke strip of een hamer of iets met een grote warmteinhoud en stook die met de vlam (of verfstrippen) zo warm dat harskernsoldeer mooi smelt.
Houd nu dit hete blok tegen de te solderen draden en voeg harskernsoldeer toe. In 2 seconden ben je klaar!
Succes
vr gr Fons
Kijk ook even of de lagerbusjes, waarin de rotor draait, nog goed zijn. Ook die kun je eenvoudig vervangen
Geplaatst: za feb 17, 2007 7:34 pm
door hans dam
Wat Fons zo goed beeldend beschreven heeft, kun je hier nog eens in foto's zien.
http://www.r4-4l.com/articles.php?lng=fr&pg=701
Solderen wordt hier met een vlam gedaan, en ik begreep die foto met bankschroef eerst niet echt, totdat ik las dat hij een afscherming met aluminium folie had gemaakt... De auteur vindt net als Fons het solderen het meest kritische/moeilijke van de klus
Ik gebruik nog een oud soldeerpistool van 150 watt met harskernsoldeer en soms S39 voor dit soort klussen.
De truuk van Fons (de man met de hamer) om een zware strip metaal of een hamer als hitte-accumulator te gebruiken, kende ik nog niet, leuk!
Wat overigens wel grappig is dat er op dit moment 3 topics over startmotoren parallel lopen: wil de échte démarreur-monteur opstaan?
