Pagina 1 van 2
De motor stottert
Geplaatst: do feb 08, 2007 12:58 am
door S v/d zaag
Hallo,
Komende dinsdag vertrek ik richting Frankerijk om deel te nemen aan de 4ltrophy 2007. Na maanden voorbereiding is het moment nu bijna aangekomen heb ik het volgende probleem.
De auto deed het een hele tijd goed tot gisteren. Bij constante snelheid begint de motor te stotteren. Bij acceleren en staationair heb ik nergens last van. Nu weet ik dat het vacuumdoosje een klein beetje lek is maar zou dat het kunnen zijn???? Wie heeft nog zo'n doosje van een ducelier ontsteking.
Verder was het gister nacht zeer koud en reed ik over de snelweg. De verwarming aangezet maar kwam geen warme maar lauwe lucht uit. Kan het zijn dat de thermostaat kapot is of is het normaal bij een 4 ??
Geplaatst: do feb 08, 2007 9:31 am
door jbeekmann
Lauwe kachellucht is heel normaal bij deze temperaturen. Ik gebruik ook altijd een 'snotje' om de grill deels af te dekken. Stuk karton erachter helpt ook. Je motor komt dan sneller en beter op temperatuur en je verwarmingslucht is dus warmer. Ook beter voor je blok trouwens.
Voor dat stotteren: probeer eens je reserveontsteking (in het geheel) ik neem aan dat je die wel hebt als je de Trophy gaat rijden? Met een lek vacuumpotje beginnen aan een rally zou ik op z'n minst onzorgvuldig noemen...
Geplaatst: wo feb 14, 2007 10:01 pm
door ronny
goeie reis ! en zijn jullie ook via het internet te volgen?
groeten ronny
Geplaatst: ma jun 18, 2007 12:13 pm
door Blauwtje
Hee, dat heb ik sinds kort ook. Optrekken en, na gas loslaten afremmen op de motor, geen probleem, maar bijvoorbeeld in de file neutraal rijden levert een erg stotterende motor op. Ik ben erg benieuwd wat uiteindelijk hier de oplossing voor is geweest!!!
Geplaatst: ma jun 18, 2007 1:36 pm
door S v/d zaag
De oplossing voor dit probleem was een andere carburateur. Doordat er bewegende onderdelen in zitten kan dat inslijten waardoor die valse lucht aan kan zuigen.
Beetje laat misschien Ronny maar onze website is
www.r4trophy.eu
Voor diegene die komende jaar deze rally wil rijden heb ik nog een bodemplaat voor liggen van gehard staal.
Simon
Geplaatst: ma jun 18, 2007 2:29 pm
door Blauwtje
Tnx Simon. Kunnen we weer mee aan de slag. Mijn "mannetje" wist zo snel niets te bedenken dan te beginnen met het vervangen van de bougie kabels. Vandaar eerst maar eens wat opzoeken op dit forum.
Goed, maar eens op zoek naar een carburateur...
Geplaatst: ma jun 18, 2007 3:19 pm
door brecht
Leuke site, van de trophy, ik mis alleen de foto's een beetje?
Geplaatst: ma jun 18, 2007 3:52 pm
door S v/d zaag
Geplaatst: ma jun 18, 2007 4:13 pm
door brecht
aha, daar had ik nog niet gezocht
mooie foto's
Geplaatst: ma jun 18, 2007 5:42 pm
door Daan
Geplaatst: ma jun 18, 2007 8:15 pm
door GijSsie
Voor zijn gevoel mischien

. Volgens de papieren moet een 4 van 0-90 in 24 seconde ofzo... dus 0-100 zal dan 30 seconde zijn.
Geplaatst: di jun 19, 2007 9:07 am
door Willem de Zwijger
Blauwtje schreef:Hee, dat heb ik sinds kort ook. Optrekken en, na gas loslaten afremmen op de motor, geen probleem, maar bijvoorbeeld in de file neutraal rijden levert een erg stotterende motor op...
Meestal is dit soort gedoe te wijten aan slechte elektriek. Wanneer heb je voor het laatst de puntjes, verdelerkap, bougies, bougiekabels, condensator vernieuwd ?
Heb je geen probleem bij volgas in z'n 4 ? Daar is een slechte vonk het best voelbaar.
Geplaatst: di jun 19, 2007 9:30 am
door Blauwtje
Nee, dat is het 'm juist. Bij "belasting" is er geen enkel probleem. Het zit 'm juist in het "half gas". Bij optrekken en afremmen op de motor loopt 'tie prima. Als je vervolgens lekker aan het rijden bent en één snelheid wil handhaven dan gaat'tie stotteren.
Bij stationair loop is het stotteren in lichte mate ook merkbaar. Vanzelfsprekend zijn de effecten (schuddende motor) dan minder zichtbaar vanwege het lage toerental.
Geplaatst: di jun 19, 2007 10:36 am
door Neeelz
Bij mij wil ie dan ook wel eens wat inhouden (echt stotteren is het dan niet), als ik dan de choke 3-5 mm uittrek, doet ie het een stuk beter.
Is je carburateur wel goed schoon? Anders "de truc van R4...Automaat":
doek pakken, luchtfilter eraf, starten (in zijn vrij, kap open), met gashendel veel gas geven en dan doek op een prop op de carburateur duwen: zodat ie bijna smoort. Er is dan enorme onderdruk, en de spoeiers etc worden dan even goed doorgezogen. Vlak voordat ie smoort, de doek er weer af, beetje met gas spelen en nog een keer doen.
Succes!
Geplaatst: di jun 19, 2007 10:42 am
door R4F6GTX Automaat
Goed onthouden...
dat van de sjook een klein beetje open zetten... is ook op te lossen door de carb goed schoon te maken. Als je 'm er af haalt en er achterlangs in kijkt (de carburateur, niet de buurvrouw!) zie je aan de zijkant een heel klein gaatje, soms twee. Maak die eens goed schoon; scheelt veel