Gefaseerde restauratie

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PJ 49
Berichten: 31
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:00 am
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gefaseerde restauratie

Bericht: # 86467Bericht PJ 49 »

Mede 4-ders,

Ik ben van plan om dit jaar mijn rode R4GTL uit 1984 gefaseerd te restaureren. Kan iemand mij adviseren welke volgorde ik hiervoor het best kan hanteren. Bodem en motor kunnen nog even buiten beschouwing blijven, het gaat mn. om de carroserie en het plaatwerk.

Alvast bedankt voor de tips! :wink:

PJ 49
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 86471Bericht Jan-San »

Voor goede adviesen hebben we denk ik iets meer kijk nodig op je wensen.
Ik zou altijd eerst lassen en beschermen.
vervolgens is er veel verschil in aanpak:
- Is het de bedoeling de auto onderwijl de restauratie nog te rijden?
- Wat zijn zoal de plannen? volledig spuiten? zo ja alleen buitenkant?
- veel uitdeuk/ plamuur werk?
- de buitenschermen zijn allemaal nieuw te krijgen tegen zeer schappelijke prijzen (ca 20-25 euro p.st). Als je het makkelijk wilt maken vervang je die allemaal, zijn zonder deuken en kunne meteen gespoten worden. (let wel het is bijna allemaal imitatie spul).
- ook de motorkap is nieuw te krijgen.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 86474Bericht Mark4GTL »

Als je nieuwe schermen koopt voor je 4 raad ik je aan de fabrieksverf er aan de buitenkant compleet af (blank) te schuren en de binnenkant op te ruwen zodat de prut daar beter hecht. Hierdoor krijg je een beter en mooier resultaat
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 86475Bericht R4F6GTX Automaat »

Mark4GTL schreef:..... raad ik je aan de fabrieksverf er aan de buitenkant compleet af (blank) te schuren .......
Hoezo? leg uit plieze
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 86477Bericht Hanz »

niet om eigenwijs te zijn, maar ik zou bij een serieuze restauratie beginnen bij de bodem...
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 86484Bericht Mark4GTL »

als je bij die fabrieksverf er overheen spuit met grond, en later normale verf krijg je eerder lelijke blaren (zonder roest eronder) dan als je em blank schuurt, primer erop, grondverf erop en dan toplaag.

Heb het met eigen ogen gezien. Deur van een morris minor traveler kwam bij m`n pa met blaren, wij kijken, en de fabriekverf zat er onder.

reden: de verf hecht minder op de fabrieksverf, die is alleen bedoeld om roest te voorkomen tijdens transport en opslag
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
PJ 49
Berichten: 31
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:00 am
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht: # 86501Bericht PJ 49 »

Op de vragen van Jan-San kan ik goed antwoord geven:

- Is het de bedoeling de auto onderwijl de restauratie nog te rijden?
Ja

- Wat zijn zoal de plannen? volledig spuiten? zo ja alleen buitenkant?
Mijn idee is om in stappen van 1 of 2 (losse) onderdelen de zaak aan te pakken. Als laatste de carosserie.

- veel uitdeuk/ plamuur werk?
Er is zoals ik het kan beoordelen weinig tot geen uitdeuk/plamuurwerk.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 86674Bericht GijSsie »

begin bij het chassis, dan kom je er vanzelf achter of het wel de moeite waard is :wink:
Savane 1993 =D
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 86697Bericht Mark4GTL »

GijSsie schreef:begin bij het chassis, dan kom je er vanzelf achter of het wel de moeite waard is :wink:
Klopt. En doe het zo dat je zelf het overzicht houd (b.v. eerst links en dan van voor naar achter, dan centraal, dan rechst, dan onder en dan wat nog rest {andere mogelijkheden mogen ook}
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Plaats reactie